Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak fungoval pohřbený motor V5 od VW? Měl řadu výhod, tak proč skončil?
19.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Nové motory jsou dnes vyvíjeny podle jediného vzoru - musí být co nejmenší a co nezmohou válce a objem, to svede turbo. Před 20 léty platila jiná pravidla.
Pětiválcový motor V5 či přesněji VR5 je dodnes pozoruhodnou technickou finesou od Volkswagenu. Zdánlivě nesmyslný konstrukční návrh skutečně existoval a dokonce byl sériově dodáván do celé řady osobních automobilů koncernu VW. Úkolem bylo vyvinout víceválcový agregát s malými rozměry, aby se blok vešel napříč nad přední nápravu. Poprvé bylo kompaktní provedení představeno v modelu Passat v roce 1997 s výkonem 110 kW (150 koní) a 205 Nm, poté přibyla jedna vačka a dva ventily v každém válci a výkon se vyšplhal na 125 kW (170 koní) a 220 Nm.
Na detaily fungování tohoto pětiválce se zaměřil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained a ani tentokrát jsme jeho „přednášku” nemohli ignorovat, neboť ve stručnosti shrnuje vše, čím je VR5 zajímavý i co mu nakonec zlomilo vaz. Motor VR5 vychází z většího VR6, jen došlo k odstranění jednoho válce. V jednom společném bloku zůstaly dva válce v jedné a tři ve druhé řadě. Tímto se vyřešil problém s příliš velkým VR6 a nedostatečně výkonným klasickým řadovým čtyřválcem.
Konstrukce kombinuje řadové provedení s vidlicovým, proto označení VR, i když sám Volkswagen používal obchodní jméno V5. Řady pístů vůči sobě svírají úhel patnáct stupňů. To s sebou kvůli konstrukci bloku nese nutnost vysunutí válců tak, že se jejich podélné osy protínají pod osou klikové hřídele. Ojnice se tak pohybují po různých drahách při pohybu vzhůru a dolů, což spolu s přirozenou tendencí pětiválců ke kývání vede k problémům při vyvažování tohoto motoru.
Další zajímavostí je orientace válců. Protilehlé válce mají ventily vždy na opačné straně - jedna strana motoru má nasávací ventily na pravé straně, druhá strana opačně nalevo a naopak u výfukových ventilů. To umožňuje spárovat vždy dva ventily dohromady a zjednodušit konstrukci hlavy. Unikem jsou odlišně dlouhé cesty přívodu palivové směsi do válců, respektive odvodu spalin z nich.
Navzdory nerovnoměrnému rozložení válců a tím pádem odlišné hmotnosti obou polovin motoru se tento pohon vyznačoval dostatečně vyváženým chodem. Silnější z dvojice verzí čili 2,3 VR5 schopnější jedinec spolehlivě poznal sluchem, rozdílné dráhy sání potažmo výfuku vyráběly jedinečný mechanický zvuk. A výkon až 170 koní na kompaktní atmosférický motor té doby nebyl vůbec špatný.
Problém bylo, že VR5 se začal prosazovat na konci 90. let minulého století, kdy jednak přicházely ke slovu přísnější emisní normy a jednak automobilky musely začít myslet na normovanou spotřebu paliva, jejíž regulace ze strany byly tou dobou již spřádány. Přísné emisní normy neprospívaly projevu atmosférických motorů, regulace spotřeby pak nešly na ruku objemnějším agregátům s větším počtem válců - obojí bylo VR5 vlastní.
V nabídce VW se tak musel prát o místo na slunci s tehdy též se prosazujícím agregátem 1,8 T, který z přeplňovaného čtyřválce dostával stejný nebo i větší výkon, pro běžného řidiče měl příjemnější projev a sloužil i jako cenná zkušenost na cestě k motorům TSI, které dnes v nabídce koncernu VW naprosto dominují. VR5 si tak mnoho slávy neužil, pro svou technickou zajímavost si ale zaslouží alespoň tuto krátkou vzpomínku...
Zaniklý motor VR5 od Volkswagenu byl pozoruhodnou technikou finesou, na trh ale přišel ve špatný čas
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 2 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva