Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak vypadá skutečný diferenciál auta v akci? Podívejte se na to dírou v jeho víku
25.9.2018 | Mirek Mazal
Fungování diferenciálu vám může být po teoretické stránce známé, ale vidět jej přímo v akci na autě je běžně nemožné, neboť je zakrytý. Ale pokud je ono zakrytování průhledné...
Je vždy zajímavé moci se podívat do míst, která jsou obvykle lidským očím skryta. Takto jsme mohli už dříve nahlédnout třeba do srdce konvenčních aut, do jejich motorů za běhu. Viděli jsme také, jak funguje spojka a aktuálně se můžeme podívat na práci diferenciálu.
Smyslem existence tohoto komponentu je rozložení přenášeného točivého momentu (ze vstupní hnací hřídele) na dvě jiné hřídele (hnané výstupní hřídele), při změně poměru jejich otáček. Jinými slovy rozkládá přenášený výkon na hnaná kola automobilu. Když se to takto řekne, jde o jednoduchou věc, přesto se kolem ní točí některé zajímavé otázky. Napadlo vás někdy přemýšlet třeba nad tím, proč bývá víko diferenciálů vypouklé?
Gale Banks z kanálu Banks Power na Youtube ukázal prostřednictvím Fordu F-150 svého kamaráda fungování diferenciálu na jeho zadní nápravě. Aby to bylo možné, vybavil jej průsvitným víkem, protože bez něj bychom si mohli prohlédnout jeho fungování leda „nasucho” a v nízké rychlosti, to není nic výjimečného.
Zkušený automechanik nejprve upozorňuje na množství mazacího média. Vysvětlil, že jeho hladina musí zůstat na správné úrovni. Ozubená kola si pak mazivo samy natáhnou a vytvoří potřebný film. Záběry to ukazují při 24 a 48 km/h, tedy v relativně nízkých rychlostech, princip se ale s jejich růstem nemění.
Pohled na celé soukolí vysvětluje mimo jiné ono tvarování víka diferenciálu. Jeho přizpůsobením je možné ovlivnit tok oleje tak, aby byly všechny součásti dobře mazány, chlazeny a současně aby jeho proudění bylo co „nejhladší”. Turbulence vznikající na hranách kapalinu zpomalují a ona pak klade větší odpor otáčejícím se kolům, což zvyšuje ztráty. Hladké fungování je tedy zásadní. Schopnost chlazení pak ovlivňuje i výběr typu oleje a materiál obalu diferenciálu. Hliník poslouží lépe než ocel, oblíbená uhlíková vlákna naopak působí jako izolátor.
V dnešní honbě za co nejvyšší efektivitou je potřeba hledět i na tak drobné detaily, jako je chování olejů v motorech, převodovkách či diferenciálech a pohled do nitra rozvodovky ukazuje, jak je to řešeno právě tady. Bude to zvláštně uspokojivá podívaná i pro někoho, kdo auty až tak nežije, těm ostatním to nejlépe osvětlí, proč jsou na tomto místě některé věci řešeny právě tak, jak jsou.
Pohled do nitra diferenciálu za plného chodu ukazuje, co se děje uvnitř věci, do níž běžně není vidět. A vysvětluje třeba i zdánlivě nesmyslné tvarování jeho víka
Zdroj: Banks Power@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva