Diesely může zachránit převratný objev britských vědců, řeší hlavní problém

Dieselům je předpovídán brzký skon a i když s tím automobilky tak úplně nesouhlasí, v těžké situaci nafťáky nepochybně jsou. Systémem ACCT je může spasit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Diesely může zachránit převratný objev britských vědců, řeší hlavní problém

22.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Diesely může zachránit převratný objev britských vědců, řeší hlavní problém

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dieselům je předpovídán brzký skon a i když s tím automobilky tak úplně nesouhlasí, v těžké situaci nafťáky nepochybně jsou. Systémem ACCT je může spasit.

Dieselové motory jsou v poslední až démonizovány. Zdá se, jakoby teprve po odhalení skandálu Volkswagenu svět zjistil, že vůbec existují nějaké emise NOx a že mohou vážně ohrozit lidské zdraví. V té chvíli se kdysi vyzdvihované jednotky rázem proměnily na pojízdné zabijáky, v jejichž přítomnosti tráva přestává růst a ptactvo zpívat. Že skutečnost je o trochu jiná, nejspíše netřeba dodávat - čímž ale nenaznačujeme, že emise NOx jsou neškodné.

„NOx jsou problémem, ale je to problém řešitelný,“ říká k tématu Graham Hargave, profesor optické diagnostiky na univerzitě v Loughborough, dle kterého jsou tyto emise pouze lokální záležitostí několika míst na této planetě. „Vyřešte to, a rázem máte problém pouze s redukcí CO2, který se objevuje naprosto všude.“ Tedy jinými slovy, díky „objevu“ NOx je celá Evropa náhle uprostřed chaosu, a to zrovna ve chvílích, kdy se mluví o přísnějších limitech pro CO2.

Je přitom nutné dodat, že redukce emisí CO2 nejde ruku v ruce s redukcí emisí NOx. Diesely jsou ve svém principu tím efektivnější, čím vyšších teplot je v nich dosahováno. Nicméně právě vysoké teploty ve spalovací komoře vedou k rozpadu jinak vysoce stabilních molekul dusíku a reakci vzniklých atomů s kyslíkem při vzniku NOx. Ty lze „potírat” selektivní katalytickou redukcí (SCR) neboli vstřikováním močoviny (AdBlue), problémem však je, že při nízkých teplotách selektivní katalytická redukce nefunguje správně a emise NOx stoupají. Nemluvě o tom, že to je docela drahý a trochu nešikovný systém, když jej musíte separátně „živit” oním AdBlue.

Právě proto se Hargrave a jeho společník Jonathan Wilson zaměřili na právě řešení tohoto problému. Svému úsilí věnovali několik let, úspěchu však dosáhli v posledních dvou. A nyní hrdě představují systém zvaný ACCT (Ammonia Creation and Conversion Technology aneb technologii tvořící a konvertující čpavek), o který se zajímají veškeré automobilky i jejich dodavatelé.

Systém funguje podobně jako dnešní systémy SCR založené na AdBlue. Klíčovým rozdílem je ale vysoká efektivita, a to i při nízkých teplotách. Podstatou všeho je konverze roztoku močoviny AdBlue na kapalinu s vysokým obsahem čpavku, která probíhá za přísně sledovaných podmínek ve speciální výfukové komoře.

Tuto technologii tým vědců otestoval na taxíku značky Škoda, který byl vybaven [[0000001930 systémem start/stop„”. Tedy technologií, jež má ze své podstaty přispívat k ochraně životního prostředí. Nicméně deaktivace pohonné jednotky vede ke snížení teploty ve výfuku a tím i účinnosti SCR. AdBlue se navíc při nízkých teplotách špatně odpařuje a nechává za sebou usazeniny, kterou dokáží ucpat výfuk.

Systém ACCT ovšem dokázal problém s nízkou teplotou překonat, neboť u vozu jím osazeným došlo k záchytu 98 procent emisí NOx. Oproti tomu auta osazená konvenční technikou a odpovídají normám Euro6 zvládají zachytit a zlikvidovat pouze 60 procent emisí NOx. Působivého výsledku navíc bylo dosaženo ještě předtím, že vědci vůbec systém optimálně vyladili. Podstatné také je, že díky tomu klesá spotřeba AdBlue, a tak by jedno „dotankování” mohlo vydržet na podstatně větší kilometráž, což by snížilo provozní náklady i zvýšilo uživatelský komfort.

Hargrave a spol. nyní hledají způsob, jak technologii dostat do oběhu. Jak sami dodávají, nechtějí, aby skončila u jedné automobilky, ale spíše u subdodavatelů, kteří následně budou zásobovat všechny značky. Pokud vše půjde jak na drátkách - a cena nemá být problém, neboť technologii dají vědci do oběhu levně - pak ACCT zamíří do výroby do dvou let.

Podle analytiků bychom tedy pohřeb dieselů mohli rovnou zrušit, systém ACCT by totiž svým významem měl překonat dokonce technologii common-rail. To je podstatné sdělení hlavně pro uživatele lehkých užitkových i ryze nákladních vozidel, u nichž v podstatě nebylo reálné v krátkodobém horizontu nahrazení dieselů benzinovými či hybridními motory.

Lze pak jen dodat, že jako ve spoustě případů došlo i k objevu ACCT náhodou. Wilson se totiž rozhodl, že si na univerzitě dodělá doktorát. Hargrave jako jeho profesor pak byl seznámen právě s myšlenkou na vývoj technologie redukující emise - Wilson na systému pracoval již předtím. A jelikož vykazoval slibné výsledky, dostal peníze a laboratoř na to, aby vše dotáhl do úspěšného konce - což, jak se zdá, dokázal...


Diesely může zachránit převratný objev britských vědců, řeší hlavní problém - 1 - ACCT system 2018 prvni foto 01Diesely může zachránit převratný objev britských vědců, řeší hlavní problém - 2 - ACCT system 2018 prvni foto 02Diesely může zachránit převratný objev britských vědců, řeší hlavní problém - 3 - ACCT system 2018 prvni foto 03
Britší vědci vyrukovali s přelomovým systémem ACCT, který možná bude stát za záchranou dieselů

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.