Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád
12.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Na papíře dokonale efektivní způsob přenosu výkonu z motoru na kola uměl zaválet i ve Formuli 1, u řidičů ale převodovky CVT nebodovaly. Japonci říkají, že to změní.
Po představení nové generace Toyoty Auris s automatickou převodovkou CVT nešlo přehlédnout všeobecnou nevoli, kterou opětovná aplikace tohoto systému řazení vyvolala. Plynulý přenos hnací energie není uživatelsky příliš přívětivý a zákazníci ho zrovna nemilují, automobilky ale ano kvůli nižším hodnotám spotřeby během normovaného měření a nízkým nákladům na jejich výrobu.
Problémem není ani tak fungování převodovky samotné, jako spíše zvyk zákazníků na charakteristický projev převodovek založených na ozubených kolech. Rychlost vozu roste spolu s růstem otáček motoru, variátory naopak drží motor v konstantních otáčkách a plynule mění převod. Výkon na kola se přenáší bez skokových změn, jenže řidič vozu si připadá jakoby jel na skútru
Z hlediska využití výkonu jde o ideální způsob práce s motorem, však i ve Formuli 1 byl citelně rychlejší než sekvenční převodovky, lidem se to však nelíbí. Automobilky proto u CVT vytvářejí virtuální rychlostní stupně, aby měl konzervativní člověk pocit přeřazování, což ale snižuje efektivitu jejího fungování. Ve sportovním režimu převodovka zkouší švindlovat řazení ještě více, ale i tak přechod mezi imaginárními rychlostními stupni bývá nepřirozený a zdlouhavý.
Toyota ale CVT používá u mnoha svých modelů a u nejnovějšího Aurisu ji najdeme znovu. Aby ale dojem z převodovky vylepšila, byl do ní přidán přímý převod ozubenými koly. Představuje ekvivalent tradičního prvního stupně a uplatňuje se při rozjezdu. Po něm práci přebírá převod CVT. Ten mohl být optimalizován pro vyšší rychlosti a má umět zařadit o 20 % rychleji.
Ředitel automobilky Tatsuro Ueda v Ženevě novinářům sdělil, že nadcházející generace CVT zvládne napravit všechny nedostatky, kvůli kterým si lidé variátor nedokázali oblíbit. „Místo prvního převodového poměru v režimu CVT použijeme přímý převod. Po přeřazení na druhý se své role ujme CVT.“ Po dosažení určité rychlosti se ozubený mechanismus přepne zase na variátor s řemenem.
Nový Auris se začne prodávat během letošního roku a kromě ostatních změn uvnitř i vně se zlepšila i podvozková platforma TNGA, která nabízí nižší těžiště, lepší odpružení multilink a jistější jízdní vlastnosti. Podvozek se vyvíjí správným směrem, o převodovce si to řekneme, až ji sami vyzkoušíme...
Nové provedení automat CVT si debut užije v nové generaci Aurisu, který se poprvé představil před pár dny v Ženevě
CVT alias Continuously Variable Transmission. Toyota chce napravit dojem z bezstupňové převodovky tím, že ji zapojí do akce až od druhého převodového stupně a zrychlí její fungování
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 34 minutami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před hodinou - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 3 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 4 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 09:48 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- BMW Divize 03.28. 08:41 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda