Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak se opravují revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”?
8.8.2019 | Petr Miler
Po letech vývoje konečně míří na silniční auta s cílem ušetřit vám spoustu starostí, nezničitelné ale nejsou. Mimo silnice se nějaký ten pátek používají, a tak se můžeme už teď podívat, jak probíhá jejich oprava.
Pneumatikářský gigant Michelin už před mnoha léty přišel s novým typem obutí zvaným Tweel, který pro správný výkon své funkce vůbec nepotřebuje hustit vzduchem. Místo toho pneumatika (podržíme se toho termínu, třebaže bez vzduchu uvnitř už na tohle označení úplně nesedí) spoléhá na vertikální žebra z odolné pryskyřice, jenž spojují běhoun a střed sloužící rovnou k uchycení na náboj kola. Právě od této koncepce je ostatně odvozen název nové gumy - Tweel je složenina slov Tyre (pneumatika) a Wheel (kolo).
Francouzi už v minulé dekádě slibovali, že tento koncept dostanou na silniční auta a nejvážněji to mysleli, když jej prezentovali na dobovém Audi A4. Jenže dosud se to nestalo. Tweel jako takový se tedy sériově vyrábí už od roku 2014, jenže jen pro stavební stroje a od loňska i pro čtyřkolky. Až před pár týdny bylo konečně oznámeno, že s pevně stanoveným termínem míří do světa silničních aut.
Bezvzduchovým pneu se dostává spousty pozornosti, neboť mají moc udělat z moderních aut ještě více bezúdržbové stroje. Pokud si dnes koupíte nový vůz, nemusíte se starat téměř o nic, tedy krom absolvování pár pravidelných kontrol v servisu. V případě pneu to ale neplatí - většina lidí je dvakrát ročně mění, pak zdaleka nevydrží věčně a k tomu skýtají ještě dvě úskalí. Jednak je třeba kontrolovat jejich tlak, který má zásadní vliv na fungování celého auta od jeho spotřeby až po jízdní vlastnosti. A jednak na silnicích, jako jsou ty naše, je docela snadno prorazíte či jinak poškodíte.
Tweel, který nyní míří na silnice pod označením UPTIS (Unique Puncture-proof Tire System, tedy Unikátní systém pneumatik odolný proti defektu), většina těchto problémů míjí. Ztráta tlaku z jakéhokoli důvodu nepřipadá v úvahu, životnost je delší a též odolnost proti mechanickému poškození je větší. Ani to ale neznamená, že se její běhoun neopotřebovává či že se nemůže poškodit. A v takovém případě je třeba jej opravit.
Jak to probíhá, můžete spatřit na videu níže. Vyměnit celé kolo za nové je pochopitelně též možné, nesmíme ale zapomínat, že jde v podstatě o disk s „pneumatikou” v jednom balení, takže konkrétně ten na na záběrech stojí více jak 25 tisíc Kč. Vyplatí se tedy vyměnit jen běhoun, které Michelin dodává jako náhradní i s patřičnou technikou. Výměna není úplně snadná, firma Pete's Tire Barns, jejíž práci na videu níže uvidíte, to ale dovede.
Video bohužel nemá zvuk, takže si k němu můžete pustit třeba Karla Gotta, zajímavosti podívané to ale neubírá. Servis nejprve poničený běhoun téměř kompletně obrousí, zbylé mělké drážky vyplní měkkou gumou a nalepí nový běhoun. Ten má jiný a pochopitelně zcela nový vzorek, který by znovu měl něco vydržet. A pozoruhodný je i zbytek procesu, kdy jsou tlakem vzduchu dány všechny součásti řádně dohromady - výsledkem je bezvzduchová pneu, která vypadá jako nová.
Video, které můžete zhlédnout v kompletní podobě níže a nebo rychleji pohledem na vybrané pasáže v následující galerii, má stopáž přes 25 minut, dokumentuje ale práce trvající asi čtyři hodiny. Přesto Pete's Tire Barns říká, že jde o velmi rychlý a výhodný zásah, který dovolí postiženém stroji pracovat téměř neustále bez nutnosti investovat do nového Tweelu či UPTISu.
Předpokládáme, že do doby nasazení UPTISů do silničního provozu bude tento proces urychlen, ale také nemusí - standardem se může sát rychlá výměna kola za nové a následná oprava toho poškozeného, kdy vám servis vyúčtuje jen náklady na opravu plus cenu jakési kompenzace za nový či novější zbytek kola. Nakonec, podobné situace by měly být už z podstaty fungování tohoto řešení velmi vzácné...
Oprava bezvzduchové pneu je dnes nevídanou věcí, za pár let by se mohla stát mnohem obvyklejší
Zdroje: CNC Technology@YouTube, Michelin
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 3 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 5 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 6 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 8 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 21:54 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 04.23. 21:48 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch