Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Je skutečně možné jezdit s Formulí 1 po stropě? Není to tak jednoduché
15.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Říká se, že monoposty F1 generují takový přítlak, že snadno překonají gravitaci i při jízdě koly vzhůru. Jenže samotná aerodynamika tady nestačí.
Jistě jste se s tím už setkali - zmínka o tom, že nějaké auto vytváří v určité rychlosti dost přítlaku na to, aby mohlo jezdit po stropě. Zejména u Formule 1 se o tom hovoří docela často, ale nikdo to nikdy nevyzkoušel. Scott Mansell, závodník (není to ovšem příbuzný Nigela Mansella) stojící za kanálem Driver61 na YouTube, se rozhodl zjistit, jestli to skutečně je možné.
Jízda vzhůru nohama totiž není pouze otázkou přítlaku, ale úplně stejnou měrou také mechaniky a kapalin v autě. Jejich nádržky jsou konstruovány s tím, že auto bude jezdit po zemi; můžou na ně působit odstředivé síly do různých stran, ale vůz bude pořád koly na zemi, nikoliv opačně.
V případě různých vývrtek a přemetů drží kapaliny na svém místě odstředivá síla, tedy to stejné, co drží auto na podkladu, přítlak tu má menší slovo. Pokud by ale auto chtělo jet po stropě delší dobu, držel by ho tam aerodynamický přítlak, který na kapaliny v nádržkách a systémech nemá v podstatě žádný vliv.
Tedy, Formule 1 by se na stropě díky přítlaku udržela, to bylo nejednou spočítáno. Bylo by to možné už v roce 2012, kdy byl přítlak monopostů asi o čtvrtinu menší než je dnes, bylo by to samozřejmě možné s dnešními pravidly a kdyby mohli konstruktéři použít již zakázané technologie, bylo by to i relativně jednoduché. A asi by dokázali i výrazně snížit rychlost, při které se vůz na stropě udrží. Konzervativní odhady hovoří o tom, že rychlost nutná k udržení auta na stropě by mohla být nižší než 160 km/h.
Aerodynamika dnes umožňuje udržet ef-jedničky na stropě už v relativně nízké rychlosti
Úplně jinou otázkou je motor. Současné motory F1 jsou stavěny s tím, že mají fungovat s hlavami nahoře a klikovou skříní dole, takže by vzhůru nohama fungovat nemohly, a to zejména kvůli oleji. Standardně je olej nasáván z nejnižšího místa motoru, takže pokud byste ho otočili, olej by se mohl dostat do spalovacích komor. Tam by se ho píst pokusil stlačit stejně jako benzín se vzduchem, ale protože kapaliny jsou nestlačitelné, v nejlepším případě by se motor zastavil, v horším by došlo k jeho poškození.
Bylo by potřeba upravit systém mazání - tak, že by místa, kam by olej mohl stékat, byla vybavena nasávacími hadicemi. Něco takového by bylo problematické na již existujícím motoru kvůli nedostatku místa, ale úplně nereálné to není. Drobné úpravy by potřebovaly také chladicí a palivový systém, ale mechanické díly by jízdu vzhůru nohama zvládly bez obtíží. Jediný rozdíl by byl, že by motor spaloval trochu více oleje a že by byly potřeba pístní kroužky navíc, což by zvýšilo hmotnost pístu.
Mazání a chlazení ale nejsou na podobné „vylomeniny” připraveny
Další hydraulické systémy, jako brzdy a spojka, by samy o sobě žádnou modifikaci nepotřebovaly, protože to jsou uzavřené okruhy. Jediné místo, kde by byla nutná drobná úprava, je v nádržkách kapalin - kdyby byly vzhůru nohama, kapalina by z nich mohla unikat a zejména by hadice byla v nejvyšším místě. Spravit tohle je ale poměrně jednoduché.
U spojky a brzd už problémy nebudou
Zbývají dvě otázky - kde by se něco takového mohlo zkusit a kdo by mohl řídit. Ohledně místa leckoho napadne nějaký tunel, jenže tunely mají na stropě ventilátory, světelné tabule, kamery a kdovíco ještě. Navíc existuje obava, že strop nebude dostatečně hladký - a formule jsou na hrboly velmi citlivé.
Bylo by tedy lepší postavit speciální konstrukci ve tvaru písmene C - z jedné strany otevřenou, aby byl kousek dobře vidět, a s rovným, nikoliv konkávním stropem. Auto jedoucí rychlostí 160 km/h urazí za 10 vteřin - tak dlouho by mohlo jet po stropě, aby to bylo divácky zajímavé - 447 metrů, plus je třeba nějakého úseku na nájezd na strop a sjezd zpátky na zem, takže by bylo potřeba opravdu dlouhé konstrukce.
Na podobně konstruovaném místě by bylo možné jízdu po stropě praktikovat nejlépe
Otázka, koho posadit za volant, je složitější - pro současné piloty F1 je při takovémhle kaskadérském kousku riziko příliš velké, minimálně jejich pojišťovny by asi dost hlasitě protestovaly. Vhodnější by byl člověk, který má s F1 zkušenosti, ale aktuálně nejezdí. Rád by se tohoto úkolu zhostil sám Scott Mansell, jak na videu říká.
V každém případě by tento projekt byl velmi nákladný, takže musíme přemýšlet nad tím, kdo by ho zaplatil. Společnosti jako Monster, Rockstar nebo GoPro mají dost velké rozpočty pro marketing a asi by něčeho takového schopné byly, ale králem šílených marketingových kousků je Red Bull, který má navíc ještě svůj vlastní tým F1.
Scott Mansell by do toho šel. Co Red Bull?
Tedy, aby monopost Formule 1 jezdil po stropě, proveditelné zcela jistě je. Nedokáže to ovšem bez úprav a bez stavby místa k tomu vhodného, takže náklady na takový kousek by byly dost velké. Jestli se o to někdo v dohledné době pokusí, bude to podle závodníka Scotta Mansella právě Red Bull.
Kompletní galerie obrázků a videa
Monopost F1 po stropě jezdit může, ale jen s úpravami
Pár let starý praktický pokus se zmenšeným modelem dokázal, že přítlak skutečně problém není. Jenže ten sám o sobě stačí pouze onomu modelu...
Zdroj: Driver61@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před hodinou - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 2 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 4 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 10:12 - honziss
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda