Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Kde se vzal v motorech aut sodík? A proč je žádoucí, aby v nich byl?
22.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Méně znalí s oblibou říkají, že motor je kopa dílů, které se nějak hýbat musí a jinak hýbat nesmí. Dnes si objasníme, kde a proč se v nich používá sodík.
V automobilech je nejčastěji rozšířený čtyřdobý spalovací motor s ventilovým rozvodovým mechanismem. Ventily přitom patří mezi nejnamáhanější součástky, zvláště pak ty výfukové. Části, které přicházejí do styku s výfukovými plyny, jsou vystavovány extrémním teplotním výkyvům - za působení vysokých teplot se roztahují, přesto stále musí perfektně těsnit. Odvod tepla zajišťuje kontakt s hlavou motoru, otázkou ale je, jak jej dostat z talířku.
Běžná auta mají dříky výfukových ventilů o průměru několik milimetrů, například u Fabie poslední generace je to 5 mm. Tohle řešení stačí pro obyčejné motory, pokud ale jde o vysoké litrové výkony, je nutno chlazení ventilových talířků zintenzivnit. Používá se k tomu sodík, kterým je z části vyplněna dutina uvnitř ventilu.
Sodíkové ventily jsou doménou velmi výkonných motorů. Najdou se i výjimky jako již zmíněná Fabia se silnější verzí 1,2 TSI 81 kW. Její ventily mají dutinku o průměru 3 mm, která je zaplněná z 60 % sodíkem. Hlavně se ale instalují do tepelně vysoce namáhaných agregátů. Sodík je dobrý tepelný vodič sám o sobě, pohybem ventilu dochází k jeho promíchávání, což jeho odvod dále podporuje.
Jak již zaznělo, v těle je dutina částečně vyplněná sodíkem. Ten má velmi nízkou teplotu tání (97,72 °C) a vysokou teplotu varu (883 °C). Za normálních teplot je tuhý, po zahřátí motoru ale zkapalní a neustálým promícháváním ohřátého kovu z talířku ventilu a vychladlého z horní části je teplota talířku snížena až o 150°C.
Na obrázku je názorně vidět vedení tepla ventilu bez sodíku (vlevo) a se sodíkem (vpravo) - které řešení si vede lépe, nemusíme dodávat. Poprvé se takto chlazené ventily začaly používat v 60. letech silná auta, postupem času se vylepšení dostávají pod kapotu stále více modelů. Dnes je má i zmíněná Fabia a také díky nim dokáže stabilně podávat relativně vysoký litrový výkon...
Schéma hodnot tepelného namáhání ventilu bez sodíku (vlevo) a se sodíkem (vpravo)
Názorná ukázka sodíkových ventilů
Zdroj: Drivetribe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 2 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova