Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se
25.2.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Leckdo i v dnešních autech hořekuje nad tím, jak málo osvětlují silnici. Dokonalé to být nemusí, oproti minulosti je to ale nesrovnatelně lepší.
Auta z hlediska principu svého fungování zůstávají už více jak sto let prakticky stejná. Jenže jejich jednotlivé součásti se změnily do té míry, že vozy z počátku minulého století a ty dnešní nelze srovnávat v ničem a nijak. Jsou tu motory, převodovky, rozvodovky, kola, pneumatiky, interiéry, ovládací, prvky, komfortní i luxusní výbava a spousta dalších jednotlivostí, to všechno je pořád principielně stejné, snad každý soudný člověk ale tak nějak tuší, že výměnou sebeprimitivnějšího dnešního auta za nějaké sto a více let staré by si k lepšímu dopravnímu prostředku nepomohl.
Pravda, i s dávnými auty šlo jezdit rychle, vyžaduje to ale výjimečný um a i když to může být zábava, žádnou závratnou rychlost s takovým autem nevyvinete. A v odkazovaném případě jsme byli „už” v roce 1928, přesto „sportovní auto” mělo motor 1,5, jezdilo na pneumatikách připomínajících ty z dnešního bicyklu a kdybyste jej postavili vedle čehokoli moderního, zle by pohořelo. I naprosto obyčejná Škoda Rapid 1,2 TSI dnes dokáže dát Nordschleife pod 9 minut, a to k tomu vůbec nebyla stvořena. S tehdejším silničním sporťákem byste byli o minuly pomalejší, i když k tomu stvořen byl, nemluvě o tom, jak nebezpečné a nekomfortní by to ve srovnání s aktuálním autem bylo.
Říká se tomu evoluce a ačkoli je v posledních letech někdy až nesmyslně brzděna tržními omezeními soustředícími se na jediný aspekt vozu, normovanou spotřebu, kráčí mílovými kroky vpřed. A neprobíhá jen v ohledech jako jsou motory, podvozky či pneumatiky, ale i ve zdánlivě podružných záležitostech, jako jsou světla. Pravda, pokud jezdíte jen ve dne, příliš je neoceníte, při jízdě v noci jsou ale rozdíly obrovské.
Jakým vývojem světla od počátku automobilismu do dnešních let prošla, jsme se kdysi zabývali ve vlastním článku. Zpočátku, rozumějte ještě na přelomu 19. a 20. století, byly na autech pouhé acetylenové lampy, které se staraly o to, abyste při jízdě byli vidět, samotnému výhledu řidiče nepomáhaly prakticky nijak. Elektrické lampy se objevily na prvním produkčním voze v roce 1912 a první přelom přišel až ve 30. letech, kdy se objevily paraboly s integrovanými žárovkami.
Ani to ale nebyla žádná sláva a pravý průlom znamenala až léta 60. a příchod halogenových žárovek. Ty se do velké části aut montují ještě dnes, i tak ale fungují docela jinak než původní typy. Na začátku 90. let se pak začaly prosazovat xenony, které svítí až třikrát lépe než halogeny a poslední léta patří hlavně LED-světlům, která mají být oproti halogenům lepší dokonce pětkrát. Jestli dalším krokem budou lasery nebo ne, zůstává otázkou - někteří jim věří, jiní tvrdí, že s LED jdou ještě dělat divy a není moudré je opouštět.
Ať už ale další vývoj bude směřovat kamkoli, důsledky toho dosavadního si můžeme zmapovat velmi obrazně. Britské zastoupení Fordu totiž do jedné a té samé situace postavilo několik aut od roku 1908 do současnosti. A jde o docela typickou scenérii - auto jedoucí po noční městské silnici zkrápěné deštěm, přes níž se někdo snaží převést kolo. A podívejte se sami, jak lze takového člověka vidět dnes a jak jej (ne)bylo možné vidět před 109 léty.
Je třeba říci, že Ford není zrovna průkopníkem v oblasti světel, v historii mu nepatří prakticky žádné prvenství a dnes nenabízí extrémně vyspělá světla jako zejména německé prémiové značky. O to lépe ale můžeme vidět, kam se vývoj dostal i bez toho, aniž by automobilka měla k dispozici poslední vynálezy - v roce 1908 byste cyklistu přejeli, protože byste o něm ani pár metrů před ním neměli potuchy. V roce 1932 by byly vidět leda reflexní prvky (kdyby tehdy nějaké existovaly...), rok 1966 už ukázal aspoň kola, rok 1976 předvádí větší rozptyl světla a 1994 už velmi slušnou viditelnost. V aktuálním Mustangu pak už cyklistu vidíte skoro jako ve dne.
Podívejte se na to sami s pomocí přiložených fotek, je to vážně obrovský rozdíl...
Ford Model T - 1908
Ford Model Y - 1932
Ford Anglia - 1966
Ford Fiesta - 1976
Ford Mondeo - 1994
Ford Mustang - 2016
Klíčové mezníky vývoje světel automobilů obrazem
Zdroj: Ford UK
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 4 minutami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 3 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 15:32 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22