Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Karbonové díly vs. lis: co skutečně vydrží? A kdy už musí kapitulovat?
29.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Ocel se ohýbá a nemůže-li dál, praská a trhá se. Karbon se při aplikování vnější síly chová úplně jinak. Podívejte se na jeho vlastnosti.
Karbonová vlákna jsou s námi již pár desítek let a jejich výhody jsou tak dobře známy - lehkost a pevnost zároveň v takovém poměru, jakého ocel dosáhnout nemůže. Karbon je používán v konstrukčních prvcích nejlepších a nejdražších aut, špičkových motorek nebo ve Formuli 1, protože za nízké hmotnosti dokáže nabídnout dokonalou pevnost.
Kupříkladu McLaren se nedávno pochlubil tím, že jeho P1 GTR nabízí díky karbonovému monokoku takovou pevnost, že jej FIA pro závody homologovala i bez použití dodatečného bezpečnostního rámu. Tento materiál je navíc stále levnější a dostává se postupně do alespoň trochu méně exotických aut a zdá se být jasnou cestou k lepší budoucnosti. Je ale tak dokonalý, jak se tvrdí?
Stručně řečeno: není. Pomineme-li vysokou cenu, je tu také jeho křehkost, která příchází ke slovu, je-li namáhán jiným způsobem, než pro který byl stvořen. Poslední dobou jsou populární videa, na kterých vidíme nějaký předmět pod hydraulickým lisem. A dostal se k nám kousek, na kterém vidíme podstupovat tuhle zkoušku několik různých kousků karbonu.
Jako první přichází na řadu tenká trubka, která pod lisem leží - a bortí se jako papír. O něco tlustší trubka je pod lis postavena a drtí se s úplně stejnou lehkostí. To stejné platí o posledním kousku trubky, tentokrát o mnohem větším průměru. U ní víme, že je to kus kardanové hřídele, takže byla vyráběna tak, aby měla co nejlepší torzní tuhost. Ale v tlaku tak pevná být nemusí, proto prostě není.
Posledním testovaným kouskem je karbonový bloček, „sendvič” z několika vrstev. Tlak na něj vyvíjený je jistě ohromný, ale nestane se mu nic, vůbec nic. Pak je tlak zhruba zdvojnásoben použitím menší plochy pístu lisu, ale pořád není vidět velké poškození. Posledním pokusem je ocelová matka, kterou výzkumníci použili pro další znásobení tlaku zmenšením plochy. Výsledek je velmi působivý - matka byla zalisována do karbonu. Pozoruhodné je, že se bloček neroztrhl, jen se jedna vrstva na kraji oddělila, a to ještě jen na kousku plochy. „Je to jedna z nejodolnějších věcí, které jsme testovali,” říká výzkumník na videu.
Důvod pro takovéto chování je jednoduchý. Karbon je v podstatě látka zpevněná a zapečená pryskyřicí a je stavěný tak, aby byl extrémně silný v jednom směru namáhání, např. ve zkrutu u zmíněné kardanové hřídele, ale když na něj aplikujete tlak z jiného směru, je slabý jako papír. Na rozdíl od oceli také při deformaci pohlcuje sílu tak, že praská, bortí a drolí se, kdežto ocel se napřed deformuje a pak, až nemůže víc, praská.
Karbon tedy úchvatný je. Ale nebylo by správné dávat mu vlastnosti, které nemá. Pokud je použit nesprávně, nevydrží více než materiály se zlomkovou cenu. Podívejte se na to sami...
Karbon se při přílišném namáhání ničí, nedeformuje jako ocel
Zdroj: Jalopnik, Hydraulic Press Channel na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 38 minutami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 2 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 3 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva