Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje spojka? Tato jednoduchá animace odhalí všechna tajemství
3.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Z pohledu řidiče je to prosté - šlápnete na pedál, přeřadíte a pedál zase pustíte. Pod vámi se ale v tu chvíli odehrává koncert pružin a kotoučů.
Nejspíše každý ví, že auto vybavené manuální převodovkou má spojku (některá mají dokonce dvě), která je potřeba k rozjezdu nebo častěji k přeřazení z jednoho rychlostního stupně na druhý. Z pohledu řidiče vozu vše funguje takto: levou nohou sešlápne pedál spojky, následně zařadí odlišný stupeň a poté pedál zase vyšlápne. Tím je přeřazení hotové a auto pokračuje v jízdě. Co se však v tu chvíli odehrává v „zákulisí“? To prozradí nová videoanimace.
Než se přitom dostaneme k jednotlivým krokům, jež jsou během řazení učiněny, musíme nejprve popsat základní princip fungování hnacího ústrojí. Základem je samozřejmě práce motoru, kterou lze odebírat na výstupní hřídeli, což je obvykle konec klikové hřídele. Použitelnost motoru je omezena pásmem dostupných otáček, proto na něj vždy navazuje převodovka, která za změny momentu a otáček přenáší výkon motoru dále. Převodovka by samozřejmě mohla být jednostupňová, jenže pak by nám mnoho užitku nepřinesla.
Proto potřebujeme spojku, jejíž primární a vlastně jedinou funkcí je odpojení motoru od převodovky. Její konstrukce je docela jednoduchá. Základem jsou disky s třecími plochami, které jsou pružinou tlačeny proti sobě. V autech se obvykle používá tzv. talířová pružina, na jejíž střed prostřednictvím hydraulického systému zatlačíte ve chvíli stisknutí spojkového pedálu. Tehdy zmizí tlak a dochází k prokluzu spojky, což umožní změnu převodu v převodovce.
Video ukazuje také na rozjezd do kopce bez pomoci ruční brzdy, což spočívá v částečném vyšlápnutí spojky, která v danou chvíli funguje jako brzda. Tu skutečnou můžete tedy pustit a místo ní sešlápnout plynový pedál. Nicméně tento způsob stání v kopci, tzv. na spojce zrovna nedoporučujeme - dochází k jejímu nadměrnému opotřebení a tuto praktiku jsme uváděli i mezi věcmi, které byste nikdy neměli dělat v autě s manuální převodovkou.
S vyhlazením povrchu spojky totiž přestává fungovat a omezuje se množství točivého momentu, které je schopna přenést. Pokud se ovšem vůči spojce budete chovat ohleduplně, může vám vydržet po celou životnost automobilu. Záleží samozřejmě na materiálu i skutečnosti, zda již nejsou příliš uvolněné vinuté pružiny na vnitřku spojky, které celou její činnost zjemňují...
Tato jednoduchá animace vám velmi přesně osvětlí, jak funguje spojka u automobilu s manuálním řazením
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 14 minutami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 minutami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před hodinou - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 2 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 3 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 4 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva