Italové poodhalili nové řešení brzd, zbaví je jejich nejnepříjemnějšího projevu

Automobilový svět se mění a pokud vše bude probíhat tak, jak regulátoři plánují, budou silnice brzy plné elektromobilů. Jejich tichost ale dá vyniknout nepříjemnému hluku brzd, právě na ten se tak nyní zaměřuje Brembo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Italové poodhalili nové řešení brzd, zbaví je jejich nejnepříjemnějšího projevu

24.10.2019 | Mirek Mazal

Italové poodhalili nové řešení brzd, zbaví je jejich nejnepříjemnějšího projevu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilový svět se mění a pokud vše bude probíhat tak, jak regulátoři plánují, budou silnice brzy plné elektromobilů. Jejich tichost ale dá vyniknout nepříjemnému hluku brzd, právě na ten se tak nyní zaměřuje Brembo.


Fungování brzdové soustavy občas doprovází nepříjemné zvuky v podobě skřípění, pískání nebo hučení. Hlasité projevy vznikají v určité fázi životního cyklu všech kotoučů a destiček nebo při jejich určité zátěži. Stabilně tiché jsou brzdy jen výjimečně, například s použitím karbon-keramických dílů, nebo v režimu jemného lechtání pedálu zánovních brzd bez větších nároků na výraznější zpomalení.

Právě na hluk od brzd se nyní zaměřuje italská společnost Brembo. S příchodem elektromobilů vzniká intenzivnější potřeba utišit veškeré pazvuky, proto technici v provincii Bergamo vymýšlejí způsob umlčení důležité součásti všech automobilů bez ohledu na druh pohonu. „Elektrické motory jsou velmi tiché, takže brzdový systém by mohl být pro cestující nepříjemný,“ řekl výkonný viceprezident firmy Matteo Tiraboschi.

Je pravdou, že automobily na baterie vydávají za jízdy jen bzukot, takže rušivé elementy brzdového mechanismu vyniknou více než u konvenčních aut. Ne však údajně s odlehčenými komponenty Bremba, jejichž ovládání bude mít řidič pod taktovkou řídicí jednotky a drátů, nikoliv tradičně přes hadice naplněné kapalinou. Moderní propojení s komponenty z nových materiálů by mělo snížit dráždivý rachot od kol podobně jako u karbon-keramických brzd, ale za nesrovnatelně nižší cenu (sada karbon-keramických brzd stojí pořád okolo 400 tisíc Kč).

Elektronizace brzdové soustavy pomůže také zdokonalit účinnost rekuperace kinetické energie skrze elektrické motory, při níž se vozidlo také dá neslyšně citelně zpomalit. Vývojáři podrobnosti tají před konkurencí, přesný popis řešení nových brzd a fungování celého systému tak zatím nebyl zveřejněn. Stejně tak zatím chybí datum možného uvedení do sériové výroby, z našeho pohledu jde ale o krok správným směrem - kdo jednou poznal, s jakým komfortem deceleruje i konvenční auto s karbon-keramikou, už vždy vnímá běžné „ocelové” brzdy jako hlučné bez ohledu na jejich stav a zátěž.


Italové poodhalili nové řešení brzd, zbaví je jejich nejnepříjemnějšího projevu - 1 - Brembo vyviji tiche brzdy 01Italové poodhalili nové řešení brzd, zbaví je jejich nejnepříjemnějšího projevu - 2 - Brembo vyviji tiche brzdy 02Italové poodhalili nové řešení brzd, zbaví je jejich nejnepříjemnějšího projevu - 3 - Brembo vyviji tiche brzdy 03Italové poodhalili nové řešení brzd, zbaví je jejich nejnepříjemnějšího projevu - 4 - Brembo vyviji tiche brzdy 04Italové poodhalili nové řešení brzd, zbaví je jejich nejnepříjemnějšího projevu - 5 - Brembo vyviji tiche brzdy 05Italové poodhalili nové řešení brzd, zbaví je jejich nejnepříjemnějšího projevu - 6 - Brembo vyviji tiche brzdy 06
Brembo dominuje automobilovému průmyslu v segmentu dodávek výkonných brzdových systémů. Nyní se Italové zaměřují na odstranění nepříjemných projevů brzd hlavně kvůli nástupu elektromobilů

Zdroje: Reuters, Brembo

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.