Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nový Mercedes ukázal v akci funkci, kterou dosud měly jen tanky, je stejně efektní jako efektivní
23.11.2022 | Petr Miler
I když by to za současné možná někteří ocenili, novinka nemá nic společného s válčením ani vojenstvím. Osvojí si manévrovatelnost tanků, která se omezená zdá být jen na první pohled.
Někteří nás považují za zatvrzelé odpůrce elektrické mobility, ale tak to není. Samotný elektrický pohon je kouzelná věc, která může posunout možnosti současných aut o míle dopředu. Vadí nám něco docela jiného - že jsou nám elektromobily vnucovány bez ohledu na to, zda jejich vývoj dospěl do fáze, kdy jsou schopny současná řešení přirozeně nahradit.
Něco takového je zejména kvůli limitům dnešních akumulátorů možné jen v omezeném množství případů a nikdo nedokáže naplánovat, kdy by se situace mohla změnit k lepšímu. Dokud nám tedy elektrická auta budou nucena bez ohledu na to, zda dokáží uspokojit právě naše potřeby, budou nám proti srsti, i když sama o sobě umí různými způsoby vykouzlit úsměv na tváři.
Pro důkaz nemusíme chodit daleko. Mercedes, který nyní jde vstříc svému elektrickému štěstí, nadělí elektrifikovanému off-roadu EQG dosud nepříliš známou funkci, jež může v rozumné podobě nabídnout jen elektrické auto. Na přiloženém videu můžeme vidět systém otáčení zmíněného modelu, který neklade téměř žádné nároky na volný prostor. Vůz prostě dojede na malý plácek uprostřed přírody, mnohokrát se otočí kolem své svislé osy po vzoru pásového tanku a může zase pokračovat v cestě jiným směrem.
Změnit směr o 180° doslova na pětníku žádné dnešní osobní auto neumí a umět ani nemůže. Taková pirueta je možná jen díky čtveřici nezávislých elektromotorů pohánějících každé kolo zvlášť zcela libovolným způsobem. Pro ně není problém obrátit ani těžký off-road, bez čtverného pohonu by otočka nebyla reálná, neboť jen elektromotory se v danou chvíli dokáží chovat jako pásy tanku a točit se klidně každý jiným směrem a rychlostí. Proto se také této funkci říkají anglicky tank turn neboli tanková otočka.
V praxi ji vyzkoušel kolega Greg Kable, který jí byl zřejmě okouzlen. Dodává, že pokud je aktivována, pádlem pod volantem stačí zvolit, jakým směrem se má odehrát. A jak sami uvidíte, proběhne prakticky okamžitě s neobyčejnou razancí a lehkostí. Tohle dokáže technicky orientovanému člověku učarovat. Tanková otočka by mohla být v budoucnu dostupná pro libovolné auto s pohonem všech kol pomocí čtyřech nezávislých elektromotorů, smysl ale dává zřejmě jen u vozů s ambicemi opouštět zpevněný povrch.
Pozoruhodný trik Mercedesu EQG můžete spatřit na videu níže. Otočku na místě zvládá jako tank, který pošle každý ze svých pásů opačným směrem. Elektrické auto se čtyřmi nezávislými motory umí totéž trochu jinak. Foto: Mercedes-Benz
Donuts-on-demand.@MercedesBenz's upcoming EQG gets four electric motors and a 'G-Turn' function that sees it spin on the spot.
— Greg Kable (@GregKable) November 21, 2022
Steering wheel paddles let the driver decide if it turns left or right as the throttle is planted.
First prototype ride for me. Shaken and stirred. pic.twitter.com/GjoUv8XTQ1
Zdroj: Greg Kable@Twitter
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch