Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Kolik vzduchu za minutu „sežere” motor běžného auta? A kolik Bugatti Chiron?
2.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Říkali jste si někdy, kolik vzduchu spotřebuje motor vašeho auta? Dá se to spočítat úplně přesně a málo to opravdu není.
Ve spojení s Bugatti Chiron, které se představilo zhruba před rokem, se hovořilo třeba i o tom, kolik vzduchu jeho motor při maximálních otáčkách spolkne za minutu. Bylo to ohromné číslo, jedna minuta práce tohoto motoru by dokázala naplnit slušně velký zahradní bazén. Je ale těžké dát si takové hodnoty do souvislostí, protože o normálním autě většinou taková data neznáme.
Můžeme je ale spočítat, jako to udělal náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Jako modelový příklad vzal svou Hondu S2000, což sice není úplně běžné auto s úplně běžným motorem, má k němu ale aspoň blízko, i když maximální otáčky 9 tisíc ot./min jsou vážně trochu z vyšších sfér. Výjimečnost tohoto vozu ale nyní nechme stranou, výpočet bude pro každé auto stejný.
Při předpokládané 100% objemové efektivitě, tedy že píst dokáže do válce nasát 100% jeho objemu, přepumpuje Honda S2000 za minutu 9 tisíc litrů vzduchu. Garáž pro dvě auta, která by byla široká a dlouhá po šesti metrech a vysoká tři metry, by Honda S2000 vysála za 12 minut; její objem je 108 m3, 108 tisíc litrů.
To zní jako slušný výkon, Bugatti Chiron je ale vážně jinde. To se svým přeplňovaným šestnáctiválcem „sežere” až 60 tisíc litrů vzduchu za minutu - všechen by tak ze stejné garáže vysál za 1,8 minuty, tedy 108 vteřin. Tisíc litrů vzduchu za vteřinu je opravdu ohromující číslo.
Jasonova Honda na videu samozřejmě neběží v maximálních otáčkách, nýbrž na volnoběh, takže nasává mnohem méně vzduchu. To vidíme na nafukujících baloncích na výfucích. Všimněte si, že větve výfuku nemají stejný odpor, cesta levou je pro plyny snazší, takže primárně nafouknou tento balónek.
Jejich maximální objem neznáme, ale pro demonstraci, jaké množství výfukových plynů, z větší části neviditelných, auto vypustí během pár minut na volnoběh, to slouží opravdu krásně. Chtěli bychom napsat, abyste to doma nezkoušeli, ale když balonek jde nafouknout ústy, dvousetkoňový „kompresor” by s tím neměl mít vůbec žádnou práci a autu by to tak nemělo nijak uškodit, jeho dočasný odpor by pro něj neměl znamenat problém...
Takhle to vypadá, když na výfuk auta připevníte balonek - na snímcích vidíte i výpočet a srovnání Hondy s Bugatti
Motor Chironu je ve spotřebě vzduchu přeborník, jako v kde čem
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 4 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 5 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- BMW Divize 04.19. 13:03 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien