Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Kutil rozřezal katalyzátor auta a ukázal, co se skrývá v jeho nitru
19.5.2019 | Mirek Mazal
Patrně víte, že auta jsou už pěkných pár let vybavena katalyzátory a nejspíše tušíte, k čemu slouží. Víte ale, jak vypadají zevnitř a jak vlastně fungují? Podívejte se na to do detailu.
Katalyzátor výfukových plynů či katalytický konvertor je součástí výfukového vedení a obvykle se nachází blízko motoru. Rozšířená část první poloviny výfukových trubek má obecně dobře známý úkol - zajistit snížení množství produkovaných škodlivin, které by jinak prošly celý výfukovým systémem a následně vyletěly do ovzduší. Jak ale funguje a jak vypadá zevnitř? Právě na to se dnes podíváme na vlastní oči.
Na úvod se sluší říci, že každý katalyzátor obsahuje vzácné kovy, nejčastěji se reakční plochy skládají ze směsí platiny (oxidační část) a rhodia (redukční část). Po zahřátí nastartovaným motorem teploty uvnitř konvertoru dosahují 300-600 stupňů Celsia, což je ideální prostředí pro spuštění katalytických reakcí snižujících obsah nežádoucích látek ve výfukových plynech.
V rámci funkčního procesu platina a rhodium štěpí oxidy dusíku na dusík a kyslík a dále platina a paládium kombinují kyslík s oxidem uhelnatým a uhlovodíky. Vznikne nejedovatý oxid uhličitý a odpadní voda. Správné fungování hlídají sondy umístěné před a za katalyzátorem.
Důmyslné čističe jsou povinné ve všech vozech od poslední dekády minulého století, proto jejich fungování není takovou novinkou. Samotný pohled do útrob tohoto zařízení ale obvyklý není, rozhodně ne na vlastní oči. Proto se jeden ze zvědavých kutilů, který na internetu vystupuje pod přezdívkou speedkar99, rozhodl uříznout katalyzátor ze své staré Toyoty a rozpitvat všechny části před zraky diváků.
Pod železnou skořápkou se zjevila válcovitá schránka, která se stará o veškeré čištění toxické směsi jdoucí z motoru. Vnitřní struktura se podobá včelí plástvi, protože je tímto dosaženo co největší činné plochy při zachování kompaktních rozměrů celého dílu. Ačkoli je celý katalyzátor fyzicky docela malý, do malého válce sloužícího například motoru o objemu 1,8 litru se vejde plocha reakčních částí o velikosti přibližně dvou fotbalových hřišť.
I to je fascinující detail, který je patrný z přiložených záběrů a který spolu se zmíněným použitím dělá z katalyzátoru nejen sofistikovaný, ale poměrně drahý díl, který nemívá zrovna nekonečnou životnost. Ne snad, že by vám jeho „pitva” pomohla ji prodloužit, občas ale není od věci vidět, co za pozoruhodné věci potichu vozíme v autech...
Katalyzátor je pozoruhodný díl, o jehož existenci ví skoro každý, jeho „vnitřnosti” jsou ale známe o mnoho méně. Plochou vnitřních částí by tento pokryl neskutečná dvě fotbalová hřiště
Zdroj: speedkar99@Youtube
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva