Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné

Až absurdně zmenšené motory s turbem namísto objemu a počtu válců jsou synonymem automobilové doby. Propadli jim všichni, krom Mazdy. Ta vysvětlila, proč je striktně odmítá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné

16.9.2018 | Petr Miler

Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Až absurdně zmenšené motory s turbem namísto objemu a počtu válců jsou synonymem automobilové doby. Propadli jim všichni, krom Mazdy. Ta vysvětlila, proč je striktně odmítá.

Downsizing pohonných jednotek je jednou z těch věcí, o které ve světě aut téměř nikdo nestojí, přesto se s nimi skoro každý musí potýkat. Atmosféricky plněné motory jsou dnes prakticky mrtvé a jejich místo s pár drobnými výjimkami zabraly přeplňované jednotky o menším zdvihovém objemu. A to přesto, že se přinejmenším pro některé aplikace zdaleka tak dobře nehodí a v řadě případů byly zákazníky i hlasitě odmítány.

Tento trend ostatně nepřišel jako reakce na poptávku zákazníků, ale jako projev snah vejít se do extrémně přísných regulací normované spotřeby ze strany EU, kterým motor vyhoví tím lépe, čím menší fyzicky je. Že to tak je, prozradí nejen zdravý rozum, ale i nejedna studie tvrdící, že downsizing spotřebu aut snížil jen na papíře. Nakonec stačilo změnit testy, downsizing najednou nefunguje a i papírová spotřeba nově homologovaných aut je citelně vyšší.

Ano, některé malé turbomotory jsou povedené, jiné ale ani trochu. Některým značkám, jako je třeba BMW, pak přesun k přeplňování sebral vítr z plachet, přesto vám lidé z Mnichova budou tvrdit, jak je to skvělá věc. Budou vám to tvrdit prakticky všichni, protože... musí, když už nic jiného ani nenabízí. Existuje ale jedna značka, která má ve zvyku chodit proti proudu a ani v této věci nekráčí s davem - Mazda.

Mazda je dnes v podstatě jedinou významnou automobilkou působící na těch nenáročnějších trzích, která downsizingovým svodům nepodlehla. I do jejích kompaktních aut koupíte věci jako atmosférické dvoulitry a nezdá se, že by se na tom mělo něco měnit. Kolegům z Road and Track to potvrdili Jay Chen a Yoshiaki Yamane, motoroví technici Mazdy. A nezůstali jen při tom, rozvedli i důvody, proč se malým turbomotorům vyhýbají a jakou cestou půjdou.

„Jsme přesvědčeni, že downsizing a CVT nejsou řešení, která chceme. Auto pak nefunguje jako Mazda,” říká Chen a nebere si příliš mnoho servítek, když dodává: „Tak úplně nevěříme tomu, co dělají hoši z jiných automobilek. Máme za to, že spalovací motory tady budou i dál, že náš přístup je prostě lepší.”

A co přesně se mu na downsizingu nelíbí? Proč má pocit, že všichni od BMW až po Volkswagen dělají chybu, když sází na malé pohonné jednotky s přeplňováním? „Je to strategie, jak se dobrat skvělé spotřeby a provozní efektivity v jednom velmi malém bodě fungování motoru. To pomáhá motorům vykazovat skvělá čísla spotřeby při normovaných testech, ale ne ve skutečném světě. Navíc se neovládají tak dobře,” říká dále Chen a dodává, že už současné atmosférické motory Mazdy „ve skutečném světě překonávají malá turba ovladatelností i spotřebou”.

Jinými slovy, downsizing je jednou z forem optimalizace auta pro testy normované spotřeby a to podle techniků Mazdy není řešení vhodné pro skutečný svět. Mazda sama se ale přeplňování sama nebrání. Do svých větších modelů montuje motory 2,5 turbo, prý kvůli omezenému prostoru a požadavkům na výkon. Co je ale možná podstatnější, její nový „diesel na benzin”, motor 2,0 SkyActiv-X, je vybaven kompresorem. Není to tedy protimluv, když Mazda na jednu stranu říká, že odmítá malé přeplňované motory a na tu druhou si budoucnost maluje „v přeplňovaných barvách”?

„Vyhýbáme se označení 'kompresor', protože lidé si pak představí dvouitrový motor s kompresorem a mají jistá výkonová očekávání”, říká Chen a nanejvýš připouští termín „štíhlý kompresor”. „Jeho úkol je jen dostat dostatečné množství vzduchu do sání, proto není velký,” doplňuje Yamane. A Chen upřesňuje: „Abychom dosáhli zapálení stlačením, používáme poměr vzduchu a paliva 50:1, tak do motoru prostě potřebujeme šoupnout více vzduchu.”

Právě v motorech SkyActiv-X tak Mazda vidí svou budoucnost - podle ní představují reálně efektivnější řešení než downsizing, hybridy i elektromotory. Podle Chena s Yamanem prý představují „ideální stav motorového světa” a „svatý grál”. Mazda je plánuje spojit i s manuálními převodovkami a pokud se ptáte na jejich projev, jsou prý plně srovnatelné s dnešními atmosférami - akorát mají ostřejší reakce. „Sjeďte si s dnešní Mazdou 3 na nízký převodový stupeň a budete přesně vědět, jak se SkyActiv projevuje,” říká Chen.

Samozřejmě, je to jedna vize jedné automobilky, která si kdysi myslela, že svět dobude s Wankelovým motorem. Mazda se může mýlit, její přístup se ale zdá být racionálnější než v případě skoro všech konkurenčních firem. A to je nám sympatické. Chen s Yamanem odmítli upřesnit, kdy se nového motoru dočkáme v sériové výrobě, původní informace ale hovořily o roce 2019. A ten už není daleko...


Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 1 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 42Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 2 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 43Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 3 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 44Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 4 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 45Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 5 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 46Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 6 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 47Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 7 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 48Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 8 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 49Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 9 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 51Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 10 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 52Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 11 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 53Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 12 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 54Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 13 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 55Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 14 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 56Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 15 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 57Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 16 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 59Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 17 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 60Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné - 18 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 61
Malé turbomotory, zde tříválec 1,0 TSI ve Škodě Octavia, nepředstavují podle Mazdy dobré řešení a ani nyní se k němu neuchýlí

Zdroj: Road and Track

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.