Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje spojka? Tato jednoduchá animace odhalí všechna tajemství
3.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Z pohledu řidiče je to prosté - šlápnete na pedál, přeřadíte a pedál zase pustíte. Pod vámi se ale v tu chvíli odehrává koncert pružin a kotoučů.
Nejspíše každý ví, že auto vybavené manuální převodovkou má spojku (některá mají dokonce dvě), která je potřeba k rozjezdu nebo častěji k přeřazení z jednoho rychlostního stupně na druhý. Z pohledu řidiče vozu vše funguje takto: levou nohou sešlápne pedál spojky, následně zařadí odlišný stupeň a poté pedál zase vyšlápne. Tím je přeřazení hotové a auto pokračuje v jízdě. Co se však v tu chvíli odehrává v „zákulisí“? To prozradí nová videoanimace.
Než se přitom dostaneme k jednotlivým krokům, jež jsou během řazení učiněny, musíme nejprve popsat základní princip fungování hnacího ústrojí. Základem je samozřejmě práce motoru, kterou lze odebírat na výstupní hřídeli, což je obvykle konec klikové hřídele. Použitelnost motoru je omezena pásmem dostupných otáček, proto na něj vždy navazuje převodovka, která za změny momentu a otáček přenáší výkon motoru dále. Převodovka by samozřejmě mohla být jednostupňová, jenže pak by nám mnoho užitku nepřinesla.
Proto potřebujeme spojku, jejíž primární a vlastně jedinou funkcí je odpojení motoru od převodovky. Její konstrukce je docela jednoduchá. Základem jsou disky s třecími plochami, které jsou pružinou tlačeny proti sobě. V autech se obvykle používá tzv. talířová pružina, na jejíž střed prostřednictvím hydraulického systému zatlačíte ve chvíli stisknutí spojkového pedálu. Tehdy zmizí tlak a dochází k prokluzu spojky, což umožní změnu převodu v převodovce.
Video ukazuje také na rozjezd do kopce bez pomoci ruční brzdy, což spočívá v částečném vyšlápnutí spojky, která v danou chvíli funguje jako brzda. Tu skutečnou můžete tedy pustit a místo ní sešlápnout plynový pedál. Nicméně tento způsob stání v kopci, tzv. na spojce zrovna nedoporučujeme - dochází k jejímu nadměrnému opotřebení a tuto praktiku jsme uváděli i mezi věcmi, které byste nikdy neměli dělat v autě s manuální převodovkou.
S vyhlazením povrchu spojky totiž přestává fungovat a omezuje se množství točivého momentu, které je schopna přenést. Pokud se ovšem vůči spojce budete chovat ohleduplně, může vám vydržet po celou životnost automobilu. Záleží samozřejmě na materiálu i skutečnosti, zda již nejsou příliš uvolněné vinuté pružiny na vnitřku spojky, které celou její činnost zjemňují...
Tato jednoduchá animace vám velmi přesně osvětlí, jak funguje spojka u automobilu s manuálním řazením
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 9 hodinami - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
včera - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 5 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
před 6 hodinami - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
před 8 hodinami - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
před 10 hodinami - Únik odhalil hezčí tvář nového VW Passat sedan, ani ten u nás nebude možné koupit
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.17. 20:57 - řidičBOB
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 04.17. 12:31 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 12:12 - pavproch