Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje pohon všech kol v poctivém teréňáku? Tohle vaše Octavia 4x4 neumí
25.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pohon 4x4 dnes nabízí spousta aut, v opravdu těžkém terénu by ale už kvůli němu neobstála. Skutečná terénní auta používají docela jiné řešení.
Spousta silničních aut dnes má pohon všech kol, aby dokázala celý svůj výkon snáze přenést na asfalt. Tyto systémy většinou nemají příliš široké možnosti uživatelského nastavení a buď (a to je stále výjimečnější) pohání všechna kola trvale, nebo (a to většinou) jednu nápravu samy připojují ve chvílích, kdy je to potřeba. Jak tyto systémy fungují, jsme probírali loni.
Většině z nich se ale zatvrzelí fandové ježdění mimo zpevněný povrch mohou jen smát. U skutečně terénních aut se totiž setkáváme ještě s jedním typem čtyřkolky - se systémem, u kterého se přední náprava připojuje manuálně, pomocí nějakého ovladače v interiéru. Tento systém bývá často spojen i s redukční převodovkou, určenou pro pomalou jízdu v těžkém terénu.
Jak tohle řešení funguje, popisuje náš přítel Jason Fenske na svém novém videu. Vzal si na to Nissan Frontier v offroadové verzi Pro-4X, který právě nabízí pohon všech kol v USA často označovaný 4WD - „four wheel drive”. Naopak systémy, které připojují druhou nápravu automaticky a obecně nebývají řidičem přímo ovladatelné, se v USA běžně označují AWD - „all wheel drive”. U nás mezi těmito dvěma označeními obvykle neděláme rozdíl, pro dnešek se ale tohoto rozdělení podržme.
Princip 4WD je ten, že standardně jezdíte s pohonem zadních kol (často označovaným 2WD nebo 2Hi) a až ve chvíli, kdy potřebujete více trakce, tedy mimo asfalt nebo na sněhu, si knoflíkem na palubní desce připojíte přední nápravu. Zvolíte označení 4WD nebo 4Hi - od „High”, tedy standardního převodu ve dvoustupňové redukční převodovce.
Zvolením 4WD nebo 4Hi se v rozvodovce připojí i přední náprava, většinou pomocí řetězu nebo ozubených kol. Klíčové je, že rozvodovka nezahrnuje mezinápravový diferenciál - neumožňuje rozdílné otáčky předního a zadního kardanu, takže čtyřkolku u těchto aut lze používat jen za snížené adheze. Pokud byste ji zapnuli na suchém asfaltu a chtěli jet jinak než úplně rovně, v systému by vznikala pnutí kvůli rozdílným otáčkám jednotlivých kol. To by mělo za následek rychlejší opotřebení či dokonce poškození některých součástí.
Režim 4Lo, od „Low”, tedy lehčího převodu v redukční převodovce, je užitečný v terénu - výrazně násobí točivý moment na kolech za cenu extrémního snížení maximální rychlosti jízdy, klidně v řádu desítek km/h. Pokud se tedy chcete plazit říčním korytem nebo provádět jakékoliv jiné terénní hrátky, 4Lo bude správná volba.
Jason zkoušel akceleraci Frontieru Pro-4X na suchém asfaltu, což není úplně to správné hřiště pro terénní pick-up truck, ale pro demonstraci rozdílů v dynamice připadá v úvahu. V režimech 2Hi a 4Hi bylo zrychlení na 30 mph (48 km/h) téměř totožné, protože ani s pohonem pouze zadní nápravy nedošlo k prokluzu kol. Čas tu byl 3,5 vteřiny.
U 4Hi vidíme čas 3,6 vteřiny, a to z jednoho prostého důvodu - v pohonném ústrojí s připojenou přední nápravou vznikají větší ztráty, než když máte zvolenou jen zadokolku. Režim 4Lo kvůli výrazně kratšímu zpřevodování dokázal Frontier rozjet na 30 mph rychleji, a to o 0,2 vteřiny oproti 2Hi. V tomto případě tedy čtyřkolka nebyla při zrychlení ku prospěchu; na ledě nebo v blátě by to samozřejmě byl úplně jiný příběh.
Smysl existence tohoto typu systému 4x4 však leží jinde, pochopitelně - v zajištění trakce za drtivé většiny podmínek, které mohou nastat. V kombinaci se systémem ABLS, „Active Brake Limited Slip”, který nahrazuje samosvorné diferenciály, je schopen se Frontier Pro-4X rozjet i tehdy, pokud má jen jedno přední kolo trakci a zbytek nikoliv, a to i když je na přední nápravě otevřený diferenciál. Systém ABLS přibrzdí protáčející se kola a to, které má trakci, tak dostane dost točivého momentu na to, aby pohnulo automobilem.
Hlavně kombinace všech těchto systémů pak činí auto v terénu skoro nezastavitelným, i když roli pochopitelně hrají i faktory, které pohon 4x4 neovlivní, jako nájezdové úhly či křižitelnost náprav. Nakonec nedávné srovnání aut s pohonem 4x4 v terénu neovládl vůz vybavený takovým řešením náhodou...
Nissan Frontier Pro-4X má připojitelnou čtyřkolku s několika režimy fungování - lepší řešení do těžkého terénu neexistuje
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis