Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak je možné, že 2,6tunové auto zabrzdí ze stovky rychleji než o mnoho lehčí Mini?
30.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Když přijde řeč na zlepšení jízdních vlastností v jakémkoli smyslu těchto slov, obvykle je jako první zmiňována nižší hmotnost. Sama ale nic nezaručuje.
Obecně se má za to, že lehčí auta lépe brzdí, protože s sebou nesou méně kinetické energie, které je nutné se nějak zbavit. Zní to logicky, ve skutečnosti to ovšem zejména u moderních aut nemusí platit a jediná jistota, jak zjistit, jestli jedno auto brzdí lépe než druhé, je přímé měření. I velký a těžký pick-up totiž může brzdit lépe než o tunu lehčí městský crossover. A není to dáno jen velikostí jeho brzd, jak by leckoho mohlo napadnout.
Ukazuje to náš přítel Jason Fenske, který se zúčastnil se akce nazvané Mudfest, na které mohou motorističtí novináři testovat různé pick-upy a SUV s pohonem všech kol. Bylo jich tu celkem 27, místo recenzí pár vybraných aut ale Jason změřil u všech sedmadvaceti vozů jednu jedinou věc - brzdnou dráhu ze stovky (přesněji 60 mph, tedy 97 km/h).
Jedním z nejzajímavějších zjištění při tomto měření bylo, že Nissan Titan Pro 4X brzdí lépe než Mini Cooper Countryman - ze stovky zastaví o 37 cm dříve. Byla by to zanedbatelná odchylka u srovnatelných aut, jenže Titan váží 2 636 kg a Mini 1 646 kg. To je rozdíl přesně 990 kg, skoto 1 tuna. Nebo jinak - Titan je o 60 % těžší než Mini.
Brzdná dráha však byla u Titanu zhruba o 1 % kratší než u Mini. Konkrétně byla délka brzdné dráhy Titanu 40,51 m a maximální přetížení 0,974 g, u Mini to bylo 41,11 m a maximální přetížení 0,958 g. Oba testy proběhly na suchém a hladkém asfaltu, ve stejný den, na stejném místě.
Auta samozřejmě měla obuta jiné pneumatiky, u Nissanu to byly gumy General Grabber APT, které patří do kategorie all-terrain, Mini zase celoroční pneumatiky Pirelli Cinturato P7. Ty nezískaly zrovna dobré hodnocení ve srovnávacím testu Tire Racku, jenže pneumatiky Nissanu také nejsou dělané pro dokonalý výkon na silnici.
Hlavním důvodem popsaného stavu je nastavení elektroniky, tedy konkrétně stabilizace a ABS. Když sešlápnete brzdový pedál maximální silou a cítíte „kopání” ABS, tento elektronický systém se zprvu snaží najít limit přilnavosti pneumatik a držet brzdný tlak těsně pod ním, aby se kola odvalovala a nebyla ve smyku. Čím rychleji tento limit najde, tím dříve může auto decelerovat rychleji, s větším maximálním přetížením. Prostě, tím lépe brzdí.
V Nissanu tedy lépe funguje ABS. Dalším aspektem, který velmi ovlivňuje účinnost brzd, je věc, kterou ani Jason nezmiňuje. Jde o vyvážení vozu. Jistě jste zažili nutnost maximálního brzdění v některém z moderních hatchbacků. V tu chvíli se auto obvykle „postaví na přední” a záď téměř vlaje ve vzduchu. Je zřejmé, že v tu chvíli mají zadní kola velice malou šanci přispět ke zpomalení.
Závodní auta se kvůli tomu vyvažují a také proto tak výborně brzdí Porsche 911. Motor za zadní nápravou mu nedovolí stavět stojky, drží zadní kola na asfaltu a dovoluje jim svou plochou přispět deceleraci. Nissan na tom bude už s ohledem na jeho koncepci lépe také v tomto směru a je to druhý důležitý aspekt. Oba jsou pak důležitější než částečně pozitivní vliv samotné hmotnosti (zvětší tlak kladený na kola, širší pneu jej ale rozloží na větší plochu, takže rozdíl v plošném zatížení mezi různými auty nebude dramatický a vše spolu s jinak výkonnými brzdami nanejvýš pomáhá vyrovnat hru), ta sama o sobě hraje pořád proti těžšímu autu...
Jason mohl zkusit opravdu spoustu různých SUV
A zjistil, že Nissan Titan brzdí lépe...
...než Mini Countryman, i když Mini je skoro o tunu lehčí
A měřil to vskutku schopnou technikou
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 2 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 3 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 5 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 13:04 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB