Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Korejci představili převratnou převodovku, bez konvertoru zkracuje řazení až o 0,5 s
20.7.2019 | Petr Miler
Korejské automobilky jsou stále méně ve vleku vývoje a stále více se snaží udávat jeho tón. Převodovka ASC od Hyundai je toho dalším důkazem, řeší jednu z největších nepříjemností hybridních pohonů, které brzy zaplaví auta.
Nahlížení do budoucnosti běžně vyžaduje něco jako křišťálovou kouli, v případě pohonů aut ale není nic takového nezbytné. Minimálně v Evropě je jejich budoucnost nalajnována restriktivními regulacemi EU, které vzhledem k limitům spotřeby paliva resp. emisí CO2 nepřipustí ve většině aut nic jiného než hybridní pohony. Jejich prvotní typickou podobu jsme vám ukázali nedávno, postupem času se ale zapojení elektrických motorů do hry bude stále zintenzivňovat.
Důvod je prostý - EU považuje elektřinu za něco jako vzduch a její spotřebu za projev nulových emisí. Pro konvenční paliva žádné podobné úlevy neexistují, takže pokud v roce 2030 začne platit limit 60 g CO2/km, což je ekvivalent 2,6litrové spotřeby u benzinových motorů a 2,2litrové u dieselových motorů, bez elektřiny to prostě nepůjde. Hybridy tedy jsou budoucnost, u běžných aut je ale pořád trápí některé uživatelské problémy a jedním z nich je řazení.
Důvodem je, že i když výrobci nepoužijí otravné CVT, ale konvenční automat (manuální převodovka u hybridů je téměř neexistující věc), beztak stvoří docela otravné auto. Z důvodu minimalizace spotřeby totiž nepoužívají konvertory točivého momentu a vyrovnání otáček mezi koly, převodovkou a motorem nechávají na elektromotoru, kdy systému zkrátka chvíli trvá, aby dostal vše do latě hlavně v zájmu komfortní změny rychlosti. Pokud jedete „na pohodu”, je to celkem jedno, pokud ale od auta něco chcete, je to dost nepříjemný proces.
Právě do této vřavy přichází nové řešení Hyundai, které si říká Active Shift Control neboli ASC. Jeho podstatou je v podstatě proaktivní práce převodovky s elektromotorem, kdy systém 500krát za sekundu monitoruje chování převodovky a snaží se přizpůsobit fungování elektromotoru tak, aby při jakémkoli přeřazení napomohl rychlejší a jemnější změně rychlostního stupně.
Pokud můžeme věřit tiskové informaci Hyundai, jsou výsledky působivé. Díky ASC se rychlost řazení zkracuje o 350 až 500 milisekund, tedy až o půl sekundy a asi 30 % oproti dnešním alternativám. Změna rychlosti má navíc přesto proběhnout ještě jemněji a k tomu napomoci i trvanlivosti převodovky, neboť celý proces omezuje i vnitřní tření, které pochopitelně převodovku opotřebovává.
Je to malá revoluce a také jistá útěcha pro ty, kteří se nástupu hybridů bojí. Hyundai nakonec sám upozorňuje na to, že ASC činí jízdu s hybridem zábavnou, což lze dnes tvrdit leda o autech jak Porsche 918, což... není úplně typický hybrid. Pozitivní je též to, že ASC není žádnou hudbou budoucnosti, v prvním sériovém modelu (Sonata Hybrid) se má objevit ještě letos.
Nová převodovka Hyundai řeší jeden z velkých nedostatků hybridů, alespoň z pohledu aktivnějších řidičů
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před hodinou - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 3 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 4 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva