Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl?

Méně znalí s oblibou říkají, že motor je kopa dílů, které se nějak hýbat musí a jinak hýbat nesmí. Dnes si objasníme, kde a proč se v nich používá sodík.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl?

22.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Méně znalí s oblibou říkají, že motor je kopa dílů, které se nějak hýbat musí a jinak hýbat nesmí. Dnes si objasníme, kde a proč se v nich používá sodík.

V automobilech je nejčastěji rozšířený čtyřdobý spalovací motor s ventilovým rozvodovým mechanismem. Ventily přitom patří mezi nejnamáhanější součástky, zvláště pak ty výfukové. Části, které přicházejí do styku s výfukovými plyny, jsou vystavovány extrémním teplotním výkyvům - za působení vysokých teplot se roztahují, přesto stále musí perfektně těsnit. Odvod tepla zajišťuje kontakt s hlavou motoru, otázkou ale je, jak jej dostat z talířku.

Běžná auta mají dříky výfukových ventilů o průměru několik milimetrů, například u Fabie poslední generace je to 5 mm. Tohle řešení stačí pro obyčejné motory, pokud ale jde o vysoké litrové výkony, je nutno chlazení ventilových talířků zintenzivnit. Používá se k tomu sodík, kterým je z části vyplněna dutina uvnitř ventilu.

Sodíkové ventily jsou doménou velmi výkonných motorů. Najdou se i výjimky jako již zmíněná Fabia se silnější verzí 1,2 TSI 81 kW. Její ventily mají dutinku o průměru 3 mm, která je zaplněná z 60 % sodíkem. Hlavně se ale instalují do tepelně vysoce namáhaných agregátů. Sodík je dobrý tepelný vodič sám o sobě, pohybem ventilu dochází k jeho promíchávání, což jeho odvod dále podporuje.

Jak již zaznělo, v těle je dutina částečně vyplněná sodíkem. Ten má velmi nízkou teplotu tání (97,72 °C) a vysokou teplotu varu (883 °C). Za normálních teplot je tuhý, po zahřátí motoru ale zkapalní a neustálým promícháváním ohřátého kovu z talířku ventilu a vychladlého z horní části je teplota talířku snížena až o 150°C.

Na obrázku je názorně vidět vedení tepla ventilu bez sodíku (vlevo) a se sodíkem (vpravo) - které řešení si vede lépe, nemusíme dodávat. Poprvé se takto chlazené ventily začaly používat v 60. letech silná auta, postupem času se vylepšení dostávají pod kapotu stále více modelů. Dnes je má i zmíněná Fabia a také díky nim dokáže stabilně podávat relativně vysoký litrový výkon...


Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl? - 1 - Co dela sodik v motoru auta 02
Schéma hodnot tepelného namáhání ventilu bez sodíku (vlevo) a se sodíkem (vpravo)

Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl? - 2 - Ventily se sodikem odvod tepla 01Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl? - 3 - Ventily se sodikem odvod tepla 02Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl? - 4 - Ventily se sodikem odvod tepla 03Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl? - 5 - Co dela sodik v motoru auta 01Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl? - 6 - Co dela sodik v motoru auta 03
Názorná ukázka sodíkových ventilů

Zdroj: Drivetribe

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše