Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Farmář zkusil nahradit šrouby v motoru lepidlem. Jak obstály různé typy?
2.1.2019 | Petr Prokopec
Zní to absurdně, některá lepidla ale slibují schopnost pojit i kovy a kdyby se takto povedlo nahradit šrouby, ušetřilo by to dost hmotnosti. Umí ale lepidlo ustát tlak ve spalovací komoře?
Pohonné jednotky moderních aut jsou o poznání složitější, než tomu bylo dříve, v mnoha ohledech se však osvědčené principy nemění. Jedním z nich je skutečnost, že jednotlivé komponenty drží pohromadě šrouby a matice. Ty musí být dostatečně pevné, což sebou nese i nějakou tu hmotnost. Pravda, v případě jednoho kusu může jít o gramy, nicméně šroubů je v každém motoru nespočet, navíc různých velikostí. Ve výsledku tedy nejde o zanedbatelnou hmotnost, což svádí k otázce, zda náhodou neexistuje mnohem lehčí náhrada v podobě extra silného lepidla.
S odpovědí se na Youtube vytasil farmář stojící za kanálem Project Farm, který se dlouhodobě zabývá zkoumáním alternativ, které by bylo možné využít zejména ve světě pohonných jednotek. Bylo tedy vlastně jen otázkou času, než se i ona dobere k výše zmíněnému - tedy k možnému nahrazení šroubů lepidlem. Do srovnávacího testu tak zamířily produkty hned čtyř amerických firem, Flex Glue, JB Weld, Loctite a Gorilla.
Srovnání bylo rozsáhlejší a mezi blok a hlavu tak nakonec zamířila jen lepidla značek Flex Glue a JB Weld. Ani ta ale nakonec jako náhrada šroubů nebyla s to posloužit. Tlak, který ve spalovací komoře vzniká, je na ně jednoduše příliš vysoký. Ani u těch nejlepších lepidel by nebyla zaručena tak dlouhodobá odolnost, jako je tomu u starých dobrých šroubů.
Tím však nechceme lepidla jako taková odsoudit, naopak zejména dvousložkové od JB Weld zvládá opravdu nemalé zátěže. Flex Glue tolik nezaostává, zbylá dvě v testu příliš nezazářila. Více již nebudeme slovem zdržovat, níže přiložené video vám prozradí veškeré detaily a pochopíte jej snadno i bez hlubší znalosti angličtiny. Pokud by vás zajímal jen test nahrazení šroubů lepidlem, podívejte se až na samotný závěr - spatřit odlétnout hlavu motoru neznámo kam, je zajímavé samo o sobě...
Lze šrouby motoru nahradit lepidlem? Test nám už známého farmáře dokazuje, že nikoliv
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva