Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
K čemu slouží skryté klapky běžně neviditelné za zadními nárazníky aut?
4.1.2019 | Petr Miler
Spousta zajímavých funkčních prvků aut je patrná na první pohled, ještě více je jich ale zůstává očím skryto. Tento najdete téměř na každém moderním voze, k čemu slouží?
Pokud jste někdy viděli „vhodně” nabourané, opravované či z jiného důvodu nekompletní auto postrádající zadní nárazník, pravděpodobně jste si toho všimli. Skoro každý modernější vůz skýtá v těchto místech větší či menší prvek z plastu a gumy, který tam nezapadá a na první pohled nedává žádný smysl. Však jsme na samém konci auta, tady už není nic krom zavazadlového prostoru a výfuku, tak čemu tady nechávat podobný prostor?
Když jsem se ve svém okolí ptal lidí, k čemu tato věc slouží, skoro všichni tápali. Většina nevěděla, ti kreativnější vymýšleli odpovědi jako chlazení zesilovače audioaparatury. Mohlo by být, aspoň teoreticky, realita je ale jiná. Co se tedy skrývá pod nárazníky?
Ve stručnosti řečeno jde o výdechy, které za určitých okolností dovolují vzduchu opustit kabinu auta. Sestávají z plastového obalu a gumových klapek, které výdech běžně nechávají uzavřený. Otevřou jej pak jen ve chvíli, kdy je tlak v kabině vyšší než v okolním prostředí a dovolují jej vyrovnat.
To má hned několik praktických dopadů. Klapky „povolí” jednak ve chvíli, kdy jsou například uzavřeny dveře, což by za normálních okolností bylo nepříjemné těm, kteří zůstávají na palubě. Z něčeho takového by je snadno mohly rozbolet uši, takhle se to nestane - klapky tlak vyrovnají.
Pomáhají také tzv. bezprůvanovému větrání a dobrému fungování ventilace vůbec. Bez nich by topení nebo klimatizace permanentně tlačily dovnitř kabiny více vzduchu, což by jednak opět zvyšovalo tlak a jednak omezovalo fungování samotné ventilace, neboť by měla stále více práce s tím dovnitř auta nějaký vzduch dostat. Takto jednou stranou vchází dovnitř a druhou - v případě potřeby - auto zase opouští. Čerstvý vzduch přibývá konzistentním tempem a větráky nejsou zbytečně namáhány.
A jsou tu i další pozitiva. Když si Chrysler nechal už v roce 1965 toto řešení patentovat, hovořil nejen o pozitivních následcích pro ventilační soustavu, ale i pro výdrž těsnění oken a dveří a také pro míru aerodynamického hluku. Totiž, kdyby se tlak v kabině neustále zvyšoval, tlačil by na dveře a okna, což by jednak namáhalo jejich uchycení a těsnění a jednak způsobovalo přirozené „odstávání”, což by za jízdy zvyšovalo aerodynamický hluk.
Jak vidíte, podstatných pozitivních přínosů je spousta a není divu, že větší či menší klapky tohoto typu dnes najdeme opravdu v každém autě, jen ne všude budou na místě jako třeba u současné Škody Octavia na snímcích níže. Je to jeden z těch velmi užitečných pomocníků, kteří se nehlásí o pozornost a možná jste ani nevěděli, že něco takového v autě máte. Pokud je tomu tak, teď už to víte a před další jízdou můžete zajít zadnímu nárazníku vašeho vozu pošeptat pár slov díku...
Odstranění zadního nárazníku (zde Škody Octavia III) odhalí podobné klapky u naprosté většiny modernějších aut
Zde je můžeme vidět i na jiných autech a z druhé strany. Zastávají hned několik podstatných funkcí
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejčtenější články
- Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
18.3.2024 - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
18.3.2024 - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
18.3.2024 - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
18.3.2024 - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 00:05 - abgx1
- Pneu koutek 04.17. 23:53 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB