Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Korejci představili převratnou převodovku, bez konvertoru zkracuje řazení až o 0,5 s
20.7.2019 | Petr Miler
Korejské automobilky jsou stále méně ve vleku vývoje a stále více se snaží udávat jeho tón. Převodovka ASC od Hyundai je toho dalším důkazem, řeší jednu z největších nepříjemností hybridních pohonů, které brzy zaplaví auta.
Nahlížení do budoucnosti běžně vyžaduje něco jako křišťálovou kouli, v případě pohonů aut ale není nic takového nezbytné. Minimálně v Evropě je jejich budoucnost nalajnována restriktivními regulacemi EU, které vzhledem k limitům spotřeby paliva resp. emisí CO2 nepřipustí ve většině aut nic jiného než hybridní pohony. Jejich prvotní typickou podobu jsme vám ukázali nedávno, postupem času se ale zapojení elektrických motorů do hry bude stále zintenzivňovat.
Důvod je prostý - EU považuje elektřinu za něco jako vzduch a její spotřebu za projev nulových emisí. Pro konvenční paliva žádné podobné úlevy neexistují, takže pokud v roce 2030 začne platit limit 60 g CO2/km, což je ekvivalent 2,6litrové spotřeby u benzinových motorů a 2,2litrové u dieselových motorů, bez elektřiny to prostě nepůjde. Hybridy tedy jsou budoucnost, u běžných aut je ale pořád trápí některé uživatelské problémy a jedním z nich je řazení.
Důvodem je, že i když výrobci nepoužijí otravné CVT, ale konvenční automat (manuální převodovka u hybridů je téměř neexistující věc), beztak stvoří docela otravné auto. Z důvodu minimalizace spotřeby totiž nepoužívají konvertory točivého momentu a vyrovnání otáček mezi koly, převodovkou a motorem nechávají na elektromotoru, kdy systému zkrátka chvíli trvá, aby dostal vše do latě hlavně v zájmu komfortní změny rychlosti. Pokud jedete „na pohodu”, je to celkem jedno, pokud ale od auta něco chcete, je to dost nepříjemný proces.
Právě do této vřavy přichází nové řešení Hyundai, které si říká Active Shift Control neboli ASC. Jeho podstatou je v podstatě proaktivní práce převodovky s elektromotorem, kdy systém 500krát za sekundu monitoruje chování převodovky a snaží se přizpůsobit fungování elektromotoru tak, aby při jakémkoli přeřazení napomohl rychlejší a jemnější změně rychlostního stupně.
Pokud můžeme věřit tiskové informaci Hyundai, jsou výsledky působivé. Díky ASC se rychlost řazení zkracuje o 350 až 500 milisekund, tedy až o půl sekundy a asi 30 % oproti dnešním alternativám. Změna rychlosti má navíc přesto proběhnout ještě jemněji a k tomu napomoci i trvanlivosti převodovky, neboť celý proces omezuje i vnitřní tření, které pochopitelně převodovku opotřebovává.
Je to malá revoluce a také jistá útěcha pro ty, kteří se nástupu hybridů bojí. Hyundai nakonec sám upozorňuje na to, že ASC činí jízdu s hybridem zábavnou, což lze dnes tvrdit leda o autech jak Porsche 918, což... není úplně typický hybrid. Pozitivní je též to, že ASC není žádnou hudbou budoucnosti, v prvním sériovém modelu (Sonata Hybrid) se má objevit ještě letos.
Nová převodovka Hyundai řeší jeden z velkých nedostatků hybridů, alespoň z pohledu aktivnějších řidičů
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 9 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 55 minutami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 2 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 3 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 5 hodinami - Nejlevnější Porsche 911 997 na prodej v Evropě vypadá zatraceně dobře, za cenu tuctové Octavie to může být výhra
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 13:57 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova