Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994? Podívejte se
25.2.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Leckdo i v dnešních autech hořekuje nad tím, jak málo osvětlují silnici. Dokonalé to být nemusí, oproti minulosti je to ale nesrovnatelně lepší.
Auta z hlediska principu svého fungování zůstávají už více jak sto let prakticky stejná. Jenže jejich jednotlivé součásti se změnily do té míry, že vozy z počátku minulého století a ty dnešní nelze srovnávat v ničem a nijak. Jsou tu motory, převodovky, rozvodovky, kola, pneumatiky, interiéry, ovládací, prvky, komfortní i luxusní výbava a spousta dalších jednotlivostí, to všechno je pořád principielně stejné, snad každý soudný člověk ale tak nějak tuší, že výměnou sebeprimitivnějšího dnešního auta za nějaké sto a více let staré by si k lepšímu dopravnímu prostředku nepomohl.
Pravda, i s dávnými auty šlo jezdit rychle, vyžaduje to ale výjimečný um a i když to může být zábava, žádnou závratnou rychlost s takovým autem nevyvinete. A v odkazovaném případě jsme byli „už” v roce 1928, přesto „sportovní auto” mělo motor 1,5, jezdilo na pneumatikách připomínajících ty z dnešního bicyklu a kdybyste jej postavili vedle čehokoli moderního, zle by pohořelo. I naprosto obyčejná Škoda Rapid 1,2 TSI dnes dokáže dát Nordschleife pod 9 minut, a to k tomu vůbec nebyla stvořena. S tehdejším silničním sporťákem byste byli o minuly pomalejší, i když k tomu stvořen byl, nemluvě o tom, jak nebezpečné a nekomfortní by to ve srovnání s aktuálním autem bylo.
Říká se tomu evoluce a ačkoli je v posledních letech někdy až nesmyslně brzděna tržními omezeními soustředícími se na jediný aspekt vozu, normovanou spotřebu, kráčí mílovými kroky vpřed. A neprobíhá jen v ohledech jako jsou motory, podvozky či pneumatiky, ale i ve zdánlivě podružných záležitostech, jako jsou světla. Pravda, pokud jezdíte jen ve dne, příliš je neoceníte, při jízdě v noci jsou ale rozdíly obrovské.
Jakým vývojem světla od počátku automobilismu do dnešních let prošla, jsme se kdysi zabývali ve vlastním článku. Zpočátku, rozumějte ještě na přelomu 19. a 20. století, byly na autech pouhé acetylenové lampy, které se staraly o to, abyste při jízdě byli vidět, samotnému výhledu řidiče nepomáhaly prakticky nijak. Elektrické lampy se objevily na prvním produkčním voze v roce 1912 a první přelom přišel až ve 30. letech, kdy se objevily paraboly s integrovanými žárovkami.
Ani to ale nebyla žádná sláva a pravý průlom znamenala až léta 60. a příchod halogenových žárovek. Ty se do velké části aut montují ještě dnes, i tak ale fungují docela jinak než původní typy. Na začátku 90. let se pak začaly prosazovat xenony, které svítí až třikrát lépe než halogeny a poslední léta patří hlavně LED-světlům, která mají být oproti halogenům lepší dokonce pětkrát. Jestli dalším krokem budou lasery nebo ne, zůstává otázkou - někteří jim věří, jiní tvrdí, že s LED jdou ještě dělat divy a není moudré je opouštět.
Ať už ale další vývoj bude směřovat kamkoli, důsledky toho dosavadního si můžeme zmapovat velmi obrazně. Britské zastoupení Fordu totiž do jedné a té samé situace postavilo několik aut od roku 1908 do současnosti. A jde o docela typickou scenérii - auto jedoucí po noční městské silnici zkrápěné deštěm, přes níž se někdo snaží převést kolo. A podívejte se sami, jak lze takového člověka vidět dnes a jak jej (ne)bylo možné vidět před 109 léty.
Je třeba říci, že Ford není zrovna průkopníkem v oblasti světel, v historii mu nepatří prakticky žádné prvenství a dnes nenabízí extrémně vyspělá světla jako zejména německé prémiové značky. O to lépe ale můžeme vidět, kam se vývoj dostal i bez toho, aniž by automobilka měla k dispozici poslední vynálezy - v roce 1908 byste cyklistu přejeli, protože byste o něm ani pár metrů před ním neměli potuchy. V roce 1932 by byly vidět leda reflexní prvky (kdyby tehdy nějaké existovaly...), rok 1966 už ukázal aspoň kola, rok 1976 předvádí větší rozptyl světla a 1994 už velmi slušnou viditelnost. V aktuálním Mustangu pak už cyklistu vidíte skoro jako ve dne.
Podívejte se na to sami s pomocí přiložených fotek, je to vážně obrovský rozdíl...
Ford Model T - 1908
Ford Model Y - 1932
Ford Anglia - 1966
Ford Fiesta - 1976
Ford Mondeo - 1994
Ford Mustang - 2016
Klíčové mezníky vývoje světel automobilů obrazem
Zdroj: Ford UK
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 56 minutami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 56 minutami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před hodinou - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 3 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 4 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.19. 12:20 - jerry
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch