Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Lze spasit starší diesely? Cena konverze z normy Euro 5 na Euro 6 odhaluje pravdu
3.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Leckoho by mohlo napadnout, že starší diesely by šlo zachránit úpravou, která by jim dovolila plnit novější normy. Jenže cena takové změny je enormní.
Ani dnes se nevyhneme zmínce o dieselových motorech. V poslední době se totiž mluví o zákazu provozu těch aut, které plní postarší emisní normy. To je samozřejmě nemalý problém pro řadu motoristů, neboť řeč není pouze o vozech odpovídajících normám Euro 1 až Euro 4, ale rovněž o těch, které plní relativně moderní normu Euro 5. Ta vstoupila v platnost v září 2009 a novější „šestkou” byla nahrazena až v září 2014.
V podstatě se tedy bavíme o klidně o zánovních autech, která si navíc jejich majitelé v mnoha případech pořídili i díky pozitivnímu přístupu evropských zákonodárců. Nyní jim však mnohdy ti samí lidé, kteří dříve zmiňovali pouze nízké emise CO2, hrozí zákazem provozu kvůli znečišťování životního prostředí. Jejich frustraci se nelze divit, stejně jako nejistotě a z ní pramenící touhy taková vozidla prodat, i za nižší než odpovídající cenu.
Situaci se snaží vyřešit řada německých automobilek tím, že přišla se svolávacími akcemi snižujícími emise starších modelů. Pomocí nového softwaru pak dochází k modifikaci hnacího ústrojí, které emise opravdu snižují, přesto však plní stále jen starší emisní normu. Pro přesun starších vozů „o level výše” je zapotřebí i modifikace hardwaru. Ta je ovšem více než nákladná.
Podle kolegů z německého Motor-Talku je zapotřebí výměna spousty komponentů od výfukového systému (včetně originálního zadního katalyzátoru) a odlišný filtr pevných částic za 1 670 Eur přes systém selektivní katalytické redukce (1 180 Eur), nádržku na AdBlue se vším, co ovlivní na fungování zbytku vozu (1 660 Eur), novou řídicí jednotku (1 360 Eur) až po nové senzory (2 860 Eur). To vše vyjde zhruba na 8 700 Eur (cca 225 000 Kč) a to jsou pořád jen díly bez práce - ta může stát dalších 30 tisíc Kč.
Automobilky tázané na totéž zmiňují dokonce ještě vyšší částku, navíc konverze dle nich nebude možná u každého modelu. Kupříkladu Mercedes uvedl, že modifikovat lze třeba model GLK 220 CDI, cena ovšem v takovém případě činí 10 až 15 tisíc Eur (260 až 390 tisíc korun). BMW pak dodává, že složitost přepracování dieselu odpovídajícího standardům Euro 5 na novější Euro 6 je podobná jako konverze zadokolky na čtyřkolku - je to možné, ale je to hodně složité.
Zmíněné cifry jsou až absurdně vysoké cifry a do svého ojetého auta je nikdo rozumný investovat nebude. Přesto se rýsuje jedno alternativní řešení od firmy zvané Twintec. Jde rovněž o nový hardware, jeho činnost je ovšem nezávislá na palubní elektronice. Víceméně jde o o senzor, který detekuje množství emisí NOx, jimž následně řídicí jednotka uzpůsobí množství vstřikovaného roztoku močoviny. Dle autoklubu ADAC přitom tímto způsobem skutečně dojde k redukci oxidů dusíku, a to až o 90 procent. Nicméně řešení Twintecu má i svá negativa.
V prvé řadě šlo o prototyp systému, pro který bylo sice dostatek místa na instalaci u Volkswagenu Passat Variant, ovšem u menších vozů by již integrace systému nebyla možná. Navíc katalyzátor vyžadoval 10 minut, než došlo k jeho zahřátí, aby byl dostatečně efektivní i během chladného počasí. Kromě toho došlo při instalaci systému také ke zvýšení spotřeby, a to o 5 procent.
Je rovněž třeba dodat, že každou takovou modifikaci by musela překontrolovat a posvětit německé federální autorita KBA. Twintec by zároveň musel zajistit, aby v případě, že dojde k vyčerpání roztoku močoviny AdBlue, nešlo nastartovat vozidlo. V té chvíli by ale byl nutný zásah do softwaru vozu, což vše dále komplikuje.
Existuje tedy optimální řešení, na jehož aplikaci by došlo a díky kterému by všechny strany byly spokojené? Bohužel nikoliv, kupříkladu BMW nad něčím takovým rovnou láme hůl. Lze tedy říci, že majitelé dieselových aut plnicích horší emisní normu než Euro 6 mohou do budoucna počítat se stále většími obstrukcemi. Nyní se zdá, že to bude platit hlavně na západ od našich hranic, výhledově ale nelze předpolládat, že by EU, jíž jsme součástí dovolila, aby byl přístup rozličných členských zemí zásadně odlišný. A pak se divme, že zájem o diesely neustále klesá...
Všechny tyto díly by bylo nutné vyměnit, aby se takový...
... VW Passat plnící normu Euro 5 proměnil v modernější stroj plnící Euro 6
Zdroj: [https://www.motor-talk.de/news/darum-ruesten-die-hersteller-ihre-diesel-nicht-um-t6154544.html Motor Talk]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 3 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva