Jaký plnicí tlak turba snese sériový motor, než se rozpadne? Překvapivě velký

Přeplňování je nejsnazší cesta, jak motoru výrazně zvýšit výkon. A čím vyšší plnící tlak použijete, tím větší onen výkon bude. Kam až lze zajít?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Jaký plnicí tlak turba snese sériový motor, než se rozpadne? Překvapivě velký

12.11.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Jaký plnicí tlak turba snese sériový motor, než se rozpadne? Překvapivě velký

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Přeplňování je nejsnazší cesta, jak motoru výrazně zvýšit výkon. A čím vyšší plnící tlak použijete, tím větší onen výkon bude. Kam až lze zajít?

Čím dál více motorů je dnes přeplňovaných a jak nejen automobiloví nadšenci jistě ví, jakékoliv přeplňování klade na motor mnohem větší nároky, než kdyby tento motor pracoval s přirozeným, atmosférickým plněím. A třeba u hot hatchů může výkon a točivý moment naskakovat do pozoruhodných výšin - pětiválec v Audi RS3 má 161,3 koně na litr, čtyřválec v Mercedesu-AMG A 45 dokonce 191,3 koně na litr objemu.

Je samozřejmé, že vnitřnosti těchto motorů jsou na takový plnicí tlak připraveny, protože za nimi stojí obrovské automobilky s rozsáhlými zkušenostmi a rozpočty na vývoj, ze kterých se běžnému smrtelníkovi protáčí panenky. Přesto existuje otázka, jestli je možné vydolovat podobný litrový výkon i dodatečnou úpravou sériového, původně atmosférického motoru. Odpověď na ni hledali videomagazín Engine Masters amerického magazínu MotorTrend.

Na motorovou brzdu připravili osmiválec Chevrolet 350 - podle objemu v kubických palcích, v nám srozumitelnějších jednotkách je to 5,7 litru. Po stránce toho, co při zvyšování plnicího tlaku může povolit, je to sériový motor - má původní, litinové válce, litinovou klikovou hřídel a obyčejné ojnice, šrouby klikových ložisek a ložiska. Tyhle díly jsou stavěné na to, aby vydržely dlouho při atmosférickém plnění.

Jediné, co se s motorem dělalo po stránce dílů zmíněných výše, bylo zvětšení koncové mezery v pístních kroužcích. Protože když se kroužky zahřejí, roztáhnou se a tuto mezeru uzavírají. Čím větší plnicí tlak máte, tím vyšší je teplota spalování a tím víc se pístní kroužek roztahuje. Jenže jeho konce se nesmí dotknout, protože pak se už nemá kam rozpínat, zkroutí se a roztrhá píst. Přesně tak umřela V8 Chevy 305, do které v jedné z minulých epizod zkoušeli aktéři přidávat nitro.

Také byla vyměněna těsnění hlav válců za kousky z vícevrstvé oceli, protože při velkých plnicích tlacích může odejít mimo jiné právě těsnění hlavy. Těsnění z vícevrstvé oceli je dle videa pružnější a lépe odolné. Jsou tu nestandardní hlavy válců a jednoduché sání, které je lepší, pokud chcete motor přeplňovat, ale nikoliv pro atmosférické plnění, takže číslo výkonu bez kompresoru není nijak ohromující. I tak, 395 koní a 531 Nm není z osmiválce s rozvodem OHV o objemu jen 5,7 litru špatné číslo.

Použitý kompresor je americký ProCharger F1 A94 a je centrifugálního typu, tzn. že to je v podstatě kompresorová část turbodmychadla, jen není poháněna výfukovými plyny, nýbrž klikovou hřídelí pomocí řemene. Systém ProChargeru používá klínový řemen, nikoliv ozubený, jak je u kompresorů běžné, přesto firma údajně trvá na tom, že řemen nebude prokluzovat. Jak se později ukáže, není to tak úplně pravda.

Tento „drobeček” prý má zvládnout až 1 200 koní. Má vlastní zpřevodování v poměru 5,4:1, takže na jednu otáčku řemenice připadá 5,4 otáčky kompresoru. Podle toho, jaký průměr řemenice zvolíte, upravujete maximální otáčky kompresoru - až do 74 tisíc. Má svou vlastní olejovou náplň, nemusíte při instalaci přivádět tlakový olej z motoru. To údajně znamená, že kompresor pracuje při nižších teplotách. V tomhle případě to má také výhodu, že pokud motor exploduje, olejem do kompresoru nepoputují ocelové špony a nezničí ho.

Pro testy s přeplňováním byl zvolen 118oktanový závodní benzín, protože má mnohem lepší odolnost proti detonačnímu hoření. První pokus s největší řemenicí a tedy nejmenším plnicím tlakem na brzdě ukázal 0,97 baru plnicího tlaku a 643 koní a 761 Nm. Už to je obrovský rozdíl, 239 koní a 230 Nm navíc s necelým barem plnicího tlaku je docela úspěch.

Druhý pokus s menší řemenicí zvýšil tlak na 1,01 baru a brzda ukázala 660 koní a 780 Nm. Třetí pokus s ještě menší řemenicí měl výsledek 715 koní a 835 Nm - velmi blízko sériovým číslům 6,2 V8 Hellcat pod kapotami stejnojmenných Chargerů a Challengerů. Čtvrtý pokus s další řemenicí ukázal 1,24 baru plnicího tlaku, 743 koní a 886 Nm.

Pátá, nejmenší řemenice si vyžádala opravdu extrémní natažení klínového řemene, protože už u čtvrtého pokusu byl vidět prokluz. Výsledkem ale bylo 775 koní a 940 Nm při plnicím tlaku 1,72 baru. Oproti atmosférickému plnění to je nárůst o 380 koní, tedy téměř na dvojnásobek, a o 409 Nm.

Je ovšem nutno zopakovat jednu věc a dodat pár dalších, i když výkony to jsou velmi dobré. Jednak, běžně po ulici nebudete jezdit na 118oktanový benzín, běžně u pump je k mání benzín o 98 nebo 100 oktanech. Troufáme si říci, že za tak velkého plnicího tlaku by za použití běžného benzínu mohl nastat problém s detonačním hořením. A také, neznáme životnost motoru s takovýmito čísly, jediné, co zvládl, bylo jedno měření výkonu. Kdyby měření proběhlo třeba tisíckrát za sebou, už bychom mohli hovořit jinak. I tak jsou ovšem výsledky překvapivě dobré...


Jaký plnicí tlak turba snese sériový motor, než se rozpadne? Překvapivě velký - 1 - kolik tlaku vydrzi seriova chevy 350 V8 01Jaký plnicí tlak turba snese sériový motor, než se rozpadne? Překvapivě velký - 2 - kolik tlaku vydrzi seriova chevy 350 V8 02Jaký plnicí tlak turba snese sériový motor, než se rozpadne? Překvapivě velký - 3 - kolik tlaku vydrzi seriova chevy 350 V8 03Jaký plnicí tlak turba snese sériový motor, než se rozpadne? Překvapivě velký - 4 - kolik tlaku vydrzi seriova chevy 350 V8 04Jaký plnicí tlak turba snese sériový motor, než se rozpadne? Překvapivě velký - 5 - kolik tlaku vydrzi seriova chevy 350 V8 05Jaký plnicí tlak turba snese sériový motor, než se rozpadne? Překvapivě velký - 6 - kolik tlaku vydrzi seriova chevy 350 V8 06Jaký plnicí tlak turba snese sériový motor, než se rozpadne? Překvapivě velký - 7 - kolik tlaku vydrzi seriova chevy 350 V8 07Jaký plnicí tlak turba snese sériový motor, než se rozpadne? Překvapivě velký - 8 - kolik tlaku vydrzi seriova chevy 350 V8 08
Na posledním obrázku vidíte ze zmíněné 305 V8, jak to vypadá, když vám pístní kroužek roztrhá píst. Prvních šest obrázků se vztahuje k testované 350 V8

Zdroj: Motor Trend@YouTube

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.