Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak vypadá skutečný diferenciál auta v akci? Podívejte se na to dírou v jeho víku
25.9.2018 | Mirek Mazal
Fungování diferenciálu vám může být po teoretické stránce známé, ale vidět jej přímo v akci na autě je běžně nemožné, neboť je zakrytý. Ale pokud je ono zakrytování průhledné...
Je vždy zajímavé moci se podívat do míst, která jsou obvykle lidským očím skryta. Takto jsme mohli už dříve nahlédnout třeba do srdce konvenčních aut, do jejich motorů za běhu. Viděli jsme také, jak funguje spojka a aktuálně se můžeme podívat na práci diferenciálu.
Smyslem existence tohoto komponentu je rozložení přenášeného točivého momentu (ze vstupní hnací hřídele) na dvě jiné hřídele (hnané výstupní hřídele), při změně poměru jejich otáček. Jinými slovy rozkládá přenášený výkon na hnaná kola automobilu. Když se to takto řekne, jde o jednoduchou věc, přesto se kolem ní točí některé zajímavé otázky. Napadlo vás někdy přemýšlet třeba nad tím, proč bývá víko diferenciálů vypouklé?
Gale Banks z kanálu Banks Power na Youtube ukázal prostřednictvím Fordu F-150 svého kamaráda fungování diferenciálu na jeho zadní nápravě. Aby to bylo možné, vybavil jej průsvitným víkem, protože bez něj bychom si mohli prohlédnout jeho fungování leda „nasucho” a v nízké rychlosti, to není nic výjimečného.
Zkušený automechanik nejprve upozorňuje na množství mazacího média. Vysvětlil, že jeho hladina musí zůstat na správné úrovni. Ozubená kola si pak mazivo samy natáhnou a vytvoří potřebný film. Záběry to ukazují při 24 a 48 km/h, tedy v relativně nízkých rychlostech, princip se ale s jejich růstem nemění.
Pohled na celé soukolí vysvětluje mimo jiné ono tvarování víka diferenciálu. Jeho přizpůsobením je možné ovlivnit tok oleje tak, aby byly všechny součásti dobře mazány, chlazeny a současně aby jeho proudění bylo co „nejhladší”. Turbulence vznikající na hranách kapalinu zpomalují a ona pak klade větší odpor otáčejícím se kolům, což zvyšuje ztráty. Hladké fungování je tedy zásadní. Schopnost chlazení pak ovlivňuje i výběr typu oleje a materiál obalu diferenciálu. Hliník poslouží lépe než ocel, oblíbená uhlíková vlákna naopak působí jako izolátor.
V dnešní honbě za co nejvyšší efektivitou je potřeba hledět i na tak drobné detaily, jako je chování olejů v motorech, převodovkách či diferenciálech a pohled do nitra rozvodovky ukazuje, jak je to řešeno právě tady. Bude to zvláštně uspokojivá podívaná i pro někoho, kdo auty až tak nežije, těm ostatním to nejlépe osvětlí, proč jsou na tomto místě některé věci řešeny právě tak, jak jsou.
Pohled do nitra diferenciálu za plného chodu ukazuje, co se děje uvnitř věci, do níž běžně není vidět. A vysvětluje třeba i zdánlivě nesmyslné tvarování jeho víka
Zdroj: Banks Power@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 4 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 7 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 21:40 - řidičBOB
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda