Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio
22.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová převodovka japonské značky má zredukovat pokles točivého momentu při řazení. Zároveň má být rychlejší, efektivnější a je pořádně složitá.
Vývoj automatických převodovek doznal za poslední dvě dekády opravdu razantního pokroku. Zatímco prakticky po celé předchozí století jsme si museli vystačit maximálně s pěti, obvykle ale jen se čtyřmi rychlostními stupni, momentálně nejsou výjimkou ani automaty osmistupňové, devítistupňové či dokonce desetistupňové. To ovšem není konečná, neboť řada výrobců již pracuje na desetistupňových skříních a Ford dokonce oznámil příchod jedenáctistupňové převodovky.
Jak se nyní ukazuje, modrý ovál není jediná značka, která se rozhodla koketovat s druhou desítkou. Dle dokumentů z japonského patentového úřadu stejným směrem míří i Honda, která navíc celou záležitost dotahuje do možná až absurdního konce. Kromě jedenácti převodových stupňů jsou totiž součástí kompletu také tři spojky. Ne jedna, ne dvě, ale tři.
K dispozici máme veškeré informace z patentu a je to docela bizarní počtení. Podle japonské značky má mechanismus napomoci zredukovat pokles točivého momentu, ke kterému dochází u dvouspojkových skříní, má být pochopitelně rychlejší i efektivnější. A klíčem k úspěchu jsou pochopitelně oba hlavní aspekty tohoto řešení.
Jedenáct nakrátko poskládaných stupňů umožní rychlejší a čistší řazení už kvůli menším změnám otáček motoru při změně převodu jakýmkoli směrem, zbytek pak dokonají tři spojky. Ptáte se, proč tolik? Inu, dvouspojkové skříně mají limit v tom, že mohou mít současně s právě zařazeným rychlostním stupněm připravený jen jeden další. To je pochopitelně lepší než žádný (manuál, automat s HDM), pokud ale převodovka správně neodhadne další řazení a má připravený „špatný” kvalt (tj. vyšší při snaze podřadit nebo nižší při snaze řadit nahoru), trvá ji změna převodu věky.
Pokud máte spojky tři, další připravené kvalty mohou být dva. A převodovku nic nezaskočí, vždy bude schopna okamžitě přeřadit oběma směry během mžiku oka. Na patentových nákresech, ve kterých není snadné se na první pohled zorientovat, to nakonec uvidíte velmi jasně. Převodovka má v jedné chvíli např. na první spojce čtyřku, na druhé pětku a na třetí šestku, to ve chvíli, když jedete na pětku. Přeřadíte-li kamkoli, bude to hned a pokud zvolíte šestku, druhá spojka zůstane na pětce a prví spojka přejde na sedmičku. A tak pořád dokola - narazíte-li na první nebo poslední stupeň, budou zbylé dvě spojky připraveny na dvou dalších kvaltech, tj. 2 a 3 nebo 10 a 9.
Můžeme se ptát, jestli to není moc, Jára Cimrman by ale patrně nesouhlasil - jemu se zdály málo Čechovovo dvě sestry, dvě spojky by mu zřejmě přišly nedostatečné též. Vtípky i otázky okolo složitosti, hmotnosti a možné poruchovosti ale hoďme na chvíli stranou - čistě z hlediska uživatelské přívětivosti a provozní efektivity (to si Japonci nepochybně spočítali) by to mohlo být řešení blízké dokonalosti.
Pokud vás zaujalo, projděte si níže přiložené obrázky z patentové registrace, která se odehrála u japonského úřadu INIT letos v květnu. Dostat se k němu online nebývá jednoduché, servery obvykle odmítají přístup, textovou část strojově přeloženou do angličtiny ale můžete až do skonání studovat v tomto PDF - má 14 stránek a 1 megabyte.
Za vývojem této převodovky stojí Izumi Masao pracující pro japonskou značku. V tuto chvíli pochopitelně není jisté, zda se jedenáctistupňový trojspojkový automat (TSG?) dočká sériové výroby a v jakém automobilu skončí. Sázeli bychom ale na to, že ano. A pokud bude to muset být něco jako Honda NSX - v jiných strojích by svou složitost (a tedy i cenu) obhájil zřejmě jen stěží...
Není to jednoduchá podívaná, po chvíli se ale zorientujete - jsou tu převodové poměry, schéma fungování spojek i přepínání jednotlivých kvaltů, je tu vše důležité
Zdroj: INIT přes Auto Guide
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva