Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jde zvýšit výkon motoru jen jiným filtrem vzduchu? Test 19 různých řešení překvapí
27.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Až překvapivě velké rozdíly ve výkonu motoru znamená použití odlišných řešení přívodu vzduchu do něj. Ta nejvíce účinná jsou vcelku banální.
Existuje celá řada věcí, které ovlivňují výkon motoru a ne všechny najdeme přímo v něm. Jednou z těch nejpodstatnějších je sací trakt. Obvykle začíná otvorem někde v motorovém prostoru a končí vyústěním u sacích ventilů. Může být relativně jednoduchý, ale i velmi komplexní se spoustou kanálů a klapek. Podstatné je, že dobře zkonstruované a vyrobené sání umí motoru výkon i přidat, špatné ho zase udusí a výkon mu sebere.
Součástí sacího traktu bývá vzduchový filtr, jenž chrání motor před nečistotami v nasávaném vzduchu. Pro jejich funkci je důležitá průchodnost, filtr je proto potřeba pravidelně měnit nebo čistit. I sebelépe vymyšlené sání dokáže zanesený filtr „zabít” a způsobit zásadní ztrátu výkonu motoru. Platí také opačný přístup - bez dostatečného množství vzduchu není výkon, pokud jej tedy chcete zvyšovat, musíte omezit restrikce na sání.
Jednou z variant je nahrazení originálního filtru jiným při zachování sériového airboxu, jiné spočívají v úplném odstranění airboxu a nahrazení odlišným tvarem s novým napojením. Zásadní vliv vzduchového filtru na fungování motorové soustavy je jedním z důvodů, proč se úpravci touto cestou často vydávají a ti méně zkušení si vyberou jeden z mnoha tvarů, materiálu a velikosti a svépomoci vytvoří parodii na vylepšené sání. Myslí si, že stačí pustit do motoru více vzduchu a mají hned několik koní k dobru.
V diskusích týkajících se úprav motorů se toto téma objevuje velice často a publikum často rozděluje na tábory příznivců alternativních filtrů a jejich odpůrce. Dnes se budeme snažit vnést do složité problematiky maximum faktů, aby se debata posunula dále od teoretizování nad neověřenými informacemi.
Tím se dostáváme k dnešnímu videu ze série Engine Masters kolegů z Motor Trendu. To říká, že zkoumá filtry a je to pravda, s ohledem na jejich rozličnou konstrukci ale nejde vždy pouze o samotný způsob filtrace. Ta sama klade vzduchu velký odpor, současně do hry ale vstupuje i to, jak je uspořádána nosná konstrukce filtru. Na videu uvidíte celou řadu tvarů a velikostí filtračních nástavců určených pro různý způsob instalace do motorového prostoru - filtry to jsou, nahrazují ale celý originální airbox.
Na motoru od Chevroletu se postupně objeví 19 různých filtrů odlišných tvarů, materiálů, velikostí a značek a výsledky jsou překvapivé. Za referenční byl vzat stav bez jakéhokoli filtru, tedy prostě a jednoduše otevřené sání. S tím motoru dosáhl výkon 561 kW (763 koní).
Většina filtrů motoru výkon oproti tomuto stavu sebere, což lze chápat, pozoruhodné jsou rozdíly mezi nimi. Nejhorší filtr mu sebral 147 koní, druhý nejhorší 97, třetí 73, čtvrtý 72, pátý 54, šestý nejhorší připravil motor o 34 koní. Tyto a další výsledky najdete v přiložených tabulkách i s tím, o jaké filtry se jedná. A takto postupně dojdete až k nejlepším výsledkům, kde najdeme i lepší cesty než ono „referenční nic”. To znamená, že existují i řešení vstupu vzduchu do motoru, které mu výkonu dokonce přidávají. Ani jedno ale v praxi příliš použitelné není, neboť pořád znamená nulovou filtraci vzduchu.
Nejlepší trojka testovaných řešení niceméně začíná na úbytku necelého 1 koně u jednoho z testovaných filtrů od firmy K&N, což je nepochybně výtečný výsledek. Druhé nejlepší je největším překvapením. Tento „filtr” byl totiž zkusmo udělán ze salátové mísy, která motoru přidala 3 koně. Vítězem se pak stal prázdný přívod vzduchu bez jakéhokoliv filtru, který přidal 6 koní. Což může být pro někoho také překvapivé.
Kolegové použili takto výkonný motor, aby bylo dobře vidět chování filtrů a na dramatických absolutních rozdílech ve výstupu motorů, relativně to - ve většině případů - zase takový rozdíl není. Měření je ale podle nich možné aplikovat i na motory s podstatně nižším výkonem i do 300 koní.
Dodat je ještě třeba, že pokus se soustředil pouze na fungování motoru v nejvyšších otáčkách, kde opravdu záleží hlavně na množství nasávaného vzduchu. Ideálem jsou zde trumpety bez filtrů, které jsme byli zvyklí vídat na závodních motorech ještě v nedávné minulosti. Ty umožňují ničím nerušený vstup vzduchu. Navíc svým tvarem zajistí, že v něm nedochází k turbulencím a navíc jej na vstupu do motoru urychlují, čímž zlepšují propláchnutí spalovacích komor.
U motorů pro běžné ježdění ale potřebujeme, aby fungovaly i v nízkých otáčkách, proto ty na počátku zmíněné komplexní sací trakty, z nichž jeden - bez filtru - nakonec nejlépe funguje i tady. Tento test je na každý pád velmi poučný - ukazuje, jak velký vliv může použití toho či onoho řešení vstupu vzduchu do motoru mít a že tím lze motoru opravdu pomoci až blízko ke stavu, jako by žádný filtr sání neměl. Ukazuje ovšem i to, že nestačí bezmyšlenkovitě namontovat jakýkoliv kus plastu či plechu a čekat zázraky - stejně jako může dojít ke zlepšení projevu motoru, může se dostavit i pravý opak...
Test 19 různých řešení filtrace vzduchu a jeho vstupu do motoru nám ukazuje hlavně to, jak moc dokáže tento jediný díl změnit výkonový projev motoru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 3 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 16:22 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22