Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jediná velká značka dnes používá tuto zvláštní konstrukci motorů. Proč?
30.7.2018 | Mirek Mazal
Leckdo si myslí, že jde o vynález, který nikdo jiný použít nesmí, není to ale pravda. Desmodromický ventilový rozvod má kořeny už v 19. století, Ducati jej jen zdokonalilo.
Italové přinesli motoristickému světu spoustu vzrušujících věcí, tuto jihoevropskou zemi můžeme právem považovat za líheň nejrychlejších pozemních strojů. Platí to o autech a výjimkou nejsou ani motocykly. I pokud se o ně příliš nezajímáte, určitě znáte značku Ducati. Z hlediska historie jde o jednu z nejúspěšnějších firem na poli okruhových závodů. Dnes už její dominance není tak velká, ve své době ale prakticky neměla konkurenci.
Mohl za to i systém ovládání ventilů zvaný desmodromický rozvod. Ten vznikl již v roce 1896, širšího rozšíření se ale dočkal až v motorech Norton či Mercedes na závodech Grand Prix od poloviny padesátých let. Dokonce i slavný závodní vůz Mercedes 300SL použil v roce v roce 1955 princip desmodromického rozvodu (zkráceně desmo). U Ducati jej začali používat k vlastnímu prospěchu v roce 1956.
Důvodem byla neschopnost tehdejší metalurgie produkovat ventilové pružiny odolné proti plavání ventilů při otáčkách, kterých Ducati potřebovalo dosahovat. Aplikace tohoto relativně složitého systému pomohla značce získat náskok před soupeři a v Ducati se pod vedením Fabia Taglioni rozhodli tento systém ovládání ventilů dále zdokonalovat. Co je na něm tak výjimečného?
Desmodromický rozvod na rozdíl od jiných druhů rozvodů spalovacích motorů nemá ventily doplněné vratnými pružinami, nýbrž speciálně vykrojenou druhou vačkou, která má na starosti jejich dovírání. Jinými slovy, mechanismus tu ventily jen neotevírá, ale i zavírá. Hlavní výhodou je absence setrvačných sil vratných pružinek, které způsobují zpožděné zavírání ventilů při vysokých rychlostech s vytočeným motorem. Dalším pozitivním efektem je, že otevírací vačka nemusí překonávat sílu zavíracích pružin, není tak potřeba energie navíc a o to více jí může putovat až na silnici.
Postupem času se sice objevily odolné pružiny schopné ustát 15 000 otáček za minutu, ale Ducati zůstalo u desma. Podle něj převažují výhody nad potenciálními hrozbami, jedinou důležitou podmínkou je poctivý servis. Italské motocykly jsou tímto náročnější a obtížnější na pravidelné kontroly. Je žádoucí odborné seřizování ventilového rozvodu, aby zůstaly zachovány všechny přednosti. S pomocí nových materiálů a kvalitnějších náplní dovoluje výrobce natáhnout interval na 25 000 - 30 000 km dle velikosti agregátu.
V Ducati jsou pyšni na svoji historii, proto montují desmo stále do všech svých modelů. Systém už dnes opravdu není nutný - dnešní pružiny jsou pevné a spolehlivé, proto všichni ostatní sází na ně. Italové ale považují desmodromický rozvod za svou tradici a nehodlají se jí vzdát. Níže si můžete do detailu prohlédnout, jak tato zvláštnost funguje v praxi...
Ducati převzalo a zdokonalilo ventilovou technologii bez pružin. Desmo se stalo typickým znakem italského producenta rychlých motocyklů
Zdroj: Motorcyclist Magazine@Youtube
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 9 hodinami - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
včera - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 5 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
před 7 hodinami - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
před 8 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 9 hodinami - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva