Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Fanda se dostal k dílům motoru F1 Ferrari, tady jsou pohledy do jinak tajné techniky
4.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
I pohled do motorů běžných aut bývá zajímavý, ten si ale může dopřát kde kdo. Nahlédnout do nitra motoru moderní F1 je zcela výjimečné.
Mezichladiče stlačeného vzduchu jsou dnes vcelku běžnou součástí přeplňovaných motorů. Vzduch stlačený turbodmychadlem nebo kompresorem má ohromně vysokou teplotu, a tak je potřeba jej před vstupem do spalovacích komor ochladit, aby se snížilo riziko detonačního hoření a zvýšila efektivita celého procesu.
Podobný problém řeší i přeplňované Formule 1, jenže v trochu jiném měřítku - jejich šestiválcové motory o objemu 1,6 litru budou koketovat s výkonem až 1 000 koní. Podívat se do jejich nitra běžně nelze, jsou to pečlivě střežená tajemství toho kterého výrobce s ohromující cenou danou zejména investicemi do náročného vývoje ze strany těch nejlepších motorářů. Ovšem, někdy věci nejdou podle plánu a tato technika se dostane do jinak nepovolaných rukou.
Nedávno se totiž konala aukce majetku zkrachovalé stáje Manor Formula One, o které jsme vás informovali. Koupit na ní bylo možné opravdu kde co, včetně techniky loňských ef-jedniček a Peter Bjorck se na ni vydal. Zakládá si snad vlastní tým? Ne tak docela - zaměřil se na věci, které nikdo nechce a levně pořídil rozličné díly, které ještě nedávno používaly stroje soupeřící o body v nejprestižnějších kláních motoristického sportu. Někdy k užitku na jiných autech, někdy „jen tak”. A koupil také mezichladič, který se rozhodl rozebrat a popsat.
Zajímavější je o to víc, že se jedná se o mezichladič motoru ikonického Ferrari. Tým Manor F1 se původně jmenoval Virgin Racing a pak Marussia a právě v té době mu motory dodávalo Ferrari. Z té doby pochází i mezichladič níže. Posazen byl doprostřed V šestiválcového motoru se vstupem vzduchu od turba směrem k zádi auta, protože turbo bylo vzadu. Dva výstupy, které vypadají jako rohy, míří naopak směrem k přídi auta.
Rozdělení proudu vzduchu ke dvěma řadám válců tedy probíhalo až za mezichladičem, sání pro každou řadu bylo připevněno na koncích „rohů”, které vidíme níže a které mezichladiči dodávají trochu démonický vzhled. Žádné žebrování navenek vidět není, tohle je tzv. vodní mezichladič, kdy vzduch chladí kapalina.
Peter Bjorck mezichladič pomalu rozebírá a zjišťuje, že zatímco zvenčí je karbonové vedení vzduchu opracované jen dost hrubě, zevnitř je krásně hladké. Pochopitelně, vnitřek tu je důležitější než vzhled zevnějšku - na ef-jedničkách nepracují žádní designéři, jen technici. A samozřejmě, přínosná je tu minimální hmotnost dílu. Uvnitř vidíme malé trubičky, prý je jich tu přes 16 tisíc (!), a zatímco ve většině případů by chladicí médium prošlo výměníkem jednou, tady prochází čtyřikrát a až pak hadicí odchází předat nasbírané teplo okolnímu vzduchu ve vlastním chladiči.
Díly jsou tu buď karbonové, nebo frézované z hliníku, díváme se na skutečně krásnou práci. Bjorck poznamenává, že ne všechny týmy F1 používají vodní mezichladič, některé chladí stlačený vzduch normálně vzduchem jako civilní auta. Také je prý zajímavé, že tu jsou obyčejné silikonové spojky hadic a sice nerezové, ale pořád relativně normální spony.
Bjorck se věnuje také obtokovému ventilu motoru ze stejného zdroje, obojí stojí za pozornost. Je to skutečně mimořádný pohled do nitra jinak nevídané techniky, kterou jsme zvyklí vnímat skrze jediné - výjimečné výkony samotných monopostů na trati velkých cen...
Na aukci Manoru toho bylo k mání vážně hodně. A Bjorck toho dost koupil...
Takhle vypadají dva z podstatných dílů přeplňovaných motorů Formule 1 -
obtokový ventil a mezichladič turbodmychadla
Zdroj: PeterBjorck@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 9 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 10 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda