Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Diesely může zachránit převratný objev britských vědců, řeší hlavní problém
22.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dieselům je předpovídán brzký skon a i když s tím automobilky tak úplně nesouhlasí, v těžké situaci nafťáky nepochybně jsou. Systémem ACCT je může spasit.
Dieselové motory jsou v poslední až démonizovány. Zdá se, jakoby teprve po odhalení skandálu Volkswagenu svět zjistil, že vůbec existují nějaké emise NOx a že mohou vážně ohrozit lidské zdraví. V té chvíli se kdysi vyzdvihované jednotky rázem proměnily na pojízdné zabijáky, v jejichž přítomnosti tráva přestává růst a ptactvo zpívat. Že skutečnost je o trochu jiná, nejspíše netřeba dodávat - čímž ale nenaznačujeme, že emise NOx jsou neškodné.
„NOx jsou problémem, ale je to problém řešitelný,“ říká k tématu Graham Hargave, profesor optické diagnostiky na univerzitě v Loughborough, dle kterého jsou tyto emise pouze lokální záležitostí několika míst na této planetě. „Vyřešte to, a rázem máte problém pouze s redukcí CO2, který se objevuje naprosto všude.“ Tedy jinými slovy, díky „objevu“ NOx je celá Evropa náhle uprostřed chaosu, a to zrovna ve chvílích, kdy se mluví o přísnějších limitech pro CO2.
Je přitom nutné dodat, že redukce emisí CO2 nejde ruku v ruce s redukcí emisí NOx. Diesely jsou ve svém principu tím efektivnější, čím vyšších teplot je v nich dosahováno. Nicméně právě vysoké teploty ve spalovací komoře vedou k rozpadu jinak vysoce stabilních molekul dusíku a reakci vzniklých atomů s kyslíkem při vzniku NOx. Ty lze „potírat” selektivní katalytickou redukcí (SCR) neboli vstřikováním močoviny (AdBlue), problémem však je, že při nízkých teplotách selektivní katalytická redukce nefunguje správně a emise NOx stoupají. Nemluvě o tom, že to je docela drahý a trochu nešikovný systém, když jej musíte separátně „živit” oním AdBlue.
Právě proto se Hargrave a jeho společník Jonathan Wilson zaměřili na právě řešení tohoto problému. Svému úsilí věnovali několik let, úspěchu však dosáhli v posledních dvou. A nyní hrdě představují systém zvaný ACCT (Ammonia Creation and Conversion Technology aneb technologii tvořící a konvertující čpavek), o který se zajímají veškeré automobilky i jejich dodavatelé.
Systém funguje podobně jako dnešní systémy SCR založené na AdBlue. Klíčovým rozdílem je ale vysoká efektivita, a to i při nízkých teplotách. Podstatou všeho je konverze roztoku močoviny AdBlue na kapalinu s vysokým obsahem čpavku, která probíhá za přísně sledovaných podmínek ve speciální výfukové komoře.
Tuto technologii tým vědců otestoval na taxíku značky Škoda, který byl vybaven [[0000001930 systémem start/stop„”. Tedy technologií, jež má ze své podstaty přispívat k ochraně životního prostředí. Nicméně deaktivace pohonné jednotky vede ke snížení teploty ve výfuku a tím i účinnosti SCR. AdBlue se navíc při nízkých teplotách špatně odpařuje a nechává za sebou usazeniny, kterou dokáží ucpat výfuk.
Systém ACCT ovšem dokázal problém s nízkou teplotou překonat, neboť u vozu jím osazeným došlo k záchytu 98 procent emisí NOx. Oproti tomu auta osazená konvenční technikou a odpovídají normám Euro6 zvládají zachytit a zlikvidovat pouze 60 procent emisí NOx. Působivého výsledku navíc bylo dosaženo ještě předtím, že vědci vůbec systém optimálně vyladili. Podstatné také je, že díky tomu klesá spotřeba AdBlue, a tak by jedno „dotankování” mohlo vydržet na podstatně větší kilometráž, což by snížilo provozní náklady i zvýšilo uživatelský komfort.
Hargrave a spol. nyní hledají způsob, jak technologii dostat do oběhu. Jak sami dodávají, nechtějí, aby skončila u jedné automobilky, ale spíše u subdodavatelů, kteří následně budou zásobovat všechny značky. Pokud vše půjde jak na drátkách - a cena nemá být problém, neboť technologii dají vědci do oběhu levně - pak ACCT zamíří do výroby do dvou let.
Podle analytiků bychom tedy pohřeb dieselů mohli rovnou zrušit, systém ACCT by totiž svým významem měl překonat dokonce technologii common-rail. To je podstatné sdělení hlavně pro uživatele lehkých užitkových i ryze nákladních vozidel, u nichž v podstatě nebylo reálné v krátkodobém horizontu nahrazení dieselů benzinovými či hybridními motory.
Lze pak jen dodat, že jako ve spoustě případů došlo i k objevu ACCT náhodou. Wilson se totiž rozhodl, že si na univerzitě dodělá doktorát. Hargrave jako jeho profesor pak byl seznámen právě s myšlenkou na vývoj technologie redukující emise - Wilson na systému pracoval již předtím. A jelikož vykazoval slibné výsledky, dostal peníze a laboratoř na to, aby vše dotáhl do úspěšného konce - což, jak se zdá, dokázal...
Britší vědci vyrukovali s přelomovým systémem ACCT, který možná bude stát za záchranou dieselů
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejčtenější články
- Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22