Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se
25.2.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Leckdo i v dnešních autech hořekuje nad tím, jak málo osvětlují silnici. Dokonalé to být nemusí, oproti minulosti je to ale nesrovnatelně lepší.
Auta z hlediska principu svého fungování zůstávají už více jak sto let prakticky stejná. Jenže jejich jednotlivé součásti se změnily do té míry, že vozy z počátku minulého století a ty dnešní nelze srovnávat v ničem a nijak. Jsou tu motory, převodovky, rozvodovky, kola, pneumatiky, interiéry, ovládací, prvky, komfortní i luxusní výbava a spousta dalších jednotlivostí, to všechno je pořád principielně stejné, snad každý soudný člověk ale tak nějak tuší, že výměnou sebeprimitivnějšího dnešního auta za nějaké sto a více let staré by si k lepšímu dopravnímu prostředku nepomohl.
Pravda, i s dávnými auty šlo jezdit rychle, vyžaduje to ale výjimečný um a i když to může být zábava, žádnou závratnou rychlost s takovým autem nevyvinete. A v odkazovaném případě jsme byli „už” v roce 1928, přesto „sportovní auto” mělo motor 1,5, jezdilo na pneumatikách připomínajících ty z dnešního bicyklu a kdybyste jej postavili vedle čehokoli moderního, zle by pohořelo. I naprosto obyčejná Škoda Rapid 1,2 TSI dnes dokáže dát Nordschleife pod 9 minut, a to k tomu vůbec nebyla stvořena. S tehdejším silničním sporťákem byste byli o minuly pomalejší, i když k tomu stvořen byl, nemluvě o tom, jak nebezpečné a nekomfortní by to ve srovnání s aktuálním autem bylo.
Říká se tomu evoluce a ačkoli je v posledních letech někdy až nesmyslně brzděna tržními omezeními soustředícími se na jediný aspekt vozu, normovanou spotřebu, kráčí mílovými kroky vpřed. A neprobíhá jen v ohledech jako jsou motory, podvozky či pneumatiky, ale i ve zdánlivě podružných záležitostech, jako jsou světla. Pravda, pokud jezdíte jen ve dne, příliš je neoceníte, při jízdě v noci jsou ale rozdíly obrovské.
Jakým vývojem světla od počátku automobilismu do dnešních let prošla, jsme se kdysi zabývali ve vlastním článku. Zpočátku, rozumějte ještě na přelomu 19. a 20. století, byly na autech pouhé acetylenové lampy, které se staraly o to, abyste při jízdě byli vidět, samotnému výhledu řidiče nepomáhaly prakticky nijak. Elektrické lampy se objevily na prvním produkčním voze v roce 1912 a první přelom přišel až ve 30. letech, kdy se objevily paraboly s integrovanými žárovkami.
Ani to ale nebyla žádná sláva a pravý průlom znamenala až léta 60. a příchod halogenových žárovek. Ty se do velké části aut montují ještě dnes, i tak ale fungují docela jinak než původní typy. Na začátku 90. let se pak začaly prosazovat xenony, které svítí až třikrát lépe než halogeny a poslední léta patří hlavně LED-světlům, která mají být oproti halogenům lepší dokonce pětkrát. Jestli dalším krokem budou lasery nebo ne, zůstává otázkou - někteří jim věří, jiní tvrdí, že s LED jdou ještě dělat divy a není moudré je opouštět.
Ať už ale další vývoj bude směřovat kamkoli, důsledky toho dosavadního si můžeme zmapovat velmi obrazně. Britské zastoupení Fordu totiž do jedné a té samé situace postavilo několik aut od roku 1908 do současnosti. A jde o docela typickou scenérii - auto jedoucí po noční městské silnici zkrápěné deštěm, přes níž se někdo snaží převést kolo. A podívejte se sami, jak lze takového člověka vidět dnes a jak jej (ne)bylo možné vidět před 109 léty.
Je třeba říci, že Ford není zrovna průkopníkem v oblasti světel, v historii mu nepatří prakticky žádné prvenství a dnes nenabízí extrémně vyspělá světla jako zejména německé prémiové značky. O to lépe ale můžeme vidět, kam se vývoj dostal i bez toho, aniž by automobilka měla k dispozici poslední vynálezy - v roce 1908 byste cyklistu přejeli, protože byste o něm ani pár metrů před ním neměli potuchy. V roce 1932 by byly vidět leda reflexní prvky (kdyby tehdy nějaké existovaly...), rok 1966 už ukázal aspoň kola, rok 1976 předvádí větší rozptyl světla a 1994 už velmi slušnou viditelnost. V aktuálním Mustangu pak už cyklistu vidíte skoro jako ve dne.
Podívejte se na to sami s pomocí přiložených fotek, je to vážně obrovský rozdíl...
Ford Model T - 1908
Ford Model Y - 1932
Ford Anglia - 1966
Ford Fiesta - 1976
Ford Mondeo - 1994
Ford Mustang - 2016
Klíčové mezníky vývoje světel automobilů obrazem
Zdroj: Ford UK
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejčtenější články
- Šéf Fiatu odhalil novinky značky pro nejbližší roky, je to jedna větší bizarnost než druhá
26.2.2024 - Někdo na 31 let schoval do garáže úplně nové, nevybalené auto za statisíce Kč, teď se prodává za 3,5 milionu
27.2.2024 - Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva