Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak vypadá skutečný Wankelův motor v akci? Podívejte se přímo do jeho nitra
15.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Fungování výjimečného Wankelova rotačního motoru může být pro mnohé stále záhadou. Z tohoto videa princip jeho chodu pochopíte velmi snadno.
Wankelův motor je dnes tak trochu legendou, i proto, že jej už žádná automobilka nenabízí. Mazda sice neustále mluví o jeho návratu, od řečí ke skutku ale zůstává daleko. Poslední informace navíc naznačují, že Wankel dorazí pouze jako součást hybridního ústrojí, což není tak úplně ono. Je tedy dost možné, že jeho éra definitivně skončila, což řadu lidí jistě dožene pomalu až k slzám.
Budoucnost ale nyní nechme být, koneckonců mimo Mazdu si nikdo nemůže být jist tím, čeho se vlastně dočkáme. Zabývat se místo toho budeme samotným principem fungování této specifické pohonné jednotky. Jakkoliv totiž stejně jako řadové či vidlicové motory počítá se čtyřtaktním chodem, nemáme tu kupříkladu řádné vačkové hřídele, pouze jednu kliku. Chybí také táhla ventilů a podobné komponenty.
Princip chodu spočívá v pohybu trojúhelníkového rotačního pístu uvnitř oválného válce, kde postupně dochází ke krokům známým i z běžných zážehových motorů. Nejprve tu máme portové vstřikování paliva, jež je následně společně se vzduchem stlačeno. Poté přichází na řadu zážeh a hoření směsi, které otočí pístem. Spaliny pak opustí válecve svrchní části, zatímco v mezičase je v té spodní vstříknuta čerstvá dávka paliva.
Pár obrázků ale někdy řekne více než tisíc slova, a tak pro vás dnes máme video, které vám zmíněné ukáže na vlastní oči, doslova. Pochází od pánů z Warped Perception, kteří pro tento případ upravili motor určený pro pohon modelových letadel. Zprůhlednili jednu jeho stranu, což kameře umožňuje natáčet to, co by jinak zůstalo skryto v jeho nitru.
I díky zpomaleným záběrům jsou jednotlivé fáze chodu motoru jasně patrné a také popsané. Pokud ovšem máte problémy s angličtinou, ve stručnosti vám vše osvětlíme i na následujících obrázcích s českými popisky...
V prvé fázi se tedy jedná o vstříknutí paliva a nasání vzduchu...
...ve druhé je směs stlačena...
Následuje expanze, která pootočí pístem...
...načež spálená směs může být „odlifrována“ do výfuku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 6 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 7 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 9 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva