Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Google ukázal, jak „vidí” svět jeho autopiloty, lidem se takto nikdy nevyrovnají
2.5.2019 | Petr Prokopec
Lidé jsou obvykle lidští, to už je jejich vlastnost. Podle toho se aspoň většina z nich chová při řízení na silnici, vozy řízené umělou inteligencí dceřiné firmy Googlu ale všechno vidí jako anonymní krabice.
Jak lze definovat řízení auta? V podstatě jde o kontrolu pohybujícího se objektu v poněkud chaotickém prostředí plném dalších pohybujících se objektů. Je to komplexní úkol, do kterého vstupuje spousta proměnných a neustále se měnící podmínky. Přesto to drtivá většina lidí zvládá natolik dobře, že se na řízení přestanou soustředit a za volantem začnou dělat celou řadu dalších činností. Došlo to tak daleko, že řízení by se nejraději zbavili zcela, proto se stále více mluví o autopilotech.
Na straně umělé inteligence leží nesporné výhody, odolávat dokáže kupříkladu únavě. Navíc zvládá jet ustálenou rychlostí, a to prakticky po neomezeně dlouhou dobu. Mimo to může i komunikovat s ostatními a přejímat také data z centrální řídicího systému. Dopředu tak ví, jaká je situace za rohem - a právě tento náskok dává autonomnímu řízení dostatek prostoru na ochranu posádky i ostatních účastníků silničního provozu. Lidé však mohou kontrovat něčím nepřekonatelným, intuicí.
Co přesně tím máme na mysli? Představte si třeba dítě, které jde po chodníku podél silnice. Na jeho normální chování my i umělá inteligence reagujeme naprosto stejně. A stejně tak si obě strany zvládnou povšimnout i zmrzlinářského vozu, který samozřejmě zaregistruje i ono dítě - a náhle a bez jakéhokoliv varování se k němu rozeběhne. Člověk za volantem přitom něco podobného předvídá, jednoduše proto, že jej na takové chování připravily zkušenosti. Autopiloti nemají šanci.
Proč tomu tak je? Jak jsme zmínili, zejména kvůli absenci intuice. Autonomní řízení sice má k dispozici data ze všemožných kamer, radarů a senzorů, stejně jako tato data dokáže extrémně rychle zkombinovat, ovšem skrze elektronická zařízení vidí veškeré objekty tak trochu jako anonymní krabice. Na základě výstupu kamer pak sice technika rozpozná, zda jde o dítě či automobil, ovšem již nedovede dopředu odhadnout, jak člověk bude zrovna na konkrétní vůz reagovat.
Autopiloti dovedou ve většině případů lidskou posádku zastoupit, a přitom skutečně nabízí vyšší bezpečnost. I proto, že zbytečně neriskují a jsou ohleduplnější, jak je patrné z nových videí, jež publikoval Google prostřednictvím své dceřinky jménem Waymo, která se vývoji autonomního řízení věnuje a používá přitom upravený Chrysler Pacifica. Když vůz zaznamená cyklisty, kteří musí objet překážku a vjet mu do cesty, pustí je.
Něco takového nelze automaticky očekávat od lidí, zvláště když ze záznamu není příliš patrné, zda vůbec o přítomnosti cyklistů mají nějaké ponětí. Právě to - tedy schopnost konstantně monitorovat celé okolí - je jednou z obřích výhod autopilotů. Ovšem stále je zde jisté riziko, že se věci pokazí, a to právě kvůli oné nepředvídatelnosti lidského chování. Vývoj autopilotů tedy sice lze schválit, ovšem povoleny by měly být až ve chvíli, kdy budou fungovat na sto procent.
Něco takového je bohužel beze změny infrastruktury nejspíše utopie. Autonomní řízení se může „ztratit" tam” kde normální člověk nemá problémy - tedy třeba na silnicích, kde chybí jakékoliv čáry na silnici. V té chvíli se systém ztrácí vodítka a vyžaduje od lidí převzetí kontroly. Pokud ti zrovna v daný moment spí na zadních sedadlech, lze o bezpečnosti jen a pouze snít.
Waymo ukázalo, jak nás vidí umělá inteligence, která zvládá ohleduplně reagovat na cyklisty...
...ovšem zrovna v interakci s nevyzpytatelnými dětmi vidíme jisté mezery
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 56 minutami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 56 minutami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před hodinou - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 3 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 4 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva