Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje Wankelův motor se čtyřmi rotory? Je to mistrovské dílo
25.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Wankelu stačí už jeden rotor, aby okouzloval svou vyvážeností a relativním výkonem. Co ale když takové rotory použijete čtyři?
Příznivcům Wankelova rotačního motoru není současná doba příliš nakloněna, alespoň co se týče nových aut vyjíždějících z bran továrny - nikdo dnes nic takového nevyrábí. Pokud ale obrátí pozornost na tuningovou scénu, narazí např. na BMW M6 se šestirotorovým Wankelem nebo na Mazdu RX-7 se čtyřrotorovým. Ani jedno z těchto aut není zatím dokončené, ale obě vypadají opravdu slibně.
Náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained se právě o čtyřrotorový Wankel ze zmíněné Mazdy zajímal blíže. A napadla ho otázka, jak budou rotory poskládány, víme-li, že dvourotorový Wankel má rotory otočené proti sobě o 180°. Budou to tedy z hlediska pozice rotorů dva dvourotorové Wankely přilepené k sobě, tedy že dva a dva rotory budou ve stejných pozicích?
Vyvážení motoru by zůstalo v podstatě stejné, ovšem také by motor v podstatě fungoval jako velký dvouválec. Dva a dva rotory by byly v pracovní fázi vždycky v přesně stejnou dobu, což by znamenalo nevyrovnanou dodávku výkonu a možné zvýšení vibrací. Protože ani u dvanáctiválců, ani u šestnáctiválců nepálí nikdy dva válce zároveň, vždycky je zážeh posunut, aby byla dodávka výkonu co nejhladší, u Dahmova čtyřrotoru jsou oproti sobě rotory otočeny o 90°.
Trochu démonicky působící ilustrace ukazuje, jak motor pracuje
V případě výše zmíněného šestirotoru bychom očekávali otočení o 60°. Princip pro co nejhladší dodávku síly tu je 360° děleno počtem rotorů a výsledkem je vzájemné natočení rotorů. Vyváženost zůstává, jak ukazuje poněkud démonicky působící ilustrace výše, ale zážehy jsou rozloženy po jedné otáčce klikové hřídele co nejrovnoměrněji.
Na Jasonových nákresech jsou vidět čtyři rotory, u kterých jsou oranžovým fixem znázorněny zážehy a pracovní fáze daného rotoru. Všechny jsou vpravo, dole nebo v jejich kombinaci. To je samozřejmé z tvaru komory rotačního pístu; v této oblasti bude fáze výbuchu probíhat vždy. Je potřeba mít na paměti, že u Wankelu tvoří jeden rotor v podstatě vždy tři komory - zároveň probíhá např. sání, zážeh a výfuk.
Jak vypadají různé verze motoru po stránce dodávky výkonu, ukazuje "graf" v pravé dolní části tabule. Kdyby byly rotory proti sobě otočeny o 180°, na časové ose by byla síla dodávána ve stejnou dobu, jen by jí bylo víc. Jsou-li otočeny vzájemně o 90°, přidané dva rotory „vyplní hluchá místa” původních dvou rotorů. Výkonu je celkově více a navíc je dodáván rovnoměrněji.
Takový Wankel je opravdu mistrovské dílo dílo svého druhu - už jednorotorový motor je velmi vyvážený a vzhledem k velikosti motoru i výkonný, tento je totéž... na čtvrtou. Nakonec, v oné Mazdě má dávat výkon až 1 800 koní a rozjet ji na více než 400 km/h.
Toto je zakázkový čtyřrotorový Wankel, o kterém je dnes řeč
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před hodinou - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 3 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 4 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 5 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 16:41 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis