- -

Jak vypadá skutečný diferenciál auta v akci? Podívejte se na to dírou v jeho víku

Fungování diferenciálu vám může být po teoretické stránce známé, ale vidět jej přímo v akci na autě je běžně nemožné, neboť je zakrytý. Ale pokud je ono zakrytování průhledné...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Jak vypadá skutečný diferenciál auta v akci? Podívejte se na to dírou v jeho víku

25.9.2018 | Mirek Mazal

Fungování diferenciálu vám může být po teoretické stránce známé, ale vidět jej přímo v akci na autě je běžně nemožné, neboť je zakrytý. Ale pokud je ono zakrytování průhledné...

Je vždy zajímavé moci se podívat do míst, která jsou obvykle lidským očím skryta. Takto jsme mohli už dříve nahlédnout třeba do srdce konvenčních aut, do jejich motorů za běhu. Viděli jsme také, jak funguje spojka a aktuálně se můžeme podívat na práci diferenciálu.

Smyslem existence tohoto komponentu je rozložení přenášeného točivého momentu (ze vstupní hnací hřídele) na dvě jiné hřídele (hnané výstupní hřídele), při změně poměru jejich otáček. Jinými slovy rozkládá přenášený výkon na hnaná kola automobilu. Když se to takto řekne, jde o jednoduchou věc, přesto se kolem ní točí některé zajímavé otázky. Napadlo vás někdy přemýšlet třeba nad tím, proč bývá víko diferenciálů vypouklé?

Gale Banks z kanálu Banks Power na Youtube ukázal prostřednictvím Fordu F-150 svého kamaráda fungování diferenciálu na jeho zadní nápravě. Aby to bylo možné, vybavil jej průsvitným víkem, protože bez něj bychom si mohli prohlédnout jeho fungování leda „nasucho” a v nízké rychlosti, to není nic výjimečného.

Zkušený automechanik nejprve upozorňuje na množství mazacího média. Vysvětlil, že jeho hladina musí zůstat na správné úrovni. Ozubená kola si pak mazivo samy natáhnou a vytvoří potřebný film. Záběry to ukazují při 24 a 48 km/h, tedy v relativně nízkých rychlostech, princip se ale s jejich růstem nemění.

Pohled na celé soukolí vysvětluje mimo jiné ono tvarování víka diferenciálu. Jeho přizpůsobením je možné ovlivnit tok oleje tak, aby byly všechny součásti dobře mazány, chlazeny a současně aby jeho proudění bylo co „nejhladší”. Turbulence vznikající na hranách kapalinu zpomalují a ona pak klade větší odpor otáčejícím se kolům, což zvyšuje ztráty. Hladké fungování je tedy zásadní. Schopnost chlazení pak ovlivňuje i výběr typu oleje a materiál obalu diferenciálu. Hliník poslouží lépe než ocel, oblíbená uhlíková vlákna naopak působí jako izolátor.

V dnešní honbě za co nejvyšší efektivitou je potřeba hledět i na tak drobné detaily, jako je chování olejů v motorech, převodovkách či diferenciálech a pohled do nitra rozvodovky ukazuje, jak je to řešeno právě tady. Bude to zvláštně uspokojivá podívaná i pro někoho, kdo auty až tak nežije, těm ostatním to nejlépe osvětlí, proč jsou na tomto místě některé věci řešeny právě tak, jak jsou.

Jak vypadá skutečný diferenciál auta v akci? Podívejte se na to dírou v jeho víku - 1 - Ford F 150 pohled do zadniho diferencialu 01Jak vypadá skutečný diferenciál auta v akci? Podívejte se na to dírou v jeho víku - 2 - Ford F 150 pohled do zadniho diferencialu 02Jak vypadá skutečný diferenciál auta v akci? Podívejte se na to dírou v jeho víku - 3 - Ford F 150 pohled do zadniho diferencialu 03Jak vypadá skutečný diferenciál auta v akci? Podívejte se na to dírou v jeho víku - 4 - Ford F 150 pohled do zadniho diferencialu 04Jak vypadá skutečný diferenciál auta v akci? Podívejte se na to dírou v jeho víku - 5 - Ford F 150 pohled do zadniho diferencialu 05Jak vypadá skutečný diferenciál auta v akci? Podívejte se na to dírou v jeho víku - 6 - Ford F 150 pohled do zadniho diferencialu 06Jak vypadá skutečný diferenciál auta v akci? Podívejte se na to dírou v jeho víku - 7 - Ford F 150 pohled do zadniho diferencialu 07Jak vypadá skutečný diferenciál auta v akci? Podívejte se na to dírou v jeho víku - 8 - Ford F 150 pohled do zadniho diferencialu 08Jak vypadá skutečný diferenciál auta v akci? Podívejte se na to dírou v jeho víku - 9 - Ford F 150 pohled do zadniho diferencialu 09Jak vypadá skutečný diferenciál auta v akci? Podívejte se na to dírou v jeho víku - 10 - Ford F 150 pohled do zadniho diferencialu 10
Pohled do nitra diferenciálu za plného chodu ukazuje, co se děje uvnitř věci, do níž běžně není vidět. A vysvětluje třeba i zdánlivě nesmyslné tvarování jeho víka

Zdroj: Banks Power@Youtube

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Autobazar

zobrazit vše