Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio

Nová převodovka japonské značky má zredukovat pokles točivého momentu při řazení. Zároveň má být rychlejší, efektivnější a je pořádně složitá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio

22.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nová převodovka japonské značky má zredukovat pokles točivého momentu při řazení. Zároveň má být rychlejší, efektivnější a je pořádně složitá.

Vývoj automatických převodovek doznal za poslední dvě dekády opravdu razantního pokroku. Zatímco prakticky po celé předchozí století jsme si museli vystačit maximálně s pěti, obvykle ale jen se čtyřmi rychlostními stupni, momentálně nejsou výjimkou ani automaty osmistupňové, devítistupňové či dokonce desetistupňové. To ovšem není konečná, neboť řada výrobců již pracuje na desetistupňových skříních a Ford dokonce oznámil příchod jedenáctistupňové převodovky.

Jak se nyní ukazuje, modrý ovál není jediná značka, která se rozhodla koketovat s druhou desítkou. Dle dokumentů z japonského patentového úřadu stejným směrem míří i Honda, která navíc celou záležitost dotahuje do možná až absurdního konce. Kromě jedenácti převodových stupňů jsou totiž součástí kompletu také tři spojky. Ne jedna, ne dvě, ale tři.

K dispozici máme veškeré informace z patentu a je to docela bizarní počtení. Podle japonské značky má mechanismus napomoci zredukovat pokles točivého momentu, ke kterému dochází u dvouspojkových skříní, má být pochopitelně rychlejší i efektivnější. A klíčem k úspěchu jsou pochopitelně oba hlavní aspekty tohoto řešení.

Jedenáct nakrátko poskládaných stupňů umožní rychlejší a čistší řazení už kvůli menším změnám otáček motoru při změně převodu jakýmkoli směrem, zbytek pak dokonají tři spojky. Ptáte se, proč tolik? Inu, dvouspojkové skříně mají limit v tom, že mohou mít současně s právě zařazeným rychlostním stupněm připravený jen jeden další. To je pochopitelně lepší než žádný (manuál, automat s HDM), pokud ale převodovka správně neodhadne další řazení a má připravený „špatný” kvalt (tj. vyšší při snaze podřadit nebo nižší při snaze řadit nahoru), trvá ji změna převodu věky.

Pokud máte spojky tři, další připravené kvalty mohou být dva. A převodovku nic nezaskočí, vždy bude schopna okamžitě přeřadit oběma směry během mžiku oka. Na patentových nákresech, ve kterých není snadné se na první pohled zorientovat, to nakonec uvidíte velmi jasně. Převodovka má v jedné chvíli např. na první spojce čtyřku, na druhé pětku a na třetí šestku, to ve chvíli, když jedete na pětku. Přeřadíte-li kamkoli, bude to hned a pokud zvolíte šestku, druhá spojka zůstane na pětce a prví spojka přejde na sedmičku. A tak pořád dokola - narazíte-li na první nebo poslední stupeň, budou zbylé dvě spojky připraveny na dvou dalších kvaltech, tj. 2 a 3 nebo 10 a 9.

Můžeme se ptát, jestli to není moc, Jára Cimrman by ale patrně nesouhlasil - jemu se zdály málo Čechovovo dvě sestry, dvě spojky by mu zřejmě přišly nedostatečné též. Vtípky i otázky okolo složitosti, hmotnosti a možné poruchovosti ale hoďme na chvíli stranou - čistě z hlediska uživatelské přívětivosti a provozní efektivity (to si Japonci nepochybně spočítali) by to mohlo být řešení blízké dokonalosti.

Pokud vás zaujalo, projděte si níže přiložené obrázky z patentové registrace, která se odehrála u japonského úřadu INIT letos v květnu. Dostat se k němu online nebývá jednoduché, servery obvykle odmítají přístup, textovou část strojově přeloženou do angličtiny ale můžete až do skonání studovat v tomto PDF - má 14 stránek a 1 megabyte.

Za vývojem této převodovky stojí Izumi Masao pracující pro japonskou značku. V tuto chvíli pochopitelně není jisté, zda se jedenáctistupňový trojspojkový automat (TSG?) dočká sériové výroby a v jakém automobilu skončí. Sázeli bychom ale na to, že ano. A pokud bude to muset být něco jako Honda NSX - v jiných strojích by svou složitost (a tedy i cenu) obhájil zřejmě jen stěží...


Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 1 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 01Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 2 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 02Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 3 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 03Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 4 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 04Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 5 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 05Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 6 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 06Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 7 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 07Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 8 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 08Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 9 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 09Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 10 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 10Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 11 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 11Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 12 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 12Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 13 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 13Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 14 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 14Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 15 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 15Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 16 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 16Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 17 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 17Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 18 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 18Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 19 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 19Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 20 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 20Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 21 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 21Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 22 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 22Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 23 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 23Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 24 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 24Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 25 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 25Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 26 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 26Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 27 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 27Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 28 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 28Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 29 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 29Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 30 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 30Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 31 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 31Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 32 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 32Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 33 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 33Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 34 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 34Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 35 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 35Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 36 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 36Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 37 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 37Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 38 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 38Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 39 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 39Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 40 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 40Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio - 41 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 41
Není to jednoduchá podívaná, po chvíli se ale zorientujete - jsou tu převodové poměry, schéma fungování spojek i přepínání jednotlivých kvaltů, je tu vše důležité

Zdroj: INIT přes Auto Guide

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.