Jak fungují motory: klíčové součásti a jejich funkce

 | 26 příspěvků | 3.5.2015 Marek Bednář
Reagovat

Nepřihlášený honza

Vzpomněl jsem si na jednu.. | 3.5.2015 14:49reagovat
avatar

Vzpomněl jsem si na jednu zajímavost - směs ethylenglykolu a vody má nejnižší bod tuhnutí při koncentracích někde mezi 50-60% ethylenglykolu. S dalším zvyšováním koncentrace teplota tuhnutí stoupá a při 100 % eth. je někde u -10 st.... Píši to proto, že jeden známý to nevěděl a myslel si, že nalitím čistého eth. bude jezdit i pod - 50 st. :-) Propylenglykol je v tomto lepší a v malém množství se dá vypít bez rizika :-)

vana

Nemohl by prosím psát tako.. | 3.5.2015 20:04reagovat
avatar

Nemohl by prosím psát takové články někdo kdo motorům opravdu rozumí ? Článek je propetenec správných informací ale zároveň i naprostých nesmyslů.

Nedávno jsem doporučil panu Bednářovi, aby dostudoval jaký je rozdíl mezi samovznícením a detonačním hořením směsi. Zjevně to neudělal.

Nově bych mu ale doporučil i nastudovat, jaký je vztah mezi otáčkami vačkové a klikové hřídele. Tvrzení že na jednu otáčku vačkové hřídele připadají čtyři otáčky klikové hřídele nejde brát ani jako vtip.

Stejně tak je hluboko pod úroveň Autorevue tvrzení že "chcete-li rapidně zrychlovat s dieselem či zmíněným moderním benzínem, většinou je lepší strategií pohybovat se v pásmu, kde má motor nejvyšší točivý moment a tedy opět nejvyšší relativní výkon vzhledem k otáčkám"

Podobných perliček a nejasných formulací je v článku spousta

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený

Toto by snad neobstálo ani.. | 3.5.2015 20:13reagovat
avatar

Toto by snad neobstálo ani v učňáku. Tam snad není jediný odstavec bez hrubé technické chyby, Holt novináři tu techniku berou tak nějak bokem.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený laik

Jako stroj. ing. specializ.. | 3.5.2015 20:47reagovat
avatar

Jako stroj. ing. specializace konstrukce automobilů jsem to proletěl během okamžiku a jak píší kolegové nahoře-parodie. Bože, kam to ještě klesne? Na úroveň Blesku?

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený AudiRS6

Reakce na: Nemohl by prosím psát tako.. | 3.5.2015 21:33reagovat
avatar

Suhlas absolutny !!!!

Zatial som docital prave 1. stranu a po prcitani si pomeru medzi otackami kluky a vacky som sa isiel pozriet sem, ci uz si to niekto vsimol...

toto je uz fakt do placu ! A najhorsie na tomto celom je, ze "feedback" = 0,00 HOVNO !!!!

Tak len tak dalej...ved asi mate dostatocnu citanost, tak kludne kaslite na reakcie v diskusiach a piste bludy a klamstva aj nadalej... :-///

Nepřihlášený František

Tento text mi připadá jako.. | 3.5.2015 21:58reagovat
avatar

Tento text mi připadá jako rychlá střelba náboji vyplněnými ne zcela přesnými informacemi o motorech. RA-TA-TA-TA-TA.... Hlavně že kropí.

Vím, napsat tohle nejde jednoduše. Na každou součást motoru je téměř zvláštní předmět a skripta. Vysvětlovat něco takového je jako vytrhávat z chlupaté deky nitě, ukazovat je lidem a vykládat jim, jak krásný vzor má ta deka. Ale pokud to neumíte nebo to nejde, PROBOHA, NEDĚLEJTE TO!

Vy ostatní, kteří toužíte po vědění, je na světě dostatek učební látky, která vám může dát jakés-takés základy (od Dyke´s Automobile and Gasoline enigines Encyklopedia až po Výkladový automobilový slovník (Jan, Žďánský). Pro ostatní, kteří chtějí opravdu profesionalitu, nastudujte si termodynamiku a s její pomocí pak zvládnete třeba skripta ČVUT FSI (Jan Macek), NV (Kovařík), z dřívějších knih třeba Spalovací motory od Kožouška apod.

Nepřihlášený gas

Jo jo, pan Bednar je odbor.. | 3.5.2015 22:00reagovat
avatar

Jo jo, pan Bednar je odbornik k pohledani. Ja myslel, ze spinu na elektromobily pise schvalne a ted se ukazuje, ze absolutne nema prehled o cem pise a tento clanek to jen dokazuje. Krasne se ukazuje jak technice vseobecne rozumi.

Nepřihlášený m3

co na to rict.. asi nic :) | 3.5.2015 22:21reagovat
avatar

co na to rict.. asi nic :)

Nepřihlášený AudiRS6

1 male plus !!! "problem.. | 3.5.2015 22:38reagovat
avatar

1 male plus !!!

"problem s otackami vaciek a kluky" odstraneny !

OK, este by to chcelo podrobne sa zamysliet aj nad niektorymi dalsimi detailami - teda napr. to samovznietenie / detonacie - lebo to, comu sa snazia vsetci predchadzat su ozaj detonacie a prvu stranu mozem hadam aj s prizmurenim oka povazovat za vybacenu.

co sa vasich rad ohladom radenia prevodovych stupnov tyka - dolezite je mat pri radeni dalsieho mozneho (vyssieho) prevodoveho stupna, co mozno najvacsi vykon. To, ze pri radeni tesne pred obmedzovacom mi dalsia rychlost "spadne" do otacok najvyssieho toc. momentu je na nizsich rychlostiach mozne, na vyssich uz menej a tiez sa teda dostanem az za pasmo najv. toc. momentu. Ale stale budem mat k dispozicii VZDY vacsi vykon jak na kluke, tak na kolesach ako vy - s vasimi radami o radeni, a teda aj lepsie zrychlenie.

to co doporucate vy, je vhodne pre pohodlne zrychlovanie na vlne tociveho momentu, ale nie na extremne zrychlovania...

tak si k tomu este niekoho zoberte, prestudujte si to po sebe, prip. aj otvorte nejaku-tu odbornu literaturu ktoru tu do placu hodil "Frantisek" ( ja odporucam napr. aj toho Kozouska ...) a hned budete este o cosi viac "in" :-)

Dufam, ze ked si ten clanok budem citat zajtra, ze nebudem musiet konstatovat, ze " 1 lastovicka leto nerobi..."

Tak vela zdaru !

PS: Pustili ste sa do extreeeemne tazkej ulohy - na 2 stranach vysvetlit "neznabohom" pracu spalovacieho motoru. Toto samo o sebe nieje ani na 2, ani 22 strany... :-/ ...to len moj nazor... :-(

Nepřihlášený jj

Vyndej si tu hlavu z prdel.. | 3.5.2015 22:56reagovat
avatar

Vyndej si tu hlavu z prdele

Nepřihlášený feua

Podobně jako mluvící hlavy.. | 3.5.2015 23:48reagovat
avatar

Podobně jako mluvící hlavy v politice kritizují korupci a hovoří o "boji" proti ní, zatímco sami kradou jak je to jen možné, i novináři píší většinou pro laiky o věcech, o nichž zcela logicky nemohou mít stejně přesnou a ucelenou představu, jako VŠ dané specializace/oboru.

Navrhuji tedy některým těmto oborovým specialistům, aby se místo pohrdavých a výsměšných výpotků vyjádřili v čem konkrétně je v článku chyba a u případně za pomoci odkazů nebo citace chybu pomohli opravit.

Rady typu nastudujte mnohasetstránková vš skripta nepovažuju pro běžného konzumenta těchto článků a ani jejich autory za příliš užitečné...

Nepřihlášený Core

Zvykl jsem si že články o.. | 4.5.2015 01:52reagovat
avatar

Zvykl jsem si že články o všeobecných tématech jsou na autofóru žumpa (např. neustálé špinění policie). Úpadek ovšem pokračuje- viz. tento "článek". Nebudu tady uvádět všechna mylná tvrzení ale nemůžu se nezmínit o neznalosti chlazení moderních turbodmychadel vodním okruhem, nebo že kompresor (supercharger) nemá žádnou mechanickou vazbu na výfuk tzn. nemůže mít vliv na jeho zvuk. Nemám rád chytráky kteří poučují lidi z oboru o tom co a jak mají dělat a přitom tomu sami rozumí jako koza petrželi. Navýše jak je vidět nemají patřičné znalosti ani o tom co je předmětem jejich práce.

Nepřihlášený wasa

U sebe jsem si mnohokrát o.. | 4.5.2015 02:39reagovat
avatar

U sebe jsem si mnohokrát ověřil, že mé frustrace a nespokojenost vyplývá téměř výhradně z vlastních nereálných očekávání a představ o sobě, ostatních a okolním světě.

Zatím to bohužel vypadá, že se z toho ta dubová, pilinami naplněná věc na krku ne a ne poučit; třeba to vyjde v příštím životě. ;)

Nadávající na policajty by si představovali bezchybné, svědomité a soucitné supermany a lidé s komplexním technickým vzděláním a praxí mají novináře za minimálně stejně vzdělané a zkušené v oboru, a když tomu tak není, tak si alespoň společně upustí více či méně vulgární páry v hospodě nebo ještě lépe na "anonymním" internetovém fóru...

https://www.youtube.com/watch?v=oB4K0scMysc

Nepřihlášený JB

"A pak existují ploché mot.. | 4.5.2015 07:48reagovat
avatar

"A pak existují ploché motory, jinak též motory s protiběžnými písty či boxery".. tohle je teda perla.

Boxer, plochý motor a motor s protiběžnými písty jsou 3 různé kategorie motorů. I když se v některých "extrémních" případech mohou překrývat.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Ing. a vy ?

Každý článek nastavuje laťk.. | 4.5.2015 12:55reagovat
avatar

Každý článek nastavuje laťku celku... Bylo by lepší rozdělit toto téma na deset pokračování a psát velmi opatrně a hlavně přesně.

"lopatky turbíny stlačují vzduch před jeho vstupem do spalovací komory" ....

To si děláte srandu? toto by neprošlo ani na střední! Jakmile bude za lopatkovým stupněm vyšší tlak dojde k ventilaci a devastaci....

Zobrazit reakce..

vana

Reakce na: Každý článek nastavuje laťk.. | 4.5.2015 13:53reagovat
avatar

k čemu že dojde ?

Nepřihlášený Pietor

Reakce na: "A pak existují ploché mot.. | 4.5.2015 14:17reagovat
avatar

No rozhodně motor s protiběžnými písty a motor boxer se NIKDY nemůže překrývat... Jde vždy o různý typ motoru.

Tento článek by neuspěl na žádné střední škole. Možná tak na základní, protože je zde vysvětleno jak se plní válec vzduchem... Ale to je tak vše co autor článku má správně... Ehm. teda ještě poslední odstavec. Pod ten bych se taky podepsal...

Doporučuji si něco málo přečíst než začnu vyvozovat závěry s jednoho videa...

Nepřihlášený Fajadefil

Pani, tolko sraciek pohrom.. | 4.5.2015 21:44reagovat
avatar

Pani, tolko sraciek pohromade som uz davno necital...

Nepřihlášený Otes

512BB není zrovna dobrý přík.. | 5.5.2015 17:05reagovat
avatar

512BB není zrovna dobrý příklad motoru boxer...

toutou

Fakt hodně chyb, člověk ne.. | 6.5.2015 23:00reagovat
avatar

Fakt hodně chyb, člověk nemusí bejt vysokoškolák, aby pochopil rozdíl mezi samovznícením směsi a detonačním hořením směsi a aby věděl, že přeplňovat nemusí vždycky jenom turbína a že kompresor taky nutně nemusí mít žádnou odezvu (protože je jich víc typů)

Nepřihlášený Cuco

...a ve všech dnešních mot.. | 7.5.2015 10:50reagovat
avatar

...a ve všech dnešních motorech je kompresní poměr konstantní, nedá se měnit.

Fakt ???

vana

Je zbytečné pitvat všechny.. | 7.5.2015 10:55reagovat
avatar

Je zbytečné pitvat všechny ty chyby, jejich opravy by vydaly na několik samostatných článků

Nepřihlášený Petr

Reakce na: Toto by snad neobstálo ani.. | 3.6.2016 21:37reagovat
avatar

Potom mi tedy doporučte prosím kvalifikovanou stránku, kde informace jsou pravdivé. Motorům moc nerozumím, tudíž jsem si přečetl tento článek a teď po přečtení vašeho komentáře jsem v rozpacích, že toto počtení nemělo vůbec smysl? Jaké tam jsou hrubky?

Nepřihlášený Lukáš Bican

Skvělý článek. Jen nesouhl.. | 25.3.2019 20:54reagovat
avatar

Skvělý článek. Jen nesouhlasím se závěrem. Patřím také mezi lidi, kteří se v autech nevyznají. Umím si poradit s elektřinou, záchodem/umyvadlem/odpady, nábytkem, počítači, s různými dalšími blbostmi, ale v sobotu mě poprvé nechala Felda ve štychu. A když jsem včera koukal pod kapotu a nedovedl nalézt ani snímač otáček, tak jsem si připadal jako debil. S tím jsem se rozhodl něco dělat a natrefil na tento článek. Takové články nemusejí číst pouze lidé, kteří o autech "něco ví". Takové články mohou velice pomoci pochopit principy, jak věci fungují, i naprostým "autodebilům", jako jsem já. A proto moc děkuji (stále nevím, kde je Hallův snímač, ale jsem o malý kousek dál, než jsem byl včera), že mohu získat cenné informace.

Nepřihlášený Šimon Janoušek

Díky moc, dostávali jsme s.. | 8.10.2019 18:38reagovat
avatar

Díky moc, dostávali jsme sodu od mistra, tak doufám že teď to bude lepší :D.

Moc se mi také líbila citace na konci.

Přidat příspěvek
(pro zasílání reakcí, adresa nebude zveřejněna)
Max. 2000 znaku
b_468_60.gif

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama