Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Lze spasit starší diesely? Cena konverze z normy Euro 5 na Euro 6 odhaluje pravdu
3.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Leckoho by mohlo napadnout, že starší diesely by šlo zachránit úpravou, která by jim dovolila plnit novější normy. Jenže cena takové změny je enormní.
Ani dnes se nevyhneme zmínce o dieselových motorech. V poslední době se totiž mluví o zákazu provozu těch aut, které plní postarší emisní normy. To je samozřejmě nemalý problém pro řadu motoristů, neboť řeč není pouze o vozech odpovídajících normám Euro 1 až Euro 4, ale rovněž o těch, které plní relativně moderní normu Euro 5. Ta vstoupila v platnost v září 2009 a novější „šestkou” byla nahrazena až v září 2014.
V podstatě se tedy bavíme o klidně o zánovních autech, která si navíc jejich majitelé v mnoha případech pořídili i díky pozitivnímu přístupu evropských zákonodárců. Nyní jim však mnohdy ti samí lidé, kteří dříve zmiňovali pouze nízké emise CO2, hrozí zákazem provozu kvůli znečišťování životního prostředí. Jejich frustraci se nelze divit, stejně jako nejistotě a z ní pramenící touhy taková vozidla prodat, i za nižší než odpovídající cenu.
Situaci se snaží vyřešit řada německých automobilek tím, že přišla se svolávacími akcemi snižujícími emise starších modelů. Pomocí nového softwaru pak dochází k modifikaci hnacího ústrojí, které emise opravdu snižují, přesto však plní stále jen starší emisní normu. Pro přesun starších vozů „o level výše” je zapotřebí i modifikace hardwaru. Ta je ovšem více než nákladná.
Podle kolegů z německého Motor-Talku je zapotřebí výměna spousty komponentů od výfukového systému (včetně originálního zadního katalyzátoru) a odlišný filtr pevných částic za 1 670 Eur přes systém selektivní katalytické redukce (1 180 Eur), nádržku na AdBlue se vším, co ovlivní na fungování zbytku vozu (1 660 Eur), novou řídicí jednotku (1 360 Eur) až po nové senzory (2 860 Eur). To vše vyjde zhruba na 8 700 Eur (cca 225 000 Kč) a to jsou pořád jen díly bez práce - ta může stát dalších 30 tisíc Kč.
Automobilky tázané na totéž zmiňují dokonce ještě vyšší částku, navíc konverze dle nich nebude možná u každého modelu. Kupříkladu Mercedes uvedl, že modifikovat lze třeba model GLK 220 CDI, cena ovšem v takovém případě činí 10 až 15 tisíc Eur (260 až 390 tisíc korun). BMW pak dodává, že složitost přepracování dieselu odpovídajícího standardům Euro 5 na novější Euro 6 je podobná jako konverze zadokolky na čtyřkolku - je to možné, ale je to hodně složité.
Zmíněné cifry jsou až absurdně vysoké cifry a do svého ojetého auta je nikdo rozumný investovat nebude. Přesto se rýsuje jedno alternativní řešení od firmy zvané Twintec. Jde rovněž o nový hardware, jeho činnost je ovšem nezávislá na palubní elektronice. Víceméně jde o o senzor, který detekuje množství emisí NOx, jimž následně řídicí jednotka uzpůsobí množství vstřikovaného roztoku močoviny. Dle autoklubu ADAC přitom tímto způsobem skutečně dojde k redukci oxidů dusíku, a to až o 90 procent. Nicméně řešení Twintecu má i svá negativa.
V prvé řadě šlo o prototyp systému, pro který bylo sice dostatek místa na instalaci u Volkswagenu Passat Variant, ovšem u menších vozů by již integrace systému nebyla možná. Navíc katalyzátor vyžadoval 10 minut, než došlo k jeho zahřátí, aby byl dostatečně efektivní i během chladného počasí. Kromě toho došlo při instalaci systému také ke zvýšení spotřeby, a to o 5 procent.
Je rovněž třeba dodat, že každou takovou modifikaci by musela překontrolovat a posvětit německé federální autorita KBA. Twintec by zároveň musel zajistit, aby v případě, že dojde k vyčerpání roztoku močoviny AdBlue, nešlo nastartovat vozidlo. V té chvíli by ale byl nutný zásah do softwaru vozu, což vše dále komplikuje.
Existuje tedy optimální řešení, na jehož aplikaci by došlo a díky kterému by všechny strany byly spokojené? Bohužel nikoliv, kupříkladu BMW nad něčím takovým rovnou láme hůl. Lze tedy říci, že majitelé dieselových aut plnicích horší emisní normu než Euro 6 mohou do budoucna počítat se stále většími obstrukcemi. Nyní se zdá, že to bude platit hlavně na západ od našich hranic, výhledově ale nelze předpolládat, že by EU, jíž jsme součástí dovolila, aby byl přístup rozličných členských zemí zásadně odlišný. A pak se divme, že zájem o diesely neustále klesá...
Všechny tyto díly by bylo nutné vyměnit, aby se takový...
... VW Passat plnící normu Euro 5 proměnil v modernější stroj plnící Euro 6
Zdroj: [https://www.motor-talk.de/news/darum-ruesten-die-hersteller-ihre-diesel-nicht-um-t6154544.html Motor Talk]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 4 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan