Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje Wankelův motor se čtyřmi rotory? Je to mistrovské dílo
25.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Wankelu stačí už jeden rotor, aby okouzloval svou vyvážeností a relativním výkonem. Co ale když takové rotory použijete čtyři?
Příznivcům Wankelova rotačního motoru není současná doba příliš nakloněna, alespoň co se týče nových aut vyjíždějících z bran továrny - nikdo dnes nic takového nevyrábí. Pokud ale obrátí pozornost na tuningovou scénu, narazí např. na BMW M6 se šestirotorovým Wankelem nebo na Mazdu RX-7 se čtyřrotorovým. Ani jedno z těchto aut není zatím dokončené, ale obě vypadají opravdu slibně.
Náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained se právě o čtyřrotorový Wankel ze zmíněné Mazdy zajímal blíže. A napadla ho otázka, jak budou rotory poskládány, víme-li, že dvourotorový Wankel má rotory otočené proti sobě o 180°. Budou to tedy z hlediska pozice rotorů dva dvourotorové Wankely přilepené k sobě, tedy že dva a dva rotory budou ve stejných pozicích?
Vyvážení motoru by zůstalo v podstatě stejné, ovšem také by motor v podstatě fungoval jako velký dvouválec. Dva a dva rotory by byly v pracovní fázi vždycky v přesně stejnou dobu, což by znamenalo nevyrovnanou dodávku výkonu a možné zvýšení vibrací. Protože ani u dvanáctiválců, ani u šestnáctiválců nepálí nikdy dva válce zároveň, vždycky je zážeh posunut, aby byla dodávka výkonu co nejhladší, u Dahmova čtyřrotoru jsou oproti sobě rotory otočeny o 90°.
Trochu démonicky působící ilustrace ukazuje, jak motor pracuje
V případě výše zmíněného šestirotoru bychom očekávali otočení o 60°. Princip pro co nejhladší dodávku síly tu je 360° děleno počtem rotorů a výsledkem je vzájemné natočení rotorů. Vyváženost zůstává, jak ukazuje poněkud démonicky působící ilustrace výše, ale zážehy jsou rozloženy po jedné otáčce klikové hřídele co nejrovnoměrněji.
Na Jasonových nákresech jsou vidět čtyři rotory, u kterých jsou oranžovým fixem znázorněny zážehy a pracovní fáze daného rotoru. Všechny jsou vpravo, dole nebo v jejich kombinaci. To je samozřejmé z tvaru komory rotačního pístu; v této oblasti bude fáze výbuchu probíhat vždy. Je potřeba mít na paměti, že u Wankelu tvoří jeden rotor v podstatě vždy tři komory - zároveň probíhá např. sání, zážeh a výfuk.
Jak vypadají různé verze motoru po stránce dodávky výkonu, ukazuje "graf" v pravé dolní části tabule. Kdyby byly rotory proti sobě otočeny o 180°, na časové ose by byla síla dodávána ve stejnou dobu, jen by jí bylo víc. Jsou-li otočeny vzájemně o 90°, přidané dva rotory „vyplní hluchá místa” původních dvou rotorů. Výkonu je celkově více a navíc je dodáván rovnoměrněji.
Takový Wankel je opravdu mistrovské dílo dílo svého druhu - už jednorotorový motor je velmi vyvážený a vzhledem k velikosti motoru i výkonný, tento je totéž... na čtvrtou. Nakonec, v oné Mazdě má dávat výkon až 1 800 koní a rozjet ji na více než 400 km/h.
Toto je zakázkový čtyřrotorový Wankel, o kterém je dnes řeč
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
dnes - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 6 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 8 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 9 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 11 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva