Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ferrari vám lhalo, motory aut jménem Berlinetta Boxer nejsou vůbec boxery
25.2.2017 | Marek Bednář | 1 příspěvek
(+ videa) Ferrari nazvalo několik aut jménem Berlinetta Boxer, ale jejich motor boxer nikdy nebyl. Co se tedy nachází v jejich útrobách?
Když se řekne boxer, člověk znalý aut si vybaví hlavně značky Subaru nebo Porsche. A dost možná ho napadne i Berlinetta Boxer - série aut značky Ferrari ze 70. a 80. let, která byla poháněna plochými dvanáctiválci. Vypadá to jako konec příběhu, jenže je to jen začátek - motory těchto aut navzdory jejich názvu nejsou skutečnými boxery.
Klíčový rozdíl je v uchycení pístů na klikovou hřídel a tedy i ve způsobu pohybu válců. Ve dvanáctiválci Ferrari spolu dva písty sdílí jeden klikový čep, takže když jeden je v dolní úvrati, druhý musí být v horní úvrati. Přesně takhle to je u klasických vidlicových motorů, a tedy přesné označení motoru zní - vidlicový dvanáctiválec s úhlem sevření válců 180°.
Skutečný boxer, tedy motor, který používá Porsche nebo Subaru, naopak má pro každý píst vlastní klikový čep, které jsou u dvou protilehlých pístů vzájemně otočené o 180°. To znamená, že oba tyto písty jsou zároveň v horní, resp. dolní úvrati. Pohybují se vždycky proti sobě, čímž jsou si navzájem v podstatě protizávažím. Jako by proti sobě boxovaly, proto se jim říká tak, jak se jim říká.
Princip boxeru jsme trochu nakousli v článku o deseti klíčových koncepcích motorů, kde Jason Fenske na videích (která si můžete pustit i níže) jasně ukazoval, že skutečný boxer má pro každý píst vlastní klikový čep, a naopak že V12 má vždy dva písty na jednom klikovém čepu.
Boxery jsou dobře vyváženy právě díky protisměrnému pohybu pístů. Samozřejmě můžete postavit takovýto dvanáctiválec, ale většinou se to neděje, protože kliková hřídel by byla složitější než u klasické V12. Proto chcete-li využít výhody nízkého těžiště plochého motoru a máte 12 válců, může úhel sevření být 180°; V12 jsou dva řadové šestiválce, dva téměř dokonale vyvážené motory spojené dohromady, takže úhel, který svírají řady válců, není příliš podstatný.
Budeme-li tedy brát označení „plochý motor” jako synonymum pro boxer, musíme tyto dvanáctiválce Ferrari označit jako „ploché vidlicové dvanáctiválce”, nikoliv jako „ploché dvanáctiválce”, protože takové jméno by bylo nepřesné. Pravda, Ferrari do toho samo vneslo zmatek označením „Berlinetta Boxer”, ale to bylo jen obchodní jméno a s technikou, jak vidíme, nemělo mnoho společného.
Plochý dvanáctiválcový motor, který se objevil v řadě Ferrari ze 70. a 80. let, navzdory názvu těchto vozů není boxerem
Svého posledního nasazení se dočkal v modelu Testarossa, tam už o boxeru nepadlo slovo. I Ferrari dnes motoru v technických specifikacích správně říká „plochý V12”
Skutečný dvanáctiválcový boxer postavilo třeba Subaru s Motori Moderni pro Formuli 1. Později jej málem použil Koenigsegg
Všimněte si klíčového rozdílu v pohybu dvojic pístů u skutečného boxeru...
...a u ploché V12
Ani na ilustracích Jasona Fenskeho nejsou „dva typy boxerů”, ale jen jeden, ten pravý...
...a na videu o V12 hovoří o tom, že je jedno, jaký úhel řady válců svírají
Zdroj: Car Throttle
Diskuze 1 příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před hodinou - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 2 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 4 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry