Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje spojka? Tato jednoduchá animace odhalí všechna tajemství
3.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Z pohledu řidiče je to prosté - šlápnete na pedál, přeřadíte a pedál zase pustíte. Pod vámi se ale v tu chvíli odehrává koncert pružin a kotoučů.
Nejspíše každý ví, že auto vybavené manuální převodovkou má spojku (některá mají dokonce dvě), která je potřeba k rozjezdu nebo častěji k přeřazení z jednoho rychlostního stupně na druhý. Z pohledu řidiče vozu vše funguje takto: levou nohou sešlápne pedál spojky, následně zařadí odlišný stupeň a poté pedál zase vyšlápne. Tím je přeřazení hotové a auto pokračuje v jízdě. Co se však v tu chvíli odehrává v „zákulisí“? To prozradí nová videoanimace.
Než se přitom dostaneme k jednotlivým krokům, jež jsou během řazení učiněny, musíme nejprve popsat základní princip fungování hnacího ústrojí. Základem je samozřejmě práce motoru, kterou lze odebírat na výstupní hřídeli, což je obvykle konec klikové hřídele. Použitelnost motoru je omezena pásmem dostupných otáček, proto na něj vždy navazuje převodovka, která za změny momentu a otáček přenáší výkon motoru dále. Převodovka by samozřejmě mohla být jednostupňová, jenže pak by nám mnoho užitku nepřinesla.
Proto potřebujeme spojku, jejíž primární a vlastně jedinou funkcí je odpojení motoru od převodovky. Její konstrukce je docela jednoduchá. Základem jsou disky s třecími plochami, které jsou pružinou tlačeny proti sobě. V autech se obvykle používá tzv. talířová pružina, na jejíž střed prostřednictvím hydraulického systému zatlačíte ve chvíli stisknutí spojkového pedálu. Tehdy zmizí tlak a dochází k prokluzu spojky, což umožní změnu převodu v převodovce.
Video ukazuje také na rozjezd do kopce bez pomoci ruční brzdy, což spočívá v částečném vyšlápnutí spojky, která v danou chvíli funguje jako brzda. Tu skutečnou můžete tedy pustit a místo ní sešlápnout plynový pedál. Nicméně tento způsob stání v kopci, tzv. na spojce zrovna nedoporučujeme - dochází k jejímu nadměrnému opotřebení a tuto praktiku jsme uváděli i mezi věcmi, které byste nikdy neměli dělat v autě s manuální převodovkou.
S vyhlazením povrchu spojky totiž přestává fungovat a omezuje se množství točivého momentu, které je schopna přenést. Pokud se ovšem vůči spojce budete chovat ohleduplně, může vám vydržet po celou životnost automobilu. Záleží samozřejmě na materiálu i skutečnosti, zda již nejsou příliš uvolněné vinuté pružiny na vnitřku spojky, které celou její činnost zjemňují...
Tato jednoduchá animace vám velmi přesně osvětlí, jak funguje spojka u automobilu s manuálním řazením
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 2 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 4 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 09:17 - HondaMan
- Onboard videa 04.25. 08:36 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis