Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se

Leckdo i v dnešních autech hořekuje nad tím, jak málo osvětlují silnici. Dokonalé to být nemusí, oproti minulosti je to ale nesrovnatelně lepší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se

25.2.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Leckdo i v dnešních autech hořekuje nad tím, jak málo osvětlují silnici. Dokonalé to být nemusí, oproti minulosti je to ale nesrovnatelně lepší.

Auta z hlediska principu svého fungování zůstávají už více jak sto let prakticky stejná. Jenže jejich jednotlivé součásti se změnily do té míry, že vozy z počátku minulého století a ty dnešní nelze srovnávat v ničem a nijak. Jsou tu motory, převodovky, rozvodovky, kola, pneumatiky, interiéry, ovládací, prvky, komfortní i luxusní výbava a spousta dalších jednotlivostí, to všechno je pořád principielně stejné, snad každý soudný člověk ale tak nějak tuší, že výměnou sebeprimitivnějšího dnešního auta za nějaké sto a více let staré by si k lepšímu dopravnímu prostředku nepomohl.

Pravda, i s dávnými auty šlo jezdit rychle, vyžaduje to ale výjimečný um a i když to může být zábava, žádnou závratnou rychlost s takovým autem nevyvinete. A v odkazovaném případě jsme byli „už” v roce 1928, přesto „sportovní auto” mělo motor 1,5, jezdilo na pneumatikách připomínajících ty z dnešního bicyklu a kdybyste jej postavili vedle čehokoli moderního, zle by pohořelo. I naprosto obyčejná Škoda Rapid 1,2 TSI dnes dokáže dát Nordschleife pod 9 minut, a to k tomu vůbec nebyla stvořena. S tehdejším silničním sporťákem byste byli o minuly pomalejší, i když k tomu stvořen byl, nemluvě o tom, jak nebezpečné a nekomfortní by to ve srovnání s aktuálním autem bylo.

Říká se tomu evoluce a ačkoli je v posledních letech někdy až nesmyslně brzděna tržními omezeními soustředícími se na jediný aspekt vozu, normovanou spotřebu, kráčí mílovými kroky vpřed. A neprobíhá jen v ohledech jako jsou motory, podvozky či pneumatiky, ale i ve zdánlivě podružných záležitostech, jako jsou světla. Pravda, pokud jezdíte jen ve dne, příliš je neoceníte, při jízdě v noci jsou ale rozdíly obrovské.

Jakým vývojem světla od počátku automobilismu do dnešních let prošla, jsme se kdysi zabývali ve vlastním článku. Zpočátku, rozumějte ještě na přelomu 19. a 20. století, byly na autech pouhé acetylenové lampy, které se staraly o to, abyste při jízdě byli vidět, samotnému výhledu řidiče nepomáhaly prakticky nijak. Elektrické lampy se objevily na prvním produkčním voze v roce 1912 a první přelom přišel až ve 30. letech, kdy se objevily paraboly s integrovanými žárovkami.

Ani to ale nebyla žádná sláva a pravý průlom znamenala až léta 60. a příchod halogenových žárovek. Ty se do velké části aut montují ještě dnes, i tak ale fungují docela jinak než původní typy. Na začátku 90. let se pak začaly prosazovat xenony, které svítí až třikrát lépe než halogeny a poslední léta patří hlavně LED-světlům, která mají být oproti halogenům lepší dokonce pětkrát. Jestli dalším krokem budou lasery nebo ne, zůstává otázkou - někteří jim věří, jiní tvrdí, že s LED jdou ještě dělat divy a není moudré je opouštět.

Ať už ale další vývoj bude směřovat kamkoli, důsledky toho dosavadního si můžeme zmapovat velmi obrazně. Britské zastoupení Fordu totiž do jedné a té samé situace postavilo několik aut od roku 1908 do současnosti. A jde o docela typickou scenérii - auto jedoucí po noční městské silnici zkrápěné deštěm, přes níž se někdo snaží převést kolo. A podívejte se sami, jak lze takového člověka vidět dnes a jak jej (ne)bylo možné vidět před 109 léty.

Je třeba říci, že Ford není zrovna průkopníkem v oblasti světel, v historii mu nepatří prakticky žádné prvenství a dnes nenabízí extrémně vyspělá světla jako zejména německé prémiové značky. O to lépe ale můžeme vidět, kam se vývoj dostal i bez toho, aniž by automobilka měla k dispozici poslední vynálezy - v roce 1908 byste cyklistu přejeli, protože byste o něm ani pár metrů před ním neměli potuchy. V roce 1932 by byly vidět leda reflexní prvky (kdyby tehdy nějaké existovaly...), rok 1966 už ukázal aspoň kola, rok 1976 předvádí větší rozptyl světla a 1994 už velmi slušnou viditelnost. V aktuálním Mustangu pak už cyklistu vidíte skoro jako ve dne.

Podívejte se na to sami s pomocí přiložených fotek, je to vážně obrovský rozdíl...

Ford Model T - 1908


Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 1 - Svetla aut vyvoj 1908 2016 01

Ford Model Y - 1932

Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 2 - Svetla aut vyvoj 1908 2016 02

Ford Anglia - 1966

Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 3 - Svetla aut vyvoj 1908 2016 03

Ford Fiesta - 1976

Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 4 - Svetla aut vyvoj 1908 2016 04

Ford Mondeo - 1994

Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 5 - Svetla aut vyvoj 1908 2016 05

Ford Mustang - 2016

Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 6 - Svetla aut vyvoj 1908 2016 06

Klíčové mezníky vývoje světel automobilů obrazem

Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 7 - histsvet acetylen 03Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 8 - histsvet elektrina 02Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 9 - histsvet sealed beam 02Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 10 - histsvet halogen 03Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 11 - histsvet xenon 01Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 12 - Audi RS7 hlavni svetla LED PerexJak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se - 13 - histsvet laser 02

Zdroj: Ford UK

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.