Jediná velká značka dnes používá tuto zvláštní konstrukci motorů. Proč?

Leckdo si myslí, že jde o vynález, který nikdo jiný použít nesmí, není to ale pravda. Desmodromický ventilový rozvod má kořeny už v 19. století, Ducati jej jen zdokonalilo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Jediná velká značka dnes používá tuto zvláštní konstrukci motorů. Proč?

30.7.2018 | Mirek Mazal

Jediná velká značka dnes používá tuto zvláštní konstrukci motorů. Proč?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Leckdo si myslí, že jde o vynález, který nikdo jiný použít nesmí, není to ale pravda. Desmodromický ventilový rozvod má kořeny už v 19. století, Ducati jej jen zdokonalilo.

Italové přinesli motoristickému světu spoustu vzrušujících věcí, tuto jihoevropskou zemi můžeme právem považovat za líheň nejrychlejších pozemních strojů. Platí to o autech a výjimkou nejsou ani motocykly. I pokud se o ně příliš nezajímáte, určitě znáte značku Ducati. Z hlediska historie jde o jednu z nejúspěšnějších firem na poli okruhových závodů. Dnes už její dominance není tak velká, ve své době ale prakticky neměla konkurenci.

Mohl za to i systém ovládání ventilů zvaný desmodromický rozvod. Ten vznikl již v roce 1896, širšího rozšíření se ale dočkal až v motorech Norton či Mercedes na závodech Grand Prix od poloviny padesátých let. Dokonce i slavný závodní vůz Mercedes 300SL použil v roce v roce 1955 princip desmodromického rozvodu (zkráceně desmo). U Ducati jej začali používat k vlastnímu prospěchu v roce 1956.

Důvodem byla neschopnost tehdejší metalurgie produkovat ventilové pružiny odolné proti plavání ventilů při otáčkách, kterých Ducati potřebovalo dosahovat. Aplikace tohoto relativně složitého systému pomohla značce získat náskok před soupeři a v Ducati se pod vedením Fabia Taglioni rozhodli tento systém ovládání ventilů dále zdokonalovat. Co je na něm tak výjimečného?

Desmodromický rozvod na rozdíl od jiných druhů rozvodů spalovacích motorů nemá ventily doplněné vratnými pružinami, nýbrž speciálně vykrojenou druhou vačkou, která má na starosti jejich dovírání. Jinými slovy, mechanismus tu ventily jen neotevírá, ale i zavírá. Hlavní výhodou je absence setrvačných sil vratných pružinek, které způsobují zpožděné zavírání ventilů při vysokých rychlostech s vytočeným motorem. Dalším pozitivním efektem je, že otevírací vačka nemusí překonávat sílu zavíracích pružin, není tak potřeba energie navíc a o to více jí může putovat až na silnici.

Postupem času se sice objevily odolné pružiny schopné ustát 15 000 otáček za minutu, ale Ducati zůstalo u desma. Podle něj převažují výhody nad potenciálními hrozbami, jedinou důležitou podmínkou je poctivý servis. Italské motocykly jsou tímto náročnější a obtížnější na pravidelné kontroly. Je žádoucí odborné seřizování ventilového rozvodu, aby zůstaly zachovány všechny přednosti. S pomocí nových materiálů a kvalitnějších náplní dovoluje výrobce natáhnout interval na 25 000 - 30 000 km dle velikosti agregátu.

V Ducati jsou pyšni na svoji historii, proto montují desmo stále do všech svých modelů. Systém už dnes opravdu není nutný - dnešní pružiny jsou pevné a spolehlivé, proto všichni ostatní sází na ně. Italové ale považují desmodromický rozvod za svou tradici a nehodlají se jí vzdát. Níže si můžete do detailu prohlédnout, jak tato zvláštnost funguje v praxi...


Jediná velká značka dnes používá tuto zvláštní konstrukci motorů. Proč? - 1 - Desmodromicky rozvod Ducati foto 01Jediná velká značka dnes používá tuto zvláštní konstrukci motorů. Proč? - 2 - Desmodromicky rozvod Ducati foto 02Jediná velká značka dnes používá tuto zvláštní konstrukci motorů. Proč? - 3 - Desmodromicky rozvod Ducati foto 03Jediná velká značka dnes používá tuto zvláštní konstrukci motorů. Proč? - 4 - Desmodromicky rozvod Ducati foto 04Jediná velká značka dnes používá tuto zvláštní konstrukci motorů. Proč? - 5 - Desmodromicky rozvod Ducati foto 05Jediná velká značka dnes používá tuto zvláštní konstrukci motorů. Proč? - 6 - Desmodromicky rozvod Ducati foto 06Jediná velká značka dnes používá tuto zvláštní konstrukci motorů. Proč? - 7 - Desmodromicky rozvod Ducati foto 07Jediná velká značka dnes používá tuto zvláštní konstrukci motorů. Proč? - 8 - Desmodromicky rozvod Ducati foto 08Jediná velká značka dnes používá tuto zvláštní konstrukci motorů. Proč? - 9 - Desmodromicky rozvod Ducati foto 09Jediná velká značka dnes používá tuto zvláštní konstrukci motorů. Proč? - 10 - Desmodromicky rozvod Ducati foto 10
Ducati převzalo a zdokonalilo ventilovou technologii bez pružin. Desmo se stalo typickým znakem italského producenta rychlých motocyklů

Zdroj: Motorcyclist Magazine@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.