Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Italové poodhalili nové řešení brzd, zbaví je jejich nejnepříjemnějšího projevu
24.10.2019 | Mirek Mazal
Automobilový svět se mění a pokud vše bude probíhat tak, jak regulátoři plánují, budou silnice brzy plné elektromobilů. Jejich tichost ale dá vyniknout nepříjemnému hluku brzd, právě na ten se tak nyní zaměřuje Brembo.
Fungování brzdové soustavy občas doprovází nepříjemné zvuky v podobě skřípění, pískání nebo hučení. Hlasité projevy vznikají v určité fázi životního cyklu všech kotoučů a destiček nebo při jejich určité zátěži. Stabilně tiché jsou brzdy jen výjimečně, například s použitím karbon-keramických dílů, nebo v režimu jemného lechtání pedálu zánovních brzd bez větších nároků na výraznější zpomalení.
Právě na hluk od brzd se nyní zaměřuje italská společnost Brembo. S příchodem elektromobilů vzniká intenzivnější potřeba utišit veškeré pazvuky, proto technici v provincii Bergamo vymýšlejí způsob umlčení důležité součásti všech automobilů bez ohledu na druh pohonu. „Elektrické motory jsou velmi tiché, takže brzdový systém by mohl být pro cestující nepříjemný,“ řekl výkonný viceprezident firmy Matteo Tiraboschi.
Je pravdou, že automobily na baterie vydávají za jízdy jen bzukot, takže rušivé elementy brzdového mechanismu vyniknou více než u konvenčních aut. Ne však údajně s odlehčenými komponenty Bremba, jejichž ovládání bude mít řidič pod taktovkou řídicí jednotky a drátů, nikoliv tradičně přes hadice naplněné kapalinou. Moderní propojení s komponenty z nových materiálů by mělo snížit dráždivý rachot od kol podobně jako u karbon-keramických brzd, ale za nesrovnatelně nižší cenu (sada karbon-keramických brzd stojí pořád okolo 400 tisíc Kč).
Elektronizace brzdové soustavy pomůže také zdokonalit účinnost rekuperace kinetické energie skrze elektrické motory, při níž se vozidlo také dá neslyšně citelně zpomalit. Vývojáři podrobnosti tají před konkurencí, přesný popis řešení nových brzd a fungování celého systému tak zatím nebyl zveřejněn. Stejně tak zatím chybí datum možného uvedení do sériové výroby, z našeho pohledu jde ale o krok správným směrem - kdo jednou poznal, s jakým komfortem deceleruje i konvenční auto s karbon-keramikou, už vždy vnímá běžné „ocelové” brzdy jako hlučné bez ohledu na jejich stav a zátěž.
Brembo dominuje automobilovému průmyslu v segmentu dodávek výkonných brzdových systémů. Nyní se Italové zaměřují na odstranění nepříjemných projevů brzd hlavně kvůli nástupu elektromobilů
Zdroje: Reuters, Brembo
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 44 minutami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 45 minutami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před hodinou - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 2 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 3 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 5 hodinami