Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Bentley testuje systém, který skoncuje s náklony zatáčkách. Projev auta je bizarní
26.8.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je až bizarní vidět auto zatáčet a prakticky se při tom nenaklánět. Přesně to má nabídnout nové Bentley Continental GT, tady jsou záběry z testů.
Někteří lidé vnímají jízdní vlastnosti auta jako jeho schopnost nenaklánět se při rychlých průjezdech zatáčkami. Je samozřejmě nesmysl vnímat projev vozu takto úzce - můžete udělat podvozek velmi tuhý, který v zatáčkách nedovolí karoserii prakticky žádné náklony a přesto může fungovat i při ostré jízdě prachbídně. A stejně tak můžete udělat podvozek velmi poddajný, který náklony karoserie dovolí v mnohem větší míře a přesto bude celkové fungovat mnohem lépe.
Jakýsi svatý grál je ale pochopitelně jen jeden - podvozek, který bude velmi poddajný a přitom ony náklony nedovolí. Konvenční způsob řešení zavěšení a odpružení kol s pomocí „analogových” pružin, tlumičů a stabilizátorů něco takového z podstaty nedovoluje, konstruktéři vždy musí najít co nejvhodnější kompromis s ohledem na zaměření toho či onoho vozu. Jakmile ale do hry vstoupí elektronika, mohou se dít skoro zázraky.
Nedávno jsme připomínali 13 let starý nápad Bose, který díky rozsáhlému použití elektroniky nabízel prakticky dokonalé odpružení. Každé kolo zvlášť se mohlo nastalým podmínkám přizpůsobovat až do té míry, že dokázalo zcela ignorovat jinou výšku povrchu pod každým z kol, umělo zcela potlačit náklony karoserie či dokonce přeskočit překážku vysokou několik centimetrů. Bylo ale moc komplikované, těžké a drahé na to, aby se dostalo do výroby.
Automobilky se od té doby snaží něčemu podobnému co nejvíce přiblížit bez oněch negativních a pokud jde o náklony karoserie, nejdále to chce nyní dotáhnout Bentley. Nový Continental GT ztvárněný ve stylu konceptu EXP12 Speed 6e nabídne nejnovější verzi systému Dynamic Ride, který disponuje mj. elektromotory nastavujícími polohu stabilizátorů. V zatáčkách tak tlačí stabilizátory dolů na vnějším kole a nahoru na vnitřním, aby eliminoval náklony. Nápad to není nový a Bentley jej nepoužije jako první, jeho ztvárnění má být ale u nového Conti GT bezprecedentně efektivní, i díky mezigeneračnímu snížení hmotnosti asi o 350 kg.
A zdá se, že efektivní toto řešení skutečně je. Níže si můžete prohlédnout záběry z testů prototypu tohoto vozu na Severní smyčce Nürburgringu, na němž se v zatáčkách neprojevuje prakticky žádnými náklony karoserie. Je to velmi nepřirozené, fyzikální zákony zdánlivě popírající a mám-li mluvit jen za sebe, z výsledného projevu se mi v očekávání jiného chování auta až trochu točí hlava. Ale o to zajímavější pohled na výsledek je. Dopřejte si jej sami, toto může být taková malá technická revoluce...
Nový systém Bentley zdá se dokáže s náklony karoserie v zatáčkách skoncovat prakticky zcela
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB