Jak funguje elektrický posilovač řízení? A proč s ním mizí cit?

 | 52 příspěvků | 17.7.2016 Marek Bednář
Reagovat

Nepřihlášený vana

Fajn článek ale přijde mi.. | 17.7.2016 20:44reagovat
avatar

Fajn článek ale přijde mi poněkud protichůdné tvrdit že elektromotor bere proud jen pokud řidič točí volantem a zároveň říkat že ty elektromotory jsou ve většině moderních aut pod napětím trvale.

Nebo to čtu nějak blbě ?

Kromě toho by stálo za zmínku že i hydraulický posilovač neodebírá výkon motoru v konstantní výši ale také v určité závislosti na otáčení volantem. Takže ve spotřebě závratné rozdíly opravdu nebudou.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Jenda

Jojo, elektronický cokoli... | 17.7.2016 20:50reagovat
avatar

Jojo, elektronický cokoli... Zrovna nedávno jsem se pozastavoval nad posilovačema, když jsem měl pujčenýho Peugeota 207. Příjemný a bytelný kompaktní vozítko, na frantíka rozumný podvozek, žádná houpačka. Ale volant - naprosto mrtvý. Jak rád jsem pak sednul do svýho VW Polo 9N. Radost zatáčet :)

Nepřihlášený veličiny

Reakce na: Fajn článek ale přijde mi.. | 17.7.2016 21:24reagovat
avatar

No, to chápete hodně blbě, napětí není proud, to jsou dvě různé veličiny. Je to trochu jako s vodou, tlak taky není proud, proud je až když otevřete kohout (kdežto tlak je tam pořád, jen se při průtoku proudu trochu sníží).

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený honza

Z řízení mizí cit proto, p.. | 17.7.2016 22:20reagovat
avatar

Z řízení mizí cit proto, protože deficit řidičových vjemů a tedy jeho možností rozpoznat a korigovat chování auta vyplní elektronika podvozků. Řidičům to umožňuje jezdit komfortně a přitom tupě rychle s pocitem ochranné ruky. V článku ukrutně chybí zmínka o tom, že vliv na cit z řízení má nepochybně také geometrie řízené nápravy. Svalovat všechno na posilovače je nefér. Legendární FoFo 1 měl jen abs. Já tohle auto ještě mám a mám ho nejen za tohle rád. Musím však říci, že se to s tou zpětnou vazbou tak trochu přehání, asi jako s každou živou i neživou legendou z minulosti.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený pedro

Reakce na: Z řízení mizí cit proto, p.. | 17.7.2016 22:58reagovat
avatar

honza: jn, lehce se to se zpětnou vazbou přehání, ale má to svůj důvod. Takové auto pak působí sportovněji a zábavněji a o to u spousty modelů jde. Pokud se chce někdo svézt 260 kmh zcela bez emocí, ať si koupí lístek na TGV.

Nepřihlášený Lojzik

Je to trochu zbytečný pláč... | 17.7.2016 23:38reagovat
avatar

Je to trochu zbytečný pláč. Páčto jak si vysvětlíte, že dnešní auta jsou rychlejší ve všech ohledech než ty, kteá mají tu komunikaci ve volantu? Opravdu je to jen vyšší výkon? Prdlajs, na tom vzývaném souznění člověka a stroje a komunikativnosti volantu a tak podobně záleží ve skutečnosti dost málo. Mnohem zásadnější je, aby podvozek optimálně plnil své funkce. Pokud člověk řídí až na základě toho, co mu poví volant, dělá to už pozdě. Sice je to hezké a dělá to dojem, ale čas to nenahoní. Jo jasně, kdo chce driftovat, ten potřebuje cit pro limit adheze. Ale jestli je něco skutečným nepřítelem rychlosti, pak je to právě smyk. Takže jediný, kdo reálně spláče nad aktuálním stavem, jsou drtiči pneumatik.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený honza

Článek není přesný je příl.. | 17.7.2016 23:39reagovat
avatar

Článek není přesný je příliš povrchní chybí důležité tech info.

http://auto.idnes.cz/elektricke-posilovace-rizeni-use trily-uz-5-miliard-litru-paliva-p85-/automoto.aspx?c=A110514 _162535_automoto_vok

http://www.autohit.cz/novinky/34522-te chnika-posilovace-rizeni

Ps : První elektrohydraulický posilovač VW byl vyvinut pro verzi s elektropohonem VW Golf lll citystromer 1994 .

Nepřihlášený vana

Reakce na: No, to chápete hodně blbě,.. | 18.7.2016 05:49reagovat
avatar

veličiny: výborně, tak teď ještě tou svou teorii vysvětlí jak je to udělané že na elektromotoru je napětí ale proud jim žádný neprochází.

A neboj se použít třeba ohmův zákon.

Nepřihlášený

Nebuď hnidopich. Prostě sp.. | 18.7.2016 08:14reagovat
avatar

Nebuď hnidopich. Prostě spotřeba energie elektrického posilovače je při přímé jízdě podstatně nižší než hydraulického.

Elektrická serva obecně udělala za posledních 20 let neuvěřitelný krok kupředu a tak nabídce prostě nelze odolat.

Nepřihlášený Fofr

Reakce na: Je to trochu zbytečný pláč... | 18.7.2016 09:18reagovat
avatar

Ve své podstatě je to tak. Proto se do aut musí dnes dávat povinně třeba ESP a pod., což koriguje tu nemožnost zpětné vazby do volantu od kol. A potom posléze, řekněte mi, kolik lidí za volantem si nepochvaluje to modernější odtažité řízení? Člověk si pomalu připadá jako zaostalý, když to moderní řízení v tom autě nemá. A nebo případně nemá to auto s tím.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Petr

Jako majitel zmiňované 911.. | 18.7.2016 09:23reagovat
avatar

Jako majitel zmiňované 911 997.2 bych se tady mohl holedbat, jak je to moje řízení to nejlepší, ale v rámci objektivity je třeba podoknout, že v komunitě 911 je za nejcitlivější posilované řízení považována generace 993 před 997 (996 a 991 pak až daleko za nimi). Sám jsem se zadokolkou 993 nejel, ale asi to dává smysl, když je proti novějším modelům lehčí a víceméně pořád čistá mechanika.

Sám za sebe můžu říct, že i v mé 997 jde jasně cítit pokud máte pod levým a pravým kolem sebeméně odlišné podmínky - třeba novější asfalt nebo pokud jedním kolem jedete po namalované čáře krajnice. S libovolným elektro posilovačem jsem něco takového ještě nezažil, ale velký vzorek pro porvnání nemám.

Nepřihlášený Lojzik

Reakce na: Ve své podstatě je to tak... | 18.7.2016 09:30reagovat
avatar

ESP či další stabilizační prvky se do aut montují bez ohledu na komunikativnost řízení. Elektronika pozná ztrátu adheze mnohem rychleji a přesněji, než to dokáže člověk. A taky má k dispozici víc nástrojů, jak to korigovat, než má člověk. Nakonec se stačí podívat na to, jak se chovají stará "dobrá" Porsche bez elektroniky a nová moderní "odtažitá". Jízda starým je adrenalinový zážitek. Jízda novým je až nudná, ačkoli je mnohem rychlejší. Jasně, někomu jde o ten adrenalin. Jiným o rychlost. Většině pak o pohodlí a snad i bezpečnost.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený On

Reakce na: ESP či další stabilizační.. | 18.7.2016 10:31reagovat
avatar

ludia chcu jazdit sportovo ale nevedia to a nechcu sa to naucit. su lenivi. chcu len zvladnut zaklady a hned podavat vykony. to je obraz dnesnej doby. preto vsetky tie pozlatka zo vsetkych stran - asistenti a automatika. aby sa ludia za volantom namiesto sustredenia na jazdu mohli venovat facebooku.

Nepřihlášený honza

Reakce na: ESP či další stabilizační.. | 18.7.2016 10:43reagovat
avatar

Lojzík: ano, je to tak. Ovšem dá se namítnout, že právě ta nuda v kombinaci s rychlostí vede k tomu, že v případě nehody se díky vyšší rychlosti značně anuluje pokrok učiněný v pasivní bezpečnosti. Ostatně, při vyšší rychlosti je i pro ESP těžší situaci vhodně korigovat (hlavně zavčasu - úzká silnice není letištní dráha). Já mám FoFo 1, jak jsem zmínil výše, tedy jen s ABS. Ovšem než-li komunikativnost řízení bych vyzdvihl především mechanicky dobře zvládnutý podvozek, takže mi nějaké ESP nechybí ani v zimě. Ono si stačí přesednout do nějakého frantíka s hyperaktivním posilovačem brzd a řízení, torzní příčkou, vysokou kabinou, aby člověk poznal, proč některá auta to ESP prostě mít musí.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený honza

Reakce na: Lojzík: ano, je to tak. Ov.. | 18.7.2016 10:53reagovat
avatar

Chtěl jsem ještě dodat - výrobci nejen tupým řízením a nasazením elektroniky maskují mizerné mechanické jízdní předpoklady vozu.

Nepřihlášený

Lojzík je jako obvykle úpl.. | 18.7.2016 11:12reagovat
avatar

Lojzík je jako obvykle úplně mimo. Komunikativní řízení a podvozek dává řidiči informaci o tom, že že blíží k hranici, kdy by mohlo zasahovat ESP. Ví to tedy mnohem dříve a může se podle toho chovat.

Zatímco tupé auto nesděluje nic, je tedy nebezpečnější. V zimě pak nezbývá než koukat na palubku, kdy že už to začíná blikat.

Nepřihlášený V12

V clanku uplne chyba zmien.. | 18.7.2016 11:18reagovat
avatar

V clanku uplne chyba zmienka o EHPAS - elektrohydraulicky posilova. Cerpadlo je pohanane elektromotorom, pre ktory je v RJ pripravena mapa otacok podla rychlosti jazdy a rychlosti otacania volantom. Vo Focuse II to funguje perfektne, riadenie mojho byvaleho FFII 2.0TDCI bolo velmi dobre, takmer v nicom nezaostavalo za predoslou generaciou. Jedina nevyhoda bola velka hmotnost na prednej naprave a z toho skorsi nastup nedotacavosti. Ked som z FFII 2.0TDCI presedlal na FFII 2.0i, bol som prekvapeny, ako dopredu sa to riadenie este posunulo dopredu, opat vdaka EHPAS. Ked som sa posadil do cisto hydraulickeho Mondea 2.5T, ocakaval som spravanie sa nedotacaveho a letargickeho Passatu. A to Mondeo sa sprava minimalne tak dobre, ako FFII 2.0i, istota a presnost riadenia ako aj spatna vazba je vynikajuca a vzdy viem, co sa deje pod prednymi kolesami. Ked som absolvoval skusobnu jazdu s FFIII 1.6TiVCT 77kW s cisto elektroservom, pripadal som si ako v inom - podstatne horsom svete. Katastrofa, riadenie gumove, nekomunikativne, skoro vsetko z cesty skoncilo niekde medzi kolesami a volantom, do ktoreho sa nedostalo takmer nic. Jazda ako s nakladiakom.

Nepřihlášený Zajda

Reakce na: Je to trochu zbytečný pláč... | 18.7.2016 15:43reagovat
avatar

Lojzíku úplně jsi to nedomyslel. Ta komunikativnost řízení nebo podvozku není dobrá pouze když dojde ke smyku, ale hlavně díky ní řidič má přehled p přesunech hmotnosti mezi koly a může s nimi adekvátně pracovat, aby k žádnému smyku nedošlo. Příkladem budiž můj oblíbený Favorit, v řízení zčásti díky velkému převodu a vůlím zas tolik citu nebylo (ačkoliv na dnešní poměry přehršel), ale na tom houpavém podvozku člověk v každém okamžiku věděl jak na tom je, přesně bylo poznat, jakým způsobem je auto zrovna napružené a jak daleko je ke ztrátě přilnavosti jednotlivých kol.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený k.ik

první auto s el. posilovače.. | 18.7.2016 19:11reagovat
avatar

první auto s el. posilovačem byla alpina a610

Nepřihlášený Lojizik

Reakce na: Lojzíku úplně jsi to nedom.. | 18.7.2016 21:54reagovat
avatar

Jak přesně se komunikativnost podvozku při přesunech hmotnosti mezi koly projeví? Co přesně se tím získá? (krom toho, mezi koly se nic nepřesouvá - "přesun váhy mezi koly" je pokus nevzdělaných lidí o vysvětlení dynamiky pohybu karoserie) No já říkám, že v zásadě nic moc. Všichni správní novináři mluví o komunikativním řízení jako o svatém grálu, ale nikde nikdo není schopnej říct, co ta komunikativnost přinese. Jistě, člověk v ruce cítí, jak se auto chová a jak moc daleko je od meze přilnavosti. Ale samotnou mez přilnavosti to neposune a když to člověk přežene, pak už je stejně pozdě. A natrénovat zatáčku lze i s nekomunikativním řízením. Chce to znát trať a mít nacvičené nájezdové rychlosti. Řídit se až podle citu v ruce je prostě pozdě.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Zajda

Reakce na: Jak přesně se komunikativn.. | 19.7.2016 02:02reagovat
avatar

Odpověděl sis sám. Člověk cítí, jak daleko je od meze přilnavosti a jak se auto chová. Což je neocenitelné pro přizpůsobení jízdy aktuální podmínkám. Jakou radost mi má na silnici přinést auto, u kterého si každou zatáčku budu muset metodou pokus/omyl nejdřív několikrát vyzkoušet? Pokud dá auto vědět o každém malém uklouznutí a přesunech hmotnosti (či změnách zatížení, pro análně retenční osoby), dokáže řidič poměrně přesně odhadovat, jak daleko od případného problému se pohybuje a co má udělat třeba pro utažení stopy. Zatímco u odizolovaného auta se to právě smrskává pouze na pokus/omyl a odhad na základě obecných zkušeností. Nicméně pokud výrobce staví křižník Autobahnu, je naprosto relevantní přístup ho udělat naprosto odizolované pro minimální únavu řidiče, s podvozkem jehož největší předností nebude čitelnost ale směrová stabilita.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Lojzik

Reakce na: Odpověděl sis sám. Člověk.. | 19.7.2016 07:04reagovat
avatar

Tak ona reakce na cit ve volantu je taky metoda pokus omyl. Je možná rychlejší, jako že člověk dříve dospěje k limitům auta a svým, ale napoprvé se s tím zatáčka stejně neprojede naprosto přesně. Navíc auto s elektrickým posilovačem nemusí mít volat úplně mrtvý a povědomí o vzdálenosti od meze přilnavosti lze získat i zadkem a sluchem a ve finále i pohledem na blikající kontrolku. Já třeba běžně dělám to, že pokud jsou horší podmínky, jako že je sníh či námraza, otestuju si povrh přibržděním či přidáním plynu na nízkém kvaltu. Podle prokluzu či zásahu ABS poznám, jak moc to klouže a upravím styl aktuálním podmínkám. Není to taková věda, aby to nešlo.

Jinak naprostou souhlasím, že pro normální dopravu je mnohem zásadnější směrová stabilita při dálničních rychlostech a přidám ještě stabilitu při brždění.

Přesto bych rád slyšel odpověď někoho, kdo to změřil, jak moc je vlastně auto s komunikativním řízením rychlejší proti nekomunikativnímu. Já takové měření nemám. Docela ale věřím tomu, že výsledný rozdíl bude téměř nulový, ne-li vůbec žádný. Protože pověry vládnou světu motoristů.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený honza

Reakce na: Tak ona reakce na cit ve v.. | 19.7.2016 09:27reagovat
avatar

Lojza: nejde o to, že běžné auto bude rychlejší s takovým nebo makovým řízením. Jde o to, že řízení se zpětnou vazbou by mělo zkušenému řidiči zavčasu dávat informace o tom, jak si auto v dané chvíli na tom stojí se stabilitou a přilnavostí a tedy dává také možnost řidiči odhadnout, jak daleko se od těch mezí nachází. Zimní test brzd je velká pomůcka, ale cesty nejsou na trase všude stejně kluzké, skloněné a zakřivené jako v místě testu na počátku jízdy a rychlost se v důsledku všelijakých okolností mění. Je sice moc krásné, že auto má ESP, ale součinitel tření nezvedá. ESP by mělo být poslední instancí mezi nenabouraným a nabouraným autem.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Lojzik

Reakce na: Lojza: nejde o to, že běžn.. | 19.7.2016 10:59reagovat
avatar

Já jsem skeptickej stran té včasnosti. Pokud řízení komunikuje, že jsem za mezí přilnavosti, už k tomu došlo. To řízení to nepoví před zatáčkou, ono to komunikuje, až když se to děje. A to je pozdě tak jako tak a především i tato komunikace je řízení pokus omyl. A není to komunikace nenahraditelná, jak už jsem psal.

ESP (či další stabilizační systémy) není otázka komunikativnosti řízení. ESP mají i auta, která komunikují moc hezky a byla i spousta aut, která nekomunikovala vůbec a přesto ESP neměla. ESP je cesta, jak zvednout bezpečnost. Jednak to zvedne celkové schopnosti auta a především to koriguje řidiče ve chvíli, kdy člověk nestíhá. Člověk je limitován svýma reakcema a zkušenostma a odhadem situace atd. Elektronika jde výrazně za tyhle lidská omezení.

Aby nebyla mýlka, já komunikativní řízení nijak nezatracuju a sám to mám rád, když je ve volantu cit. Ale reálná nutnost této zpětné vazby je podle mého názoru přeceňovaná. Rozhodně to není nic nezbytného v běžné provozu, kde je cílem přeprava. A ani v rámci zábavy na veřejných silnicích to není nepostradatelný aspekt. K závodění se nevyjadřuju, to nechám závodníkům.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený honza

Reakce na: Já jsem skeptickej stran t.. | 19.7.2016 11:52reagovat
avatar

Lojzík: mýlíš se v tvrzení, že ve chvíli, kdy řidič v řízení ucítí náznak něčeho "nedobrého", je už pozdě. Tak to zkrátka není. Jednak typicky náledí, sníh, stojatá voda či štěrk neleží rovnoměrně, silnice mění příčný a podélný sklon i jakost povrchu lokálně i globálně a tedy řidič by měl skrz volant dostat včasné varování, že má přizpůsobit styl jízdy ještě dříve, než nouzová situace bude žádat zásah ESP. Ono totiž mnohdy není možno ty nástrahy okem rozeznat (typicky hloubka vody v kombinaci s nerovnostmi). Druhak, když už se auto začíná sunout, pak často jen mírně, stále mu zůstává jistá přilnavost a řidič s pocitem zpětné vazby by měl situaci zvládnout lépe a pokud zasáhne ESP, tak tomu ESP práci pokud možno neztěžovat zbrklým točením bezcitným a lehce jdoucím volantem.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Lojzik

Reakce na: Lojzík: mýlíš se v tvrzení,.. | 19.7.2016 12:44reagovat
avatar

Nemyslím, že bych se mýlil. Mám najeto cca 1 000 000km s mraky různých aut všemožných koncepcí, motorizací a výbav asistentama. Mezi moderníma autama nepozoruji zásadní rozdíly ve výsledku, bez ohledu na citlivost zpětné vazby. Ne že bych nechtěl pozorovat rozdíly, spíš naopak. Nebo že bych nevěděl, co přesně člověk ve volantu cítí. Relativizuju význam těch pocitů. Cítit můžete kde co, ale vliv pocitů na výsledek je něco jiného. Kdo si myslí, že potřebuje zpětnou vazbu do volantu, pravděpodobně nejel ničím moderním, kde je té zpětné vazby poskrovnu, nebo je téměř neznatelná. Tedy pocity jsou pocity, ale já se furt ptal na realitu. Jestli to má někdo nějak změřený, nebo ověřený, jak velký vliv to má třeba na schopnost projet zatáčku. Pocity jsou dobré do hospody na pokec u pivka.

A ještě jednou, ESP a elektrický posilovač jsou dvě věci, které jsou na sobě nezávislé. Spokojeně vedle sebe existují auta s ESP i bez, s posilovačem i bez, s elektro či hydro posilovačem. Najde se každá možná kombinace. O ESP je v kontextu zpětné vazby skoro zbytečné diskutovat. ESP se nedává do aut, aby to kompenzovalo nedostatek citu ve volantu.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Alojs

A kolik ridicu dnes vubec.. | 19.7.2016 13:42reagovat
avatar

A kolik ridicu dnes vubec toto potrebuje k zivotu

Kazdy je vice mene nesmrtelny pilot F1 a staci mu k zivotu Heeeee - heeeeee - heeeeeeeeeee

Mozek ma na faceboku nebo jinych picovinach tak ze toto je skutecne vo ni cem

A dnesni sracky by skutecne klasickou koncepci neutahli to je 100% pravda takovej 3valec 999cm3 to by chcipl na volnobeh ;) a verte tomu .....

Nepřihlášený honza

Reakce na: Nemyslím, že bych se mýlil.. | 19.7.2016 16:35reagovat
avatar

Lojza: jeden o koze, druhý o voze. Ty píšeš o tom, jak je nebo není důležitá zpětná vazba ve vztahu k rychlosti sportovně projeté zatáčky. Já píši o tom, jak je důležitá zpětná vazba jako informátor řidiče o tom, jak si auto stojí s přilnavostí nejen ve sportovně střižené zatáčce, ale kdykoliv může nebo již počíná ztrácet adhezi - tedy i při klidné jízdě na vodě v kolejích, břečce, zkroucené silnici a pod. Tedy vidím v tom nejen prvek zábavy pro řezání zatáček, ale také bezpečnostní faktor pro běžné přesuny, který umožní řidiči preventivně reagovat dřív, než blbá situace zavolá do služby ESP.

Nepřihlášený Lojzik

Nojo Honzo, když se snažíš.. | 19.7.2016 17:33reagovat
avatar

Nojo Honzo, když se snažíš odpovídat na moje otázky a přijdeš s myšlenkou, že vo koze a vo voze, to je složitý. Nic ve zlým.

ESP je široký pojem. Je to sbírka senzorů, který monitorujou kde co a podle toho řídící jednotka reaguje přibržděním jednoho či více kol, omezením výkonu motoru, připřažením náhonu (pokud je), řízením elektronicky řízených diferenciálů a co já vím čeho ještě. Je toho docela dost, co se pod tím schovává. Značná část korekcí ESP jde mimo vnímání řidiče. Není to jen o přibrždění při smyku, je to i o předcházení smyku a celkově stabilitě jízdy. Zkrátka ESP v moderním autě funguje neustále a řidič zaznamená jen nejhrubější zásahy do jeho řidičského stylu.

Jinak já nezpochybňuju, že volantem se dá cítit slušná sbírka informací. Jen říkám, že většinu z toho lze nahradit jinak a že tedy stávající nekomunikativní volanty nepředstavují nejmenší problém. Mnohem důležitější je stabilita a přesnost řízení. Především pro vysoké rychlosti na dálnici, ale i pro ty zatáčky je to důležitý.

Tedy jak jsem řekl, mám za to, že se důležitost zpětné vazby ve volantu hodně přeceňuje. Je to určitě důležité pro lidi, kteří ten pocit řízení vozu mají rádi. Ale za sebe říkám, že tím nezískávají nic měřitelného. Pokud se tedy shodneme, že dobrý pocit je neměřitelná veličina.

Vybírám teď nové auto a ze zvědavosti jsem zašel i k Hyundai a svezl se i40. To je takový koráb, který je prototyp auta, který nekomunikuje snad nic. Kluci z místního dealerství mi to půjčili, ať se jdu projet a nechali mě v tom samotného. Tak jsem si dvě zatáčky projel, abych neurazil, že to nezkusím. Nebyl nejmenší problém korigovat smyk. Volant mrtvej jak držet chcíplou rybu za vocas, ale přesto jsem neměl nejmenší potíž poznat smyk a korigovat ho. ... Nic, i40 stejně nekoupím, ale přesto jsem byl příjemně překvapenej.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený honza

Reakce na: Nojo Honzo, když se snažíš.. | 19.7.2016 18:33reagovat
avatar

Lojzík: Jak píšeš, přeceňovat jen ten samotný volant se nemá, ale ani samotné ESP. Není to lepidlo zvyšující adhezi o desítky až stovky procent a zvláště to platí v zimě či za mokra. Na suchém či vlhkém asfaltu opravdu není potřeba mít zpětnou vazbu v řízení - adheze je poměrně velká a tudíž také boční přetížení, které tak člověk lépe vnímá skrze tělo. Nicméně typicky v zimě je to úplně jiná káva a podobně při větším množství vody - ta všelijak stéká, intenzita deště se mění, zvlněnost povrchu se mění a je dobré, když to řidič nějak vnímá dostatečně a včas ubere předtím, než mu aquaplaning dá pocítit to boční zrychlení. Proto si myslím, že zpětná vazba v řízení je sama o sobě prvkem bezpečnostním - prediktivním ovlivňující chování řidiče před hrubým zásahem ESP. Vedlejším efektem je možnost řidiče lépe poznávat mechanické schopnosti auta a být tedy řidičem lepším.

Nepřihlášený honza

Reakce na: Nojo Honzo, když se snažíš.. | 19.7.2016 18:38reagovat
avatar

PS: ano, vyzkoušel sis smyk s i40 na asfaltu v létě a předpokládám, že bez auta v protisměru na přiměřeně široké cestě... Uměle vyvolanou jízdní situaci srovnáváš se situací neplánovanou.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Lojzik

Reakce na: PS: ano, vyzkoušel sis smy.. | 19.7.2016 18:45reagovat
avatar

Ano, na suchu a v teple. Na kruháčích a bez okolního provozu. Jeden kruháč měl poněkud písek na vnější straně, takže se to i sklouzlo trochu nad rámec. Nebyla to jistě voda ani zima. Ale .. hele fakt ne. Za těch 27 let, co řídím, jsem nějakou tu zimu zažil a sníh taky. Za mě je to tak, že buď vím, kolik můžu do zatáčky vjet, nebo to nevím. A když to nevím, tak můžu být příjemně či nepříjemně překvapenej. Radši vědět, než se spoléhat na pocity. Na tom 1M kilometrů jsem nikdy nedobrovolně neopustil silnici a rozhodně nejezdím jak strejda s kloboukem. Stojím si za svýma výrokama. Buď vím, nebo věřím. Je v tom rozdíl.

Nepřihlášený honza

Pokud víš, jak se povrch c.. | 19.7.2016 19:30reagovat
avatar

Pokud víš, jak se povrch chová v každé zatáčce v libovolnou dobu, pak jsi Bůh. Nebo před každou zastavíš a jdeš ji ohledat... Já to mám tak, že neznám, co bude v zatáčce, mnohdy ani na mokré rovině, po které třeba stéká lesknoucí se voda. Ale na základě zkušeností, okamžitých okolností a tedy i chování auta se to snažím rozumně a zavčasu předpovědět. A ESP vykonávající jemné zásahy pod prahem vnímavosti mi s touto předvídavostí nepomůže (já ho na soukromém nemám). Proto si myslím, že zpětná vazba ve volantu je dobrou predikční pomůckou řidiče i v případě, že ESP by dokázalo většinu následných vážných situací zvládnout.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Lojzik

Reakce na: Pokud víš, jak se povrch c.. | 19.7.2016 19:57reagovat
avatar

Zpětná vazba ve volantu je prima, o tom žádná. Jen prostě není nutná. Protože se dá nahradit a její dosah se v motoristických kruzích rád přeceňuje.

ESP ti sice nepomůže s předvídavostí, ale díky ESP tu máme auta se stovkama koní, který může ovládat kde kdo. Jak by asi vypadalo Tesco parkoviště po dešti nebo v zimě, když by se všichni ti majitelé mnohasetkoňových X modelů BMW rozplácli o první obrubník? To nemyslím nijak špatně. 3 roky jsem jezdil s Mazdou 6 MPS (260 koníků) a zakusil jsem si ESP vypnout a projet pořádně zatáčku. Zas jsem to radši zapnul.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Jano_1987

Možno nemám za sebou milión.. | 19.7.2016 20:15reagovat
avatar

Možno nemám za sebou milión km, ale poviem príklad za mňa. Cesta z BA do Trebišova, cca 500 km, južný ťah. Šoféroval som môj Hyundai Accent 1.5i 12v prvej generácie, nemal ani ABS. Cesta tam prebehla v pohode ani unavený som nebol. Naspäť o niekoľko dní som šoféroval Škodu 120. Ak pominiem absenciu výkonu a nutnosť myslieť 3 km dopredu pri predbiehaní, tak som začínal mať dosť po hodine jazdy. Auto síce malo ako hovoríte komunikačné schopnosti, ale po príchode do BA som rovno padol do postele unavený ako sviňa. Aby nepadli podozrenia na zlú kondičku, pracujem manuálne, aj cvičím, takže po fyzickej stránke som v pohode, ale stačila mi jedna taká jazda a nikdy viac. Skúšal som aj tie vaše Peugeoty, ktoré tak neznášate, napríklad 508 2.0HDi, či 508 GT a nemal som s nimi nikdy problém, vždy som vedel, čo sa s autom deje, kedy sa začína šmýkať a kedy ešte drží. Ono ako vidím, sú tu 3 skupiny ľudí, 1. skupina puristi, only manuálna prevodovka, žiadna elektronika, lebo všetko iné je dielo satana. Potom ďalšia skupina ľudí ľudí, všetko nové je super, staré stojí za h*vno. Potom je tu tretia skupina, ktorá vyskúšala a chápe, že je niektoré staré veci sú lepšie ako terajšie nové, ale že aj kopa nových vecí je teraz lepších ako tých starých. Samozrejme bavíme sa o priemerných šoféroch, pre ktorých je určených 95%, nie profikoch. Mal som raz šancu šoférovať na okruhu Lamborghini Countach a ako spolujazdca som mal profíka, 10 kôl som odjazdil po svojom, 10 kôl keď mi radil, čo robiť (svoj čas na okruhu som zlepšil o 6 sekúnd) a potom 5 kôl keď šoféroval on. Celý čas som sa videl už mimo dráhy, ale neskončili sme ani raz. Rozdiel v čase bol bol 15 sekúnd na kolo. Potom sme prepadli do Nissanu GTR, prebiehalo to tak isto, len čas sa mi podarilo zlepšiť len o 2.5 sekundy a na kolo oproti nemu som strácal len 6 sekúnd. A dôvod? Elektronika, automatická prevodovka, ktorá mi skrátila o dosť čas preradenia, takže aj 2 sekundy na kolo to mohli byť oproti manuálu a aj pocit z auta, že si môžem viac dovoliť a aj so..

Nepřihlášený Fido

Reakce na: Ve své podstatě je to tak... | 19.7.2016 20:27reagovat
avatar

Právě to ESP mě jednou rozhodilo (ano šlo o jízdu na sněhu na hranici smyku) takovým způsobem, že se auto zazmítalo a nakonec zůstalo stát napříč silnicí. Dál jsem pokračoval s vypnutým ESP (a rychleji než s ním) a v každém autě do kterého vlezu ho okamžitě vypínám (pokud to jde). Tehdy ale to auto mělo ještě hydraulický posilovač, tedy byla odezva volantu, dnes je to katastrofa.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Jano_1987

Reakce na: Právě to ESP mě jednou roz.. | 19.7.2016 20:45reagovat
avatar

ESP je dobrá vec 99,99% prípadov. Ja som dlhé roky ani ABS nemal, ale aj keď som za dažďa, či snehu a ľadu šoféroval auto s ESP, tak sa mi ani raz nezaplo. Viem to preto lebo frajerka vždy za takého počasia pozerá na prístrojovku a pinda, keď tam niečo zasvieti, lebo sa bojí. Je možnosť, že chyba nebola v ESP ale na vašej strane, respektíve za to ESP nemohlo a ak by ste ho nemali, mohli ste skončiť horšie ako ste skončili. Je to podobné ako s bezpečnostnými pásmi, zachraňujú životy, ale možno pri 0,00001% prípadov by bolo lepšie, že človek si ho nedá... Napríklad na tom Nissane GTR som dal Race mode, všetko vypnuté, ABS, ESP, trakčná kontrola a mal som problém sa rozbehnúť bez toho aby som nepálil gumy a čas na kolo bol desný...

Nepřihlášený honza

Reakce na: Zpětná vazba ve volantu je.. | 19.7.2016 22:16reagovat
avatar

Lojza: zpětná vazba ve volantu nutná není, to je pravda. Nicméně z ní plynoucí nervový vzruch přenášející se z rukou dále do mozku se zkrátka ničím nahradit nedá. Tupé řízení je ztrátou jednoho z vjemů, které řidič má k dispozici, i když při řízení auta tento patří asi mezi ty méně významné do závěsu za zrak a vnitřní ucho či jak se ten smyslový akcelerometr jmenuje. Zadokolky jsou zcela jiné kafe, pro civilní jezdění je ESP určitě velká pomoc. Už jen ta skutečnost, že výkon je na stejném zdvihu pedálu plynu jako ve feldě, vyžaduje elektronická opatření.

Nepřihlášený honza

Reakce na: Zpětná vazba ve volantu je.. | 19.7.2016 22:33reagovat
avatar

Jano: Největší puritání chodí pěšky...

Nepřihlášený Martin

Dobře vyvážená elektrika s.. | 19.7.2016 23:41reagovat
avatar

Dobře vyvážená elektrika se dá řídit přesně, dá se reagovat i v ostrých situacích a je nakonec i pohodlnější, zpětná vazba až tak "neleká" a dá se více soustředit na správnou stopu i bez rvaní se s řízením. Při běžné pohodové jízdě, je to pohodlnější. MX5 ND vs NC. Takže v obyč autech s tyčkou vzadu místo propracovaného systému a mcperson vpředu se to snese bez problémů.

Nepřihlášený Michal K

Ještě se v tomto článku za.. | 22.7.2016 08:50reagovat
avatar

Ještě se v tomto článku zapomnělo na jeden aspekt. Hydraulické posilovače vystlačují elektrické též z důvodu přípravy na autonomní řízení, automatické parkování apod.. Pro výrobce je natolik složité vytvořit sw pro autoparkování na bázi starého dobrého hydraulického posilovače, že se raději ubírají směrem elektromotorů, kde lze přesně stanovit polohy (viz krokový motor apod..). Hezky je to vidět na předposlední a poslední generaci Fordu Mondeo. Poslední generace Mondea z důvodu zástavby el. posilovače řízení zase přišla o kus ,,fordovské klasiky", takže ti, co mají rádi rychlé jízdy po okreskách se budou postupně ubírat o třídu níže k Fordu Focus, kde Ford na sportovnost a radost z jízdy dbá více...

Nepřihlášený Woyta

Zajimave reseni bylo na MR.. | 26.8.2016 22:15reagovat
avatar

Zajimave reseni bylo na MR2. Posilovac byl hydraulicky ale cerpadlo bylo elektricke. Za nizkych rychlosti pracovalo naplno. Ve vyssich rychlostech snizovalo svuj vykon nebo se zcela odpojovalo. Uvazuju o zabudovani tohoto cerpadla do me S13.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený honza

Reakce na: Zajimave reseni bylo na MR.. | 27.8.2016 09:33reagovat
avatar

Woyta: tohle měl i VW a tedy i Škodovky. Patrně to tak bylo u více koncernů jako logický mezikrok.

Nepřihlášený Evzen

No a já celou dobu žiju v.. | 1.8.2018 19:47reagovat
avatar

No a já celou dobu žiju v tom, že elektrika je lepší, že cit neni v hydraulice a elektrika se od 30 km/h vypíná ...

Nepřihlášený Jan Husa

Jezdím s vozidlem s elektr.. | 20.1.2019 18:22reagovat
avatar

Jezdím s vozidlem s elektrickým posilovačem. Ať je to jak chce považuji tento systém za nebezpečný. Stále musíte držet volant silou a i malé korekce vyžadují silový zásah. Vozidlo pak jede cik cak, protože při malých korekcích zůstane volant tam, kde ho pustíte. Tím ho neudržíte v rovné přímé jízdě a malá nepozornost a už jste na cestě do příkopu. Musíte být stále ve střehu. To jsem s hydraulikou nezažil. A tak cesta 100km a více vás bolí ruce.

Přidat příspěvek
(pro zasílání reakcí, adresa nebude zveřejněna)
Max. 2000 znaku
b_468_60.gif

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama