Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak je možné, že 2,6tunové auto zabrzdí ze stovky rychleji než o mnoho lehčí Mini?
30.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Když přijde řeč na zlepšení jízdních vlastností v jakémkoli smyslu těchto slov, obvykle je jako první zmiňována nižší hmotnost. Sama ale nic nezaručuje.
Obecně se má za to, že lehčí auta lépe brzdí, protože s sebou nesou méně kinetické energie, které je nutné se nějak zbavit. Zní to logicky, ve skutečnosti to ovšem zejména u moderních aut nemusí platit a jediná jistota, jak zjistit, jestli jedno auto brzdí lépe než druhé, je přímé měření. I velký a těžký pick-up totiž může brzdit lépe než o tunu lehčí městský crossover. A není to dáno jen velikostí jeho brzd, jak by leckoho mohlo napadnout.
Ukazuje to náš přítel Jason Fenske, který se zúčastnil se akce nazvané Mudfest, na které mohou motorističtí novináři testovat různé pick-upy a SUV s pohonem všech kol. Bylo jich tu celkem 27, místo recenzí pár vybraných aut ale Jason změřil u všech sedmadvaceti vozů jednu jedinou věc - brzdnou dráhu ze stovky (přesněji 60 mph, tedy 97 km/h).
Jedním z nejzajímavějších zjištění při tomto měření bylo, že Nissan Titan Pro 4X brzdí lépe než Mini Cooper Countryman - ze stovky zastaví o 37 cm dříve. Byla by to zanedbatelná odchylka u srovnatelných aut, jenže Titan váží 2 636 kg a Mini 1 646 kg. To je rozdíl přesně 990 kg, skoto 1 tuna. Nebo jinak - Titan je o 60 % těžší než Mini.
Brzdná dráha však byla u Titanu zhruba o 1 % kratší než u Mini. Konkrétně byla délka brzdné dráhy Titanu 40,51 m a maximální přetížení 0,974 g, u Mini to bylo 41,11 m a maximální přetížení 0,958 g. Oba testy proběhly na suchém a hladkém asfaltu, ve stejný den, na stejném místě.
Auta samozřejmě měla obuta jiné pneumatiky, u Nissanu to byly gumy General Grabber APT, které patří do kategorie all-terrain, Mini zase celoroční pneumatiky Pirelli Cinturato P7. Ty nezískaly zrovna dobré hodnocení ve srovnávacím testu Tire Racku, jenže pneumatiky Nissanu také nejsou dělané pro dokonalý výkon na silnici.
Hlavním důvodem popsaného stavu je nastavení elektroniky, tedy konkrétně stabilizace a ABS. Když sešlápnete brzdový pedál maximální silou a cítíte „kopání” ABS, tento elektronický systém se zprvu snaží najít limit přilnavosti pneumatik a držet brzdný tlak těsně pod ním, aby se kola odvalovala a nebyla ve smyku. Čím rychleji tento limit najde, tím dříve může auto decelerovat rychleji, s větším maximálním přetížením. Prostě, tím lépe brzdí.
V Nissanu tedy lépe funguje ABS. Dalším aspektem, který velmi ovlivňuje účinnost brzd, je věc, kterou ani Jason nezmiňuje. Jde o vyvážení vozu. Jistě jste zažili nutnost maximálního brzdění v některém z moderních hatchbacků. V tu chvíli se auto obvykle „postaví na přední” a záď téměř vlaje ve vzduchu. Je zřejmé, že v tu chvíli mají zadní kola velice malou šanci přispět ke zpomalení.
Závodní auta se kvůli tomu vyvažují a také proto tak výborně brzdí Porsche 911. Motor za zadní nápravou mu nedovolí stavět stojky, drží zadní kola na asfaltu a dovoluje jim svou plochou přispět deceleraci. Nissan na tom bude už s ohledem na jeho koncepci lépe také v tomto směru a je to druhý důležitý aspekt. Oba jsou pak důležitější než částečně pozitivní vliv samotné hmotnosti (zvětší tlak kladený na kola, širší pneu jej ale rozloží na větší plochu, takže rozdíl v plošném zatížení mezi různými auty nebude dramatický a vše spolu s jinak výkonnými brzdami nanejvýš pomáhá vyrovnat hru), ta sama o sobě hraje pořád proti těžšímu autu...
Jason mohl zkusit opravdu spoustu různých SUV
A zjistil, že Nissan Titan brzdí lépe...
...než Mini Countryman, i když Mini je skoro o tunu lehčí
A měřil to vskutku schopnou technikou
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva