Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád

Na papíře dokonale efektivní způsob přenosu výkonu z motoru na kola uměl zaválet i ve Formuli 1, u řidičů ale převodovky CVT nebodovaly. Japonci říkají, že to změní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád

12.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na papíře dokonale efektivní způsob přenosu výkonu z motoru na kola uměl zaválet i ve Formuli 1, u řidičů ale převodovky CVT nebodovaly. Japonci říkají, že to změní.

Po představení nové generace Toyoty Auris s automatickou převodovkou CVT nešlo přehlédnout všeobecnou nevoli, kterou opětovná aplikace tohoto systému řazení vyvolala. Plynulý přenos hnací energie není uživatelsky příliš přívětivý a zákazníci ho zrovna nemilují, automobilky ale ano kvůli nižším hodnotám spotřeby během normovaného měření a nízkým nákladům na jejich výrobu.

Problémem není ani tak fungování převodovky samotné, jako spíše zvyk zákazníků na charakteristický projev převodovek založených na ozubených kolech. Rychlost vozu roste spolu s růstem otáček motoru, variátory naopak drží motor v konstantních otáčkách a plynule mění převod. Výkon na kola se přenáší bez skokových změn, jenže řidič vozu si připadá jakoby jel na skútru

Z hlediska využití výkonu jde o ideální způsob práce s motorem, však i ve Formuli 1 byl citelně rychlejší než sekvenční převodovky, lidem se to však nelíbí. Automobilky proto u CVT vytvářejí virtuální rychlostní stupně, aby měl konzervativní člověk pocit přeřazování, což ale snižuje efektivitu jejího fungování. Ve sportovním režimu převodovka zkouší švindlovat řazení ještě více, ale i tak přechod mezi imaginárními rychlostními stupni bývá nepřirozený a zdlouhavý.

Toyota ale CVT používá u mnoha svých modelů a u nejnovějšího Aurisu ji najdeme znovu. Aby ale dojem z převodovky vylepšila, byl do ní přidán přímý převod ozubenými koly. Představuje ekvivalent tradičního prvního stupně a uplatňuje se při rozjezdu. Po něm práci přebírá převod CVT. Ten mohl být optimalizován pro vyšší rychlosti a má umět zařadit o 20 % rychleji.

Ředitel automobilky Tatsuro Ueda v Ženevě novinářům sdělil, že nadcházející generace CVT zvládne napravit všechny nedostatky, kvůli kterým si lidé variátor nedokázali oblíbit. „Místo prvního převodového poměru v režimu CVT použijeme přímý převod. Po přeřazení na druhý se své role ujme CVT.“ Po dosažení určité rychlosti se ozubený mechanismus přepne zase na variátor s řemenem.

Nový Auris se začne prodávat během letošního roku a kromě ostatních změn uvnitř i vně se zlepšila i podvozková platforma TNGA, která nabízí nižší těžiště, lepší odpružení multilink a jistější jízdní vlastnosti. Podvozek se vyvíjí správným směrem, o převodovce si to řekneme, až ji sami vyzkoušíme...


Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 1 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 01Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 2 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 02Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 3 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 03Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 4 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 04Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 5 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 05Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 6 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 06Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 7 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 07Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 8 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 08Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 9 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 09Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 10 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 10Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 11 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 11Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 12 - Toyota Auris 2018 nova Zeneva 2018 zive 12
Nové provedení automat CVT si debut užije v nové generaci Aurisu, který se poprvé představil před pár dny v Ženevě

Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 13 - proc je cvt cool video ee ilu 01Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 14 - proc je cvt cool video ee ilu 02Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 15 - proc je cvt cool video ee ilu 03Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 16 - proc je cvt cool video ee ilu 04Japonci prý našli ideální řešení „dokonalé” převodovky, kterou ale nikdo nemá rád - 17 - proc je cvt cool video ee ilu 05
CVT alias Continuously Variable Transmission. Toyota chce napravit dojem z bezstupňové převodovky tím, že ji zapojí do akce až od druhého převodového stupně a zrychlí její fungování

Zdroj: Motoring

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše