Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád
12.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Na papíře dokonale efektivní způsob přenosu výkonu z motoru na kola uměl zaválet i ve Formuli 1, u řidičů ale převodovky CVT nebodovaly. Japonci říkají, že to změní.
Po představení nové generace Toyoty Auris s automatickou převodovkou CVT nešlo přehlédnout všeobecnou nevoli, kterou opětovná aplikace tohoto systému řazení vyvolala. Plynulý přenos hnací energie není uživatelsky příliš přívětivý a zákazníci ho zrovna nemilují, automobilky ale ano kvůli nižším hodnotám spotřeby během normovaného měření a nízkým nákladům na jejich výrobu.
Problémem není ani tak fungování převodovky samotné, jako spíše zvyk zákazníků na charakteristický projev převodovek založených na ozubených kolech. Rychlost vozu roste spolu s růstem otáček motoru, variátory naopak drží motor v konstantních otáčkách a plynule mění převod. Výkon na kola se přenáší bez skokových změn, jenže řidič vozu si připadá jakoby jel na skútru
Z hlediska využití výkonu jde o ideální způsob práce s motorem, však i ve Formuli 1 byl citelně rychlejší než sekvenční převodovky, lidem se to však nelíbí. Automobilky proto u CVT vytvářejí virtuální rychlostní stupně, aby měl konzervativní člověk pocit přeřazování, což ale snižuje efektivitu jejího fungování. Ve sportovním režimu převodovka zkouší švindlovat řazení ještě více, ale i tak přechod mezi imaginárními rychlostními stupni bývá nepřirozený a zdlouhavý.
Toyota ale CVT používá u mnoha svých modelů a u nejnovějšího Aurisu ji najdeme znovu. Aby ale dojem z převodovky vylepšila, byl do ní přidán přímý převod ozubenými koly. Představuje ekvivalent tradičního prvního stupně a uplatňuje se při rozjezdu. Po něm práci přebírá převod CVT. Ten mohl být optimalizován pro vyšší rychlosti a má umět zařadit o 20 % rychleji.
Ředitel automobilky Tatsuro Ueda v Ženevě novinářům sdělil, že nadcházející generace CVT zvládne napravit všechny nedostatky, kvůli kterým si lidé variátor nedokázali oblíbit. „Místo prvního převodového poměru v režimu CVT použijeme přímý převod. Po přeřazení na druhý se své role ujme CVT.“ Po dosažení určité rychlosti se ozubený mechanismus přepne zase na variátor s řemenem.
Nový Auris se začne prodávat během letošního roku a kromě ostatních změn uvnitř i vně se zlepšila i podvozková platforma TNGA, která nabízí nižší těžiště, lepší odpružení multilink a jistější jízdní vlastnosti. Podvozek se vyvíjí správným směrem, o převodovce si to řekneme, až ji sami vyzkoušíme...
Nové provedení automat CVT si debut užije v nové generaci Aurisu, který se poprvé představil před pár dny v Ženevě
CVT alias Continuously Variable Transmission. Toyota chce napravit dojem z bezstupňové převodovky tím, že ji zapojí do akce až od druhého převodového stupně a zrychlí její fungování
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 9 hodinami - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
včera - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 5 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
před 7 hodinami - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
před 8 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 9 hodinami - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva