Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje pohon všech kol v poctivém teréňáku? Tohle vaše Octavia 4x4 neumí
25.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pohon 4x4 dnes nabízí spousta aut, v opravdu těžkém terénu by ale už kvůli němu neobstála. Skutečná terénní auta používají docela jiné řešení.
Spousta silničních aut dnes má pohon všech kol, aby dokázala celý svůj výkon snáze přenést na asfalt. Tyto systémy většinou nemají příliš široké možnosti uživatelského nastavení a buď (a to je stále výjimečnější) pohání všechna kola trvale, nebo (a to většinou) jednu nápravu samy připojují ve chvílích, kdy je to potřeba. Jak tyto systémy fungují, jsme probírali loni.
Většině z nich se ale zatvrzelí fandové ježdění mimo zpevněný povrch mohou jen smát. U skutečně terénních aut se totiž setkáváme ještě s jedním typem čtyřkolky - se systémem, u kterého se přední náprava připojuje manuálně, pomocí nějakého ovladače v interiéru. Tento systém bývá často spojen i s redukční převodovkou, určenou pro pomalou jízdu v těžkém terénu.
Jak tohle řešení funguje, popisuje náš přítel Jason Fenske na svém novém videu. Vzal si na to Nissan Frontier v offroadové verzi Pro-4X, který právě nabízí pohon všech kol v USA často označovaný 4WD - „four wheel drive”. Naopak systémy, které připojují druhou nápravu automaticky a obecně nebývají řidičem přímo ovladatelné, se v USA běžně označují AWD - „all wheel drive”. U nás mezi těmito dvěma označeními obvykle neděláme rozdíl, pro dnešek se ale tohoto rozdělení podržme.
Princip 4WD je ten, že standardně jezdíte s pohonem zadních kol (často označovaným 2WD nebo 2Hi) a až ve chvíli, kdy potřebujete více trakce, tedy mimo asfalt nebo na sněhu, si knoflíkem na palubní desce připojíte přední nápravu. Zvolíte označení 4WD nebo 4Hi - od „High”, tedy standardního převodu ve dvoustupňové redukční převodovce.
Zvolením 4WD nebo 4Hi se v rozvodovce připojí i přední náprava, většinou pomocí řetězu nebo ozubených kol. Klíčové je, že rozvodovka nezahrnuje mezinápravový diferenciál - neumožňuje rozdílné otáčky předního a zadního kardanu, takže čtyřkolku u těchto aut lze používat jen za snížené adheze. Pokud byste ji zapnuli na suchém asfaltu a chtěli jet jinak než úplně rovně, v systému by vznikala pnutí kvůli rozdílným otáčkám jednotlivých kol. To by mělo za následek rychlejší opotřebení či dokonce poškození některých součástí.
Režim 4Lo, od „Low”, tedy lehčího převodu v redukční převodovce, je užitečný v terénu - výrazně násobí točivý moment na kolech za cenu extrémního snížení maximální rychlosti jízdy, klidně v řádu desítek km/h. Pokud se tedy chcete plazit říčním korytem nebo provádět jakékoliv jiné terénní hrátky, 4Lo bude správná volba.
Jason zkoušel akceleraci Frontieru Pro-4X na suchém asfaltu, což není úplně to správné hřiště pro terénní pick-up truck, ale pro demonstraci rozdílů v dynamice připadá v úvahu. V režimech 2Hi a 4Hi bylo zrychlení na 30 mph (48 km/h) téměř totožné, protože ani s pohonem pouze zadní nápravy nedošlo k prokluzu kol. Čas tu byl 3,5 vteřiny.
U 4Hi vidíme čas 3,6 vteřiny, a to z jednoho prostého důvodu - v pohonném ústrojí s připojenou přední nápravou vznikají větší ztráty, než když máte zvolenou jen zadokolku. Režim 4Lo kvůli výrazně kratšímu zpřevodování dokázal Frontier rozjet na 30 mph rychleji, a to o 0,2 vteřiny oproti 2Hi. V tomto případě tedy čtyřkolka nebyla při zrychlení ku prospěchu; na ledě nebo v blátě by to samozřejmě byl úplně jiný příběh.
Smysl existence tohoto typu systému 4x4 však leží jinde, pochopitelně - v zajištění trakce za drtivé většiny podmínek, které mohou nastat. V kombinaci se systémem ABLS, „Active Brake Limited Slip”, který nahrazuje samosvorné diferenciály, je schopen se Frontier Pro-4X rozjet i tehdy, pokud má jen jedno přední kolo trakci a zbytek nikoliv, a to i když je na přední nápravě otevřený diferenciál. Systém ABLS přibrzdí protáčející se kola a to, které má trakci, tak dostane dost točivého momentu na to, aby pohnulo automobilem.
Hlavně kombinace všech těchto systémů pak činí auto v terénu skoro nezastavitelným, i když roli pochopitelně hrají i faktory, které pohon 4x4 neovlivní, jako nájezdové úhly či křižitelnost náprav. Nakonec nedávné srovnání aut s pohonem 4x4 v terénu neovládl vůz vybavený takovým řešením náhodou...
Nissan Frontier Pro-4X má připojitelnou čtyřkolku s několika režimy fungování - lepší řešení do těžkého terénu neexistuje
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 6 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 7 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 9 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda